I morgon
I morgon ska vi till en tant som är 75 år och fika och surra och det ska bli så kul. Hon har så mycket intressant att berätta och prata kan hon hela tiden….
Jag tycker vi ska ta vara på och lyssna på vad den äldre generationen har att tillföra och berätta….
Tycker inte ni det med?
Håller med dig om att vi ska lyssna på deras berättelser och to.m spela in deras historier om vi har möjlighet. Iallafall skriva ner det de berättar för oss.
Jo det tycker jag, jag blir glad när du säger det för jag tycker folk ignorerar de gammla mest
Ha en härlig dag med din tant.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Jag ångrar att jag inte spelat in många historier som jag har fått berättat för mig. Det går ju inte att komma ihåg allt!
#2 Tack Cristine! Det kommer bli mycket bullätande så jag rullar väl fram på stan sedan….
God Natt nu ska jag sussa några timmar! Ses i morgon!
Det som är mest skrämmande är att så mycket kunskap går förlorad med de gamla som försvinner ur tiden.
Om man exempelvis tittar på ett skåp med små lådor och lönnfack som någon möbelsnickare tillverkade för ett par hundra år sedan och jämför det med vad som tillverkas idag.
Dagen har varit mycket bra efter vårt besök hos Britt och hennes man. Det blev kaffe med rullrån, chokladkladdkaka, havreflarn och bullar.
En lång och mycket trevlig pratsund med dem och ett otal små historier. Tillbaka till när hon jobbade på olika ställen under 50-talet.
Vi kommer åka ofta dit och de ska komma till oss, det är livskvalitet för mig.
Mycket givande…..
Min mans mormor dog för några år sedan, då var hon över 90 och var i huvudet en mycket pigg dam. Vi satt en gång och diskuterade om allt möjligt som hänt under hennes livstid. Tänk själva att ha levt i princip under hela 1900-talet, vad mycket som hänt. Jag frågade henne vilken som var den uppfinning som hon tyckte var den största och försökte fundera ut vad hon skulle säga. Jag lyckades inte.
Hon tänkte en kort stund och sa sedan tvärsäkert: "Varmvatten i kranen".
Snacka om saker som man ser som rena självklarheter.
Ja det hade man inte föväntat sig.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Det är verkligen underbart att få ta del av den äldre generationens liv, leverne och tankar.
Jag blir så varm i hjärtat vid dessa möten
# 6
Så fint Jeremina, tänk om alla vore som Du…
På jobbet har vi en tant som är 97år. Hon älskar att sjunga för oss, och hon är helt otrolig på att komma ihåg sina texter. Hon blir så glad, då vi lyssnar. Tror att det är Livskvalitét för henne. 
Jag har ända sen skolåldern "intervjuat" gamla gubbar och tanter i byn härintill. Tycker det är intressant att höra deras berättelser om hur det var förr för folket på gårdarna häromkring.
Men nu finns det bara en gamling kvar, en 94 årig tant, men hon är som en levande uppslagsbok och minns t.ex. vad hennes mor och farföräldrar berättade för henne, och då är man rätt långt tillbaks i tiden.
Och då jag forskat i vår gårds historia så har jag haft mycken nytta av de gamlas berättelser.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!