Undran
Man gör reklam på TV för att man inte ska ha någon fast telefon, bara ha sin mobil. Men då undrar jag - hur ska jag hitta min mobil om jag inte har någon fast telefon att ringa från?
Bra fråga!!
Du får göra som jag.Be någon ringa till den som har telefon.
Lena.P är jag i verkliga livet.
Oh, fler än jag i gänget som ringer efter sina mobiler.
Dottern säjer ibland på morronen. Mamma skall jag ringa efter DIn telefon eller?
Var rädda om varandra
Gäller att man har någon i närheten som har tillgång till SIN telefon då. Maken har nämligen ibland samma problem som jag
.
Funkar så länge någon av oss har koll.

Med ljus och kärlek... Tina
Skönt med fler som är lite lätt förvirrade…Jag hade bort min Mob o det gick inte o höra den.För batteriet var slut..O den låg o glodde i min väska som jag hade letat i.Ja.Ja..Bara o inse att det kan inte bli så mycket värre
Lena.P är jag i verkliga livet.
Man kan undra var vi hör hemma.
. Det finns ju så kallade senilsnören jag kanske borde skaffa sådana och binda fast allt viktigt i
Var rädda om varandra

Men om man inte har fast telefon hur fungerar det med bredbandet då? Kan man ha det utan abonnemang? 
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Ja man kan ha usb dongel/modem. ett mobilt bredband
Var rädda om varandra
#6 Ha ha..man skulle se ut som en julgran om man måste ha senilsnören till allt.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Trodde väl att det skulle bli mobilt… vill jag inte ha! Jag är nog nöjd med fast telefoni och bredband.
Ja det blir intressant att se eftersom jag precis har fimpat den fasta telefonen.
Hoppfull. På Telia kan man numera få bredband utan fast telefoni. Men bredbandet blir då lite dyrare. Men jag har räknat ut att för oss så går vi ändå rejält på plus. med telefonräkningar på flera tusen varje gång blev det ett lätt beslut. Alla som har erfarenheter av ungdomar och telefoner vet vad jag pratar om 
För flera år sedan skulle jag lämna min store son till dagis. Hade mobilen med mig och la den i påsen som sonens kläder låg i som skulle vara kvar på dagis. Sedan gick dagen och sent på kvällen upptäcker jag att mobilen är borta. Ringer till den och ja hör den så klart inte då den inte var hemma. Ringer och anmälen den som försvunnen samt spärrar den. Ja sedan hittar jag den så klart nästa dag
All jobb i onödan….
Mobiler här hemma är alltid försvunna….så även den trålösa hemtelefonen
Ja och dessa kan man hitta på väldigt kostiga ställen ibland.
När det ringer ja då är det jag som springer för att kunna hitta telefonen innan personen hinner lägga på.
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!
Det kommer en tid då vi bara kommer att ha mobiltelefoni sanna mina ord.
#13 Ja det tror jag med och den dagen ska jag skaffa mig en stor en….Så den inte försvinner.
haha ja dom där tegelstenarna man kan se i gamla TV-serier från nittitalet. Med lång antenn 
Inte såna som sitter fast i en stor kassett som man hade i bilen på 80-talet. För var det mobiler i tv-serierna?
Ja en sådan kan man INTE tappa bort allafal
jo såna har jag också sett. Fast bara på Tv…
ja jag tror at dom är svårare att tappa bort. Annars har jag mera problem med fjärrkontrollen till TV,n - den försvinner hela tiden 
#18 Ja fjärrkontrollen till teeven brukar ha ben här med har jag märkt. Så även kontrollen till Dvd…..
Livet var enklare förr - innan man måste ha en massa kontroller för att kunna leva… nu ska det vara till TV;n, digitalboxen, DVD;n och gud vet vad… hjälp säger jag bara - man drunknar ju i små grunkor med siffror på.
Handen på hjärtat - hur mågna i sällskapet har lyft fjärrkontrollen till örat när telefonen ringer? 
Här kommer de att ta ner telefonstolparna när de ska bredda vägen. Och bredda vägen ska de inte göra för vår skull utan för att de ska hit med flera vindkrsftsparker.
Telias dotterbolag har inte råd att sätta upp nya och vi ska bara ha mobilt sedan.
Jag undrar hur dyrt det kommer att bli? Här måste vi ha dyr satellit-tv och dyrt internet för att det överhuvudtaget ska fungera.
Så är det att bo i Norrlands inland i en liten by!
#20 Det där har jag nog inte ÄN gjort….Men man vet alldrig när jag kommer göra det. Antagligen bara en tids fråga
Ja det sägs ju att den fasta telefonen kommer att vara utdöd redan om några år, men jag blir nog en av dem som håller fast vid den längst.
I den där TV-reklamen gör man ju gällande att fast telefoni är dyrare än mobil, men så är det ju inte i verkligheten.
Jag använder nästan aldrig min mobiltelefon, jag har den bara för att kunna bli nådd och för att kunna få hjälp om jag råkar illa ut i skogen eller så.
Ska jag ringa någon så använder jag den fasta telefonen 9 gånger av 10. Dessutom är ju mottagningen på mobilen fortfarande hur vissen som helst på vissa platser, en av dessa platser är inne i vårt hus. Vi har provat flera operatörer, men det är ingen skillnad.
Ja man kan inte alltid lite på mobiltelefonens mottagning. Märker det med även om jag bor i en storstad.
#23 Jag använder min mobil som du peter! Vår fasta telefoni är mycket billigare än mobila!
Ja det är ju olika för oss alla och vad vi vill ha - nu när jag har fimpat våran fasta telefon så slipper jag en massa telefonsamtal jag inte vill ha - jag ser det som en klar fördel. Nu ringer bara folk till min mobil - dom som som jag har gett numret till - dom andra må fara och flyga 
Vi har en multifjärrkontroll så vi har bara en fjärris till alla manickerna.
Mobiltelefonerna är små nu för tiden att ibland hittar jag den inte i handväskan förrän den hunnit sluta ringa, och då har jag ändå ett speciellt fack till den.
Det jobbiga är om man som vi har en jobbmobil. Ska man ha den som hemmatelefon också sen? TVÅ mobiler tänker jag inte gå omkring med.
#26 Fungerar din mobil överallt och jämt där du bor?
Jag har hemligt nummer på hem-telefonen. Fick skaffa mig det en gång i tiden pga. telefon terror. Ger bara ut mitt munner till dem som jag verkligen litar på. På mobilen har jag ett kontant kort som inte är registrerad, så jag är inte den lättaste att hitta vi Eniro. Där finns några nummer men de använder jag inte.
På detta sätt vet jag mer eller mindre exat vilka och vem har mitt nummer.
ja så långt jag har prövat.
jag har ju inte varit precis överallt. Norra Norrlands inland vågar jag inte uttala mig om - jag håller mig mest i Stockholmstrakterna.
Min mobil fungerar på de flesta ställen. Har ett vanligt teliaabonnemang och bor i Norrlands inland.
#26 Jo men om vi inte skulle ha fast telefon så skulle folk bara kunna ringa oss när vi är utanför huset, i huset är mottagningen så dålig att det bryts så fort vi svarar.
Att inte hitta mobiltelefonen råkar jag aldrig ut för, jag har den i fickan jämt utom när den sitter i laddaren.
Det finns några olika skäl till varför jag är konservativ i telefonfrågan.
*Mottagningen är kass på många ställen här i våra trakter.
*Mobiltelefonerna blir mindre, men jag har redan problem med tangenterna på den gamla jag har, det blir två tangenter i ett tryck emellanåt. Min frus nyare telefon kan jag inte använda.
*Jag vill ha en telefon att ringa med, svara i och möjligen skicka sms med. Klockan för väckning är bra också. Resten av alla de otroligt många funktionerna som nu ska finnas i telefonen är jag helt ointresserad av och jag vill inte betala för dem heller.
#31 Mottagningen har blivit mycket bättre nu än tidigare. Men 3 fungerar inte alls här. Gör det där du bor Gunilla?
Jag har också Telia, vi har provat ett par andra också, men de har fungerat ännu sämre. Inne i huset har vi nästan noll mottagning, det funkar om man står vid altandörren eller på trappan i entrén.
Sedan finns ett stort område mellan oss och Uppsala där det inte är någon mottagning alls.
Telia är det enda som fungerar här!
#33 Nää, det gör det inte.
Det är många yngre som har 3 och kommer ut hit i skogen och då är de utan mobil.
När jag jobbade på Junsele skola i slutet av 90-talet hade jag en nmt-telefon och kunde ringa vart som helst. Till och med i Lillterrsjö Gunilla!
337 Hahaha…jaa, Lillterrsjö har länge befunnit sig i radioskugga för många men nu har även den byn blivit mobilciviliserad!
#38 Kul att höra!
NMT-systemet hade oerhört mycket högre frekvens än dagens system. Det är ju NMT-systemets höga frekvens som har lett till mobiltelefonförbudet på sjukhusen.
Dagens mobilsystem har lägre frekvensomfång än de bärbara fasta telefoner som sjukhusen själva använder, så mobilförbudet på sjukhusen är meningslösa numera, men de lever ändå kvar.

Här har vi löst det så att våra tonåringar har varsin egen mobil som de själva bekostar! Vår fasta telefon får de inte ringa till mobil från om det inte är akut, typ.
För det är ju så att det är dyrt att ringa mobil. Jag ringer i stort sett aldrig till folk på deras mobiler för det kostar så pass mycket mer och där är jag benhård. De som enbart har mobil får ringa mig om de vill något eftersom de valt något som kostar så mycket för mig…
Själv gillar jag inte mobilen så mycket och jag använder den sparsamt.
Vad bra att jag inte behöver känna mig ensam när det gäller mobilen måste ofta ringa o se vad den är.
Värst var det en dag när jag nyss köppt den nya hittade inte teleonen (sökte först inne sen i bilen men ingen telefon) ringde o den var avstängd tog för givit att jag glömt den i kassan på affären eller spelbutiken ringer dit men ingen telefon hade blivit upphittad där. Gubben min säger att så här blir det när man inte har en särskild plats hemma för mobben jag sprider ut den överallt. Det går några timmar o jag funderar om jag ska spärra den då kommer jag ihåg att jag haft en liten påse när jag kom hem efter det jag handlat små saker kollar o där ligger den.Mobilen hade stängt av sig för det var slut på batteriet.
Vi har fortfarande vanlig telefon hemma men använder den myckt lite eftersom alla nästan ringer på mobilen.I stugan har vi tagit bort den vanliga telefonen för bara avgifterna var skyhöga. Vi har mobiler alla som brukar vara där och nu fungerar mobilen bättre där en den gjorde för ett antal år sen när mina föräldrar ägde stugan.
#40 Det är på NMT-nätet (Icenet) som vi har vår internetuppkoppling och den är helt överlägsen Telias mycket osäkra och dåliga. Här fungerar Telias trådlösa så dåligt så uppringt internet var snabbare. Men det är ju så dyrt.
#43 Vi har också ice-net i våran vagn på jobbet, det enda som funkar ute i skogarna. Lika snabbt som här hemma.
Läste att Jämt-kraft tecknat avtal med ice-net, det var det enda som funkade överallt ute i obygden för deras montörer.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
#44 Det förvånar inte mig alls och jag är så glad att icenet finns för annars har vi inte haft något internet.