Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettresor-och-kulturer
Läst 585 ggr
Nickenikita
0

Snart jul!

Det är bara drygt 3 månader kvar till jul! Det är den högtid jag älskar mest.

Så mysigt att pynta med tomtar, julgardiner mm. Jag blir varm inombords när jag tänker på julen.

Kan det bero på att mina barndoms jular var så underbara, inget överdåd av julklappar men en sån värme och gemenskap.

Vad tycker ni om julen?

[GunillaF]
0

Jag tycker också väldigt mycket om julen och traditionerna.

Mysigast tycker jag nog ändå att det är när första advent nalkas och alla stjärnor och ljusstakar plockas fram!

[MargaretaA]
0

Numera, när jag har lyckats göra mig av med stressen och pressen med julen så kan jag uppskatta den. Det är mysigt med ljusen i mörkret. jag har härliga minnen från barndomens jular i Lappland. Om det är nåt som Lappland är bra på så är det julstämning. Jag har aldrig kommit på tanken att försöka återskapa det i denna landsända jag bor i nu, med övervägande gröna jular och plusgrader.

Men…

jag lever i nuet - och nu är det den vackra färgflammande hösten som står på tur. Var sak har sin tid Glad

[Vargnatt-]
0

Älskar julen! Men nu när jag bor här i Värmland så uppskattar jag mina tidigare jular i Kiruna mycket mer, då var det ju riktig vinter i alla fall ;).

Men det är fortfarande mysigt med jul, jag och sambon går alltid på julmarknad på Mårbacka, det älskar jag :)

[peter54]
0

Det som är roligast med julen är att se och känna hur fäörväntansfulla och glada i julen ungarna är. Lovisa, vår sjuåring, tjatar om att ta fram en del pynt redan.

För min egen personliga del kan jag uppskatta lugnet, avstressandet och dofterna, även om vi numera inte tar in något levande träd utan använder en plastgran.

Jag har ända sen jag var liten haft svårt för bruket att ta ihjäl ett tioårigt träd bara för att kasta det ett par veckor senare.

Mads
0

Älskar också julen och detta år är ju sonen stor nog att uppskatta pynt, julklappar och sånt. Jag är helt galen i lussebullar så det är det bästa när de börjar säljas och varje år äter jag alldeles för många, får börja banta redan nu så det finns plats för dem i år Skrattande Julmarknaden de har på Tivoli i Köpenhamn är underbar på kvällen med alla fina ljus och så, det ska jag & lillfisen åka till i år.

Amor Vincit Omnia

[Jeremina]
0

Jag kan intyga att Nicken gillar Julen..hon har tomtar överallt men inte på loftet..hi hi! Skämt åsido hon har sådan julstämning och jag brukar också ha mycket julpynt och många tomtar! Glad

[MargaretaA]
0

Jul på Tivoli i Köpenhamn - det låter nåt det - tänk vad man missar bara för att man bor för långt bort.

Å andra sidan så är det inte helt fel med Julmarknad i Gamla Stan i Stockholm heller - jag har ingen bra ursäkt till varför jag aldig har lyckats pallra mig dit - det går inte att skylla på avståndet i alla fallSkäms

Nickenikita
0

Ja du Jeremina..har samlat på mig så många tomtar under årens lopp…men du har det också så julfint o mysigt.Glad

Mads
0

# 7 Gamla stan låter inte heller alls fel. Jag älskar julmarknader, vi har en i Helsingborg på Fredriiksadal med hantverk och annat mys och pyssel. Love it Glad

Amor Vincit Omnia

[MargaretaA]
0

Jag har varit på julmarknad hos Antroposoferna i Järna - dom är väldigt bra på att skapa julstämning på lite andra sätt än de traditonella svenska. De har något som kallas Adventsträdgård - då går man in i en spiral av ljus och tänder ännu flera ljus. Svårt att beskriva men mycket stämningsfullt! men det är mest för barnen.

aggeelin
0

Jag älskar också julen för alla ljusen, här har jag och grannarna bestämt att vi tjuvstartar redan i mitten på november…

Men jag ber att få protestera mot att det är jul snart! Det är fortfarande september och det är ännu inte per definition höst ännu… (meterologiskt) ta inte ut julen i förskott… den kommer med tiden…

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

aggeelin
0

Julen kommer med tiden och mörkret och då börjar det kännas OK att det ska bli advent… just nu känns det som om det kvittar, fastän jag tycker så myckte om jul och advent, vi har många ljusstakar och stjärnor som lyser upp här… för här har vi släckt ner utebelysningen dvs gatubelysningen - det är så mörkt runt våra hus, men det var inte heller bra med gatubelysningen som vi skulle få betala själva…

Cristine
0

Jag har tappat tjusningen av julen alldeles och det på grund av Ikea som börjar julpynta i slutet av september. Man ser  sig le på allt pynt. Om de åt minstonde höll det inomhus så kunde man låta bli att gå dit men tyvärr är det också utomhus.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[MargaretaA]
0

Instämmer - det kan gå inflation även i Julen - för mycket av det goda kan bli för mycket  Rynkar på näsan

aggeelin
0

#13 HÅller helt klart med, men iofs undviker jag ställen som IKEA… men tycker inte om att börja allt för tidigt. Jag skriver att vi ska börja i mitten av november… vi ska sätta upp någon ljusstake eller så. Vi bor ca 10 min på cykel från centrum men här där vi bor är det landet och ingen gatubelysning numera så det är trevligt med lite vinterbelysning. Men inte med julgranar i september oktober… nej

Hoppfull
0

Jag älskar julen jag med även om jag också irriterar mig på att den ska upp så tidigt i affärerna.

Vi har ganska små krav kring jul och njuter mest av själva känslan. Vi gör lite hemlagat godis och egen glögg men så mycket mer hemmafix blir det inte (förutom själva julmaten men det är rätt få rätter vi har).

Saknar snön men det får man ju stå ut med…

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Sisa]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Även jag älskar julen, och dess härliga stämning…

Glöggafton med mina väninnor, hela familjen samlad, baka pepparkakor tillsammans, koka skinka, ja allt som hör julen till.

Handlar aldrig i de stora affärerna, utan i dom små mysiga, eller besöker en julmarknad.

God Jul alla önskar Sisa….

Toyan
0

Julen är härlig men tyvärr är den ofta grön här, vill ha snö och några minusgrader, önskan är att det ska snöa på själva Julafton.

Tycker dock inte om det kommersiella runt Julen köp,köp och att det börjar så tidigt att man hinner bli less på julpynt och julmusik.

Allt har sin tid.

Midnattsmässan här i domkyrkan är underbart vacker och stämningsfull när den är slut tågar alla sjungandes ut med ett tänt ljus i handen.

penke
0

Å snart kommer semlorna… !! Tungan ute

Jag tycker väl om julen,men tycker den är bäst i slutet av december..

…fast,jag KAN ibland hitta en sak som skulle/blir en jätte-fin julklapp närsom under året,det förväntansfulla givandet..
o ibland bara har jag rimmet i huvudet när jag ser en sak i julskyltningen .. :- )

penke

aggeelin
0

#19 det är inte jul ännu… håller med dig

AnnL
0

För mig är julen lite si så där eftersom jag varken har kontakt med barn, barnbarn eller föräldrar. Tycker bara det är lite för mycket hysteri kring julen. Rynkar på näsan

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

aggeelin
0

Nu är jag här och tjatar igen… tror ändå att "julen" har en funktion om vi bortser från allt det kommersiella… och det är ljusen som vi tänder i fönster, ute osv… det lyser upp i mörkret och jag tror att vi behöver det

[Jeremina]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag måste lyfta fram Nickens tråd för nu när det är mörkt på kvällarna börjar jag att tänka på advent och sedan julen!

Gör inte ni det med? Advent är en underbar tid det med!

Hoppfull
0

Jodå, vi pratade om myset kring advent och jul bara för ett par dagar sedan här hemma. Jag tycker att det är oerhört mysigt!

Och jo jag tror absolut att du har rätt aggeelin! Det behövs ett rejält avbrott i vardagen under den där allra mörkaste tiden på året här i norden. Vi behöver en ljushögtid för att ladda om batterierna och orka ända fram till våren!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Nickenikita
0

Jag längtar till advent och jul när jag ser bilden från ditt hem Jeremina.

Så kul att få pyssla, tända ljus o ljusstakar i mörkret och sen så småningom ta upp alla 100 tomtar från förrådet…så tokig är jag… köper minst en ny tomte varje år.Tungan ute

[rore]
0

Tycker det ser mysigt ut med adventsljusstakar och jul pynt i fönstren runt omkring. Även hemma förståss.

Känner väldigt blandade känslor inför julen ska jag ärligt säga.

Den är både vacker och gör ont på en och samma gång.