Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Läst 772 ggr
[MargaretaA]
0

Grisigt

Senaste trenden i husdjursvärlden; Efter minigrisen kommer microgrisen. Helt underbara ser dom ut att vara och grisar som är så kloka - med en sån kanske man blir vegetarian! Kyss

008_mini_pig.jpg mini image by blv-r

[GunillaF]
0

Vilka söööta….! Kyss

Cristine
0

Visst är de söta men jag tycker det är hemskt att de laborerar med djuren så.Obestämd

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[MargaretaA]
0

Den "hemska" sanningen är nog att det har laborerats med husdjuren sedan Hedenhös. Människan lärde sig tidigt att anpassa djuren efter sina egna behov.

Det är inte många av dagens får, kor, grisar och hästar som är ursprungliga - det finns såna, men dom är sällsynta. Jag tror till och med att man kan få bidrag för att hålla gamla raser. För att dom inte ska försvinna helt.

Jag tycker att det är trevligt om flera kan ha ett litet husdjur, trots allergier. Flört

Cristine
0

Visst är det så men många köper dem nu som leksak!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[peter54]
0

#2 Det är alltid min första tanke också, för det är ju knappast för djurets egen skull man tar fram dem.

Tänk efter hur det skulle vara att ha sin själ och sitt väsen inlåst i en liten dockas kropp. Hur känns det för en gris som normalt väger 100+ kg att plötsligt befinna sig i en kropp som bara utgör någon procent av dess naturliga dito. Hur känns det för en varg att vara inlåst i en chihuahua-kropp?

Detta är en av människans mest inattraktiva drag, snacka om att våldföra sig på naturen.

Pialinn
0

#4 Och när man tröttnar slänger man ut dom. På vår hundpromenad finns ett ställe där det i veckan fanns 4 kattungar och en hund ca 7 månader.

Brandkåren var där och hjälpte till att fånga in djuren, för de var väldigt skygga.

Och detta är i Tyskland.

Att folk gjorde så i sydeuropa visst jag. Hunden jag vaktar hittades som liten valp i en soptunna på Sardinien. Kommen till Tyskland med hjälpav en organisation.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

zabelle
0

Inte mycket bacon på en sån liten nasse Tyst

Visst är de söta, men jag tycker att en gris är en gris.. den ska ha möjlighet att böka runt och leva grisliv.

Zabelle   

chik
0

Ja!1Mäniskan är det största Rovdjuret som går på vår jord.

Grisar är väldigt inteligenta.

Men det vet ni väl att Grisen donerar organ till oss. "Sug på det.

Fins spesiella grisuppfödare för donation såsom hjärtklaffar..Syrligt tycker jag..

Vi kanske skall försöka att göra små mäniskor.-Tar inte så stor plats biligar o Behöver inte så mycket yta..Vist låter jag grinig.Men jag kan inte me sättet o känna pengar på andra indevider…

Lena.P är jag i verkliga livet.

Hoppfull
0

#8 Hahaha, jag älskar dina inlägg! Och håller med dig i detta, precis som flera andra. Jag är inte någon stor vän av sådant och tycker inte om att man betraktar djuren som något vi kan göra hur som helst och vad som helst med för de har så lågt värde.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[peter54]
0

#8 Sådana planer har funnits. Under 1950-talet planerade man på fullt allvar att krympa människan till ungefär halva storleken för att vi skulle få bättre plats på Jorden.

Att man föder upp genförändrade grisar för xenotransplantationer beror till största delen på att människor är så rädda för att dö att de inte vill fylla i ett donationskort. Därmed uppstår en stor brist på organ för transplantation.

[MargaretaA]
0

här måste jag få protestera. jag har två minihundar på 3-4 kilo och dom mår hur bra som helst. Dom vet inte ens att dom är små. Dom vaktar huset och skäller sig blå när det kommer nån, som de värsta Rotweilers!Det viktigaste är att dom får möjlighet att agera ut sitt naturliga beteende.

Det gäller alla djur för övrigt. Det är inte många som får det tyvärr. Oavsett djurslag, ras eller storlek.

[peter54]
0

#11 Ja det förstår jag att du gör och jag är alldeles övertygad om att dina hundar mår förträffligt, men jag är inte riktigt ute efter den delen av frågan.

Jag menar mer så här: Varje väsen bor i en kropp och hur detta väsens natur utvecklas genom evolutionen formar dess identitet.

Om man föreställer sig en liten människa, alltså en person som vi lite slarvigt brukar kalla dvärg, så kan man anta att den personen under perioder önskar att hon/han var "normalstor".

Djur, som exempelvis den här grisen eller hundar för den delen, kan förstås inte vare sig tänka eller uttrycka en sådan önskan, men om man föreställer sig att en liten gris som i första inlägget, eller en chihuahuas väsen plötsligt kunde byta kropp med en "normalstor" individ av sin egen sort, tror jag inte att den skulle vilja byta tillbaka.

Hunden är i grund och botten en varg, låt vara domesticerad sedan tiotusentals år och grisen är ett vildsvin, likaså domesticerad, men jag tycker att det är eländigt att människan gjort så mot djuren.

[MargaretaA]
0

jag förstår hur du tänker men jag tror inte som du. Om du har rätt så skulle alltså alla hundar vilja bli vargar igen… nej faktiskt så tror jag inte det.

Menar du på fullt allvar att det hade varit bättre för hunden om den aldrig hade funnits?

Choklad
0

Vad gullig den är den lilla grisen..jag hoppas att den mår bra …men jag tycker ändå att det är naturen som ska ta fram nya arter, inte människan..

U R us

Choklad
0

Men vi har ju vilda hundar..hyenor, vildhundar, Dingos i australien..eller kommer alla dessa från vargen ursprungligen?Obestämd

Sedan har vi ju en hel massa av katter som vi har "förädlat"…

U R us

[MargaretaA]
0

Ja det är olika arter av familjen hunddjur. Även rävarna hör dit. De är släkt med varandra genom nån tidig förfader från jättelängesen…

Samma sak med t ex tamkatter, tigrar och lejon som är olika arter av familjen kattdjur.

Tänk vad den här sajten är bra för allmänbildningen - nu fick man lära sig det också Flört

[peter54]
0

#13 Nej det är inte så jag menar alls, Du övertolkar. Hundar är hundar, de är inte vargar i det avseende du tolkar in i det jag säger.

Det jag menar med varg i sitt väsen är att hunden fungerar kommunikativt och beteendemässigt som varg och därmed behöver den bo i en fullstor kropp, inte att den skulle vändas tillbaka 50 000 år i utvecklingen och bli varg igen.

[peter54]
0

#15 De vilda hundarna som afrikanska "painted dogs", sydamerikansk vildhund och dhol (asiatisk vildhund), tillhör en fristående gren, inte samma som vargarnas utvecklingsgren.

Förr trodde man att våra hundar kom från två olika djur, varg och coyote (prärievarg), men nu vet man med hjälp av DNA-spårning att alla hundraser har en och samma förfader - varg.

Vi kan egentligen inte skapa nya arter, bara variationer (raser) av en art.

Hyenorna och mårddjuren inklusive björnar har helt egna grenar från utvecklingsträdet och är inte släkt med hundar och vargar.

För att få med kattdjuren måste man gå mycket långt tillbaka i däggdjurens utveckling.

[MargaretaA]
0

okej det var kanske en övertolkning Skäms

jag såg ett intressant program på TV och det visar sig att hundens ursprung inte är helt klarlagt. Men jag tycker Hedenhös gjorde ett bra jobb med "Människans bäste vän".

Grisar är kanske en annan historia - om dom nu ska vara sällskapsdjur också och inte bara bacon - det är en öppen fråga Flört

chik
0

MAGGAN!!!Nu misstolkar du allt bra.Vi pratar om Grisen.Vilket dom har börjat med Nu o tafram.-Minigris som oftast blir en gris på ca 60kg.

Små hundar har funnits i tusen tusentsls år..Så nu får Maggan tänka till o inte Hugga…

Lena Som hoppas att detta är utrett…

Lena.P är jag i verkliga livet.

Choklad
0

Visst är den gullig den lilla grisen…men djuren blir så illa behandlade av oss människor…tänk på den lilla minihästen, det fanns ju minihästar från början, de var så där små allra först i deras historia…men grisen?

U R us

[MargaretaA]
0

Ja minigrisen blir visst en 60 kg. Denna som tråden började med kallas mikrogris - ännu mindre.

Vaddå chik högg jag?

Ja mäniskor behandlar djur illa ibland det är ett sorgligt faktum för att uttrycka det milt. Men har det med storleken att göra? Förvånad