Era trädgårdar.
Nu är det dags att plantera till nästa vår och beskära buskar och träd, har ni börjat? Det har jag!
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Har inte så mycket att beskära men väntar på lite rosor som jag beställt. En allmän uppstädning väntar idag 
Medarbetare på Feng Shui och Indien
#0 Vilken bild. Det är väl din trädgård förstår jag
Jag blir lite fundersam. Ska man inte beskära buskar på våren?
Plantering och beskära större träd ska man väl göra nu men buskar? Jag kanske har helt fel.
Min planering är i alla fall att dela vissa perenner eftersom jag har varit så ivrig och satt alldeles för mycket och för tätt.
/Maria
Jo det skulle vata nåt de bummbleboo, men så planerad och stilren trädgård har inte jag och vill inte ha. Min ska vara "a lo loco" =lite tokig Jag planterar huller om buller och alla tycker det har sin tjusning.
Ja, det var en fin bild Cristine. Tänk om man hade en sådan trädgård…
Beror på vilka buskar man har. Jag klipper min häck helt nu på hösten, den blir jättefin till våren. Men det är vresrosor, dom är så tåliga.
Dessutom känns det som att det ännu är sommar, mycket blommar så jag väntar lite till, med att fixa i trädgården. Jag njuter så länge jag kan…
Sisa
Krusbär gallras från hösten fram till lövsprickningen.
Gamla och risiga exemplar av forsythia, schersmin, bondsyren, ölandstok, lagerhägg, pil, lönnspirea och snöbär föryngras genom att hela busken skärs ned nära marken.
#4 Du tror jag kan klippa mina vresrosor nu alltså?
Jag har några som "tagit över" en hel del…
/Maria
#6 Förra hösten klippte jag mina vresrosor ända ner, dom har aldrig tidigare varit så fina som nu! Massor av blommor hela sommaren, och nu massor av nypon. Så snart dom börjar gulna tänker jag klippa ner dom helt igen. Då är det ju också lättare att komma åt att kratta under dom, kanske fylla på lite ny jord och näring. Min häck är ca 50 meter lång!
Så visst kan du klippa ner dom!
Sisa
Jag ska genast anamma detta.
. Jag vet att vresrosor är tåliga men jag har ändå alltid varit lite försiktig men nu ska sekatören fram…
/Maria
Eller häcksaxen!!! Det är ett himla göra, att klippa dessa buskar som har så mycket taggar. Men det är värt besväret, och dessutom får man många timmar ute i den friska höstluften.
Lycka till med dina vresrosor! Du får berätta nästa sommar, om det gav resultat!
Kram från Sisa
#9 Det ska jag göra…
/Maria
Jag har inhandlat och planterat lite nya perenner. Så nu får jag vänta och se hur det går. Skickade efter några phlox som jag så gärna ville ha, men de såg lite risiga ut, så det återstår att se om de verkligen överlever.
Idag tänkte jag klippa ner min Flammentanz lite. Gjorde det inte i våras och den blommade inte riktigt lika mycket som förra året. Sedan läste jag att Flammentanz gick bra att klippa nu så det tänkte jag göra.
I övrigt så blommar det så himla mycket fortfarande så det är svårt att göra så mycket mera. Egentligen borde vi beskära vårt äppelträd också men vete tusan om vi hinner i höst.
Jag har också vattna ner lite nematoder i en rabatt där det verkar finnas mycket vivlar. Måste bara komma ihåg att göra det i vår igen.

här görs så absolut lite som möjligt i trådgården… hela tiden…
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.