Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 631 ggr
Cristine
0

Obehag.

Jag satt och retade upp mej på en utländsk kille i väntsalen igår. Han satt bredvid mej och luktade så unket så jag kväljdes och när han vände sig mot mig för att prata kom en stank som gjorde att jag bad om usäkt och sade att benet somnat så jag var tvungen att röra på mej. Även den som suttit på andra sidan gick omkring. Tänkte på stackars läkaren.Obestämd

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[GunillaF]
0

Han kanske hade dåliga tänder, stackarn. Då kan det lukta illa ur munnen.

nillanb
0

Usch Skrikandes

Cristine
0

Det kanske han hade men hans kläder såg allt annat än fräscha ut.

Cristine
0

Jag tvättade iaf min fot och tog på rena kläder..Skojar!Flört

chik
0

Japp!!Hygienen är viktig för står dig.Har själv ont av lukter….-Läkan har betalt så han är det inte syndom

Lena.P är jag i verkliga livet.

[Asta]
0

Just dålig hygien har en så otroligt läskig doft. Jag gick och tog sånglektioner hos en som också luktade väldigt illa. Hon var duktig, mn till sist stod jag helt enkelt inte ut längre och slutade. Ibland har jag ångrat att jag inte sa något. Samtidigt är just det något som är svårt att säga till någon som man inte känner väl.

aggeelin
0

Jag hade en datakille på mitt rum på jobbet. Han luktade som om han inte tvättat sig eller bytt kläder på en vecka. Usch… lukten låg kvar i rummet i flera timmar… Nej fy då, det är inte trevligt med såna lukter.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Hoppfull
0

Nej fy, otvättade människor är heläckligt tycker jag! Om lukten beror på det alltså… sjukdom kan ju få människor att lukta ohyggligt illa med.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

AnnL
0

Träffade på en sådan illaluktande karl för många år sedan på ICA. Han stod framför mig i kassan. Jag stod o klöktes kunde inte hålla mig. Han lukta något så fruktansvärt hela han. Jag är inte äckelmagad annars, tåler dert mesta.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Mirjami-78
0

Har en ex som kan lukta väldigt illa i mellan. Han har desutom väldigt dåliga tänder. Brukar skicka han in i duschen när jag känner av dofterna blir för mycket. Sedan har han druckit så stinker han i några dagar efteråt extra mycket….Tyst

Min mamma är alltid noga med det där att ska man gå till läkaren så ska man ha rena och hela kläder på sig och duschat innan osv.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Cristine
0

De som dricker mycket har svårt att bli av med lukten.

Mirjami-78
0

#11 Ja det har jag märkt. Även när de har ett uppehål i drickande så tar ett tid innan de blir helt lukfria.

Sen tänkte jag på även att kan inte vissa maträtter ge värre lukt??

solblomman47
0

#11 Ja det har jag bevis på eftersom vi har en bekant som dricker mycket öl varje dag han promenerar till affären två gånger om dagen köper bara öl o cigaretter vet ej vad han äter för nått. Han ser ut som en riktig  a-lagare i kläder o allt tvättar o rakar sig säkert inte så ofta heller.

Vi är många som velat hjälpa honom men han vill ingen hjälp ha så nu har nog alla gett upp. Personligen tycker jag  att det kan vara synd om honom men han måste ta sitt eget ansvar själv också.  Min man tog upp honom en gång på väg till affären och vi var tvungen att vädra bilen en hel dag för lukten satt i ändå, så nu får vi ta till nödlögner och säger att vi inte ska åt det hållet  för vi vill inte att han åker med oss nått mer.

Cristine
0

Jo de med mycket vitlök, en del personer luktar inte efter att ha ätit ett äpple andra får inte ur lukten med någonting. det har något att göra med den egna kroppslukten.

[GunillaF]
0

#13 Varför ta till nödlögner? Det måste väl gå att på ett fint och vänligt sätt få honom att förstå varför ni inte vill ha honom i bilen?

Är det en bekant så tycker jag att ni gör honom en välgärning om ni talar med honom om hans lukt. Då slipper annat folk tala illa om honom i fortsättningen.Flört

[peter54]
0

#5 Nog är det väl synd om läkaren (och tandläkaren) som tvunget måste ta hand om en sån person alldeles oavsett att man har betalt.

Man kan ju vända på det och säga stackars läkare som måste ta hand om en sån, själv kan jag likt Cristine yttra en ursäkt och gå därifrån.

Branneli
0

Det är sällan man stöter på illaluktande människor, tack & lov !!

stina63
0

Ibland kan det vara så att personen inte vet om att h*n har dålig andedräkt och ingen talar om de för en.
Jag själv har haft dålig andedräkt utan att veta om de. Ingen sa något utan dom flyttade sig istället. Började förstå att något är fel. Sen när jag började hos en ny tandläkare förstod jag varför. Jag hade inflamation i hela tandköttet med fickor. Och den andra tandläkaren som jag hade innan sa inget om detta utan lagade håll som jag antar att jag inte hade alls. Hos nya tandläkaren höll jag på nästan ett år för att få bukt med min inflamation och några håll har jag inte haft sen dess,. Och de är snart 8 år sen.

Men det är ett känsligt ämne att börja säga till någon som luktar illa från munnen eller kläderna. Men i mitt fall hade det varit bra och jag hade varit tacksam om någon hade sagt de till mej,

kramis Tina

Mirjami-78
0

Kom tänka på en sak…Ibland kankse folk vet att det luktar men kan inget göra åt det eller försöker göra något år det men att det inte hjälper. Kan ju vara sjukdommar som är orsaken….

aggeelin
0

#19 … tror du att det ligger sjukdom bakom när det luktar otvättat… känner mig tveksam…

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[peter54]
0

Åkte med en taxichaufför igår som uppenbarligen är storrökare för det stank  som en blöt askkopp i bilen så fort han öppnade munnen och sa något. TystRynkar på näsan

Hoppfull
0

#18 det är så sant stina! Det är jättesvårt att våga ta upp något sådant med en annan människa. Men som du säger vill man ju alldeles säkert veta det om det gäller en själv!

stina63
0

*22 Jo visst vill man. Tror inte att någon vill lukta illa vare sig i munnen eller på kroppen. Men det är ett mycket känslig ämne.

Cristine
0

När jag chefade på en Pub i Madrid så var det en av servitriserna som luktade illa jämt , de andra stackarna led av att arbeta med henne. Till slut var jag tvungen att ta mod till mej och tala med henne och jag var väldigt försiktig. Hon tog kappan och gick..hon kom aldrig tillbaka. Det var jättetrist eftersom hon var en väldigt fin person.

stina63
0

Ja man kan ta illa åt sig, och jag tror säkert att jag hade också tagit illa vid mig, om någon hade sagt att jag luktade illa i munnen, Men efterått skulle jag vara tacksam över de.

Hoppfull
0

#24 & 25 Ja det är väl just det man oroar sig för… för självklart blir personen ifråga ledsen och känner sig kanske kränkt och påhoppad till att börja med. Så man kan ju mista någon genom att vara ärlig, det ska gudarna veta att dte inte alltid krävs så stora saker ens… Foten i munnen Så det är en väldigt knepigt situation.

Cristine
0

Jag kände mej som en bov efteråt, även tjejerna, en del grät.

Hoppfull
0

#27 Förstår det, men det är ju samtidigt nödvändigt! Extra viktigt när man serverar mat och dryck att personalen är fräsch!

solblomman47
0

Idag har jag fått dåligt samvete för när jag var o handlade så satt mannen som jag skrev om i #13 i entren till affären när jag kom och han satt kvar när jag gick ut. 

Eftersom jag vet att han har problem med sina ben skulle jag velat erbjuda honom skjuts men jag vet att det inte går för det luktar så illa av honom när  han har åkt tidigare. Sedan vill jag inte att han ska ha hjälp när han ska köpa sina öl när vi alla tidigare har försökt att få honom på andra tankar men inte lyckas.

Det känns svårt jag vet inte riktigt om jag gjorde rätt eller fel när jag bara gick föbi och inte frågade om han ville ha skjuts.  Skäms

Cristine
0

Tänk som så att hade han inte varit sugen på öl så hade han inte suttit där Solis ,och kunde han gå dit bara för ölens skull kan han gå hem också.