Besserwisser
Jag undrar varför vissa människor måste ha rätt hela tiden? Varför de måste anse sig veta allt och kunna allt?
Varför vissa tror att de är perfekta? Det finns ingen sådan människa enligt min mening som är felfri! 
Har du nyss råkat på en?
#1 Ja, och det är tungsamt så det är tur att det var flera andra som inte alls var så i helgen utan tvärtom! Men ändå jobbigt för de lyckats dra lite energi ur en! 
Jag vet av flera!
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Jag tror att de har behov av att hävda sig för att de egentligen har låg själkänsla och dåligt självförtroede…
"There is nothing more despicable than respect based on fear."
Jag har råkat ut för två och de är ett par den ene värre än den andra. 
Därför att det får dom att må bra och kanske ger det trygghet och en känsla av att ha kontroll. De har sannolikt ett rejält dåligt självförtroende.
På en annan nivå kan man säga att dom kommer in i våra liv för att vi ska lära oss att deala med dom - eller att strunta i dom helt enkelt. Det är faktiskt inte mitt eller ditt problem hur andra människor väljer att uppträda
Men när den personen kan allt om sådant som jag har jobbat med men inte den har. När jag har barn som är 34 år men en småbarnsförälder vet mer om barn ändå..då är det jobbigt!
Bara några exempel och jag kände bara att fast jag haft en underbar helg så var jag tvungen att få ur mig detta innan jag går och sover!
Vad jag känner igen mig i dig Jeremina de är inte roligt med sådanna personer.
Jag min före detta släkting har tom veta mera hur jag mår och vad jag kan göra än jag gör själv bara ett exempel på hur det varit.
jag vet jag har också träffat på såna - jag tyckte också att det var jobbigt tills jag insåg att det bara var jag som gjorde det jobbigt för mig själv - ge dom inte den makten Jeremina - vad dom säger betyder inget för dig om du inte ger det nån betydelse.
#8 Andra exempel som att när min man talade om häromåret för denna person att han hade diabetes så sa han: Jaha du har Typ 11 då? Typ 11 sa min man? Det heter Typ 2. Men han gav sig inte och han måste ha läst någonstans: Typ II och tydde det som två ettor. Snacka om att inte ge sig…..nu måste jag ju skratta för det är så dumt! 
Som att han vet mer om juridik än min yngre son som är affärsjurist….
Det är faktiskt pinsamt att berätta om det här!
#9 Du har alldeles rätt….jag känner mig glad ändå! 
äh…
låt dom hålla på, dom är inte värda att ödsla kraft på - säg bara jaja och håll med dom… 
#12 Jag säger mest bara jaja men jag vill få gnälla lite här och nu till mina vänner här! Nicken vet vem jag menar men hon säger inget till honom, det vet jag! 
Det finns inget som retar dem så mycket som att man ger dem rätt i allt.. då motsäger dom sig själva.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
#14 Ja, det har jag märkt också ibland och då blir det svårt!
ja eller man tar ifrån dom "nöjet" att få glänsa och vinna diskussioner (även om dom bara vinner genom uttröttningsmetoden) när det inte blir nån diskussion 
Ja det finns många sådana besserwissers överallt och i olika versioner.
Vi kan ju ta ett exempel om att någon serverar "fakta" i en tråd på någon sajt härinne. Trådskaparen säger "så här är det för så står det skrivet" - I de situationerna accepterar de flesta men så kanske det dyker upp någon som kanske inte förstår vad trådskaparen menade eller så frågar h*n hur det kan vara så, och varför belägg det finns. I de fall man får till svar "Det bara är så" - då blir man lite trött……..
Man måste våga ha fel. Det är sällan att någon kan veta något till 100 procent. Även om man har läst något så kan man ha missförstått och tolkat fel. Det där händer mig ibland. 
Jag hade en arbetskamrat en gång, en kvinna lika gammal som jag, då 47 år. Hon skulle kontrolläsa en text till en tidskrift och hon anmärkte på tecknet större än/mindre än > och <. Detta visste jag att jag hade rätt men hon gav sig inte. Nästa dag kom hon med fotostatkopior och en massa "bevis" för att hon hade rätt, men ingenstans stod att större än/mindre än var just det tecknet. Jag använde inte hennes "rättning" utan skickade in texten för tryckning.
Och hon förlät mig aldrig för detta. Om jag så hade tejpat på näsan på henne vilket tecken det är, så hade hon aldrig erkänt att hon haft fel. Men jag vet att hon bråkade mycket med sin man om sådant, båda var lika envisa och båda hade alltid rätt - puh!
Och tecknet:
< mindre än
> större än
= lika
Absolut måste man våga ha fel och kunna erkänna det.
Roligt att läsa din historia…….
Det hände något lite lustigt just nu för han är duktig på datorer och jobbar med dem. Han talade om hur jag skulle göra när ifokussajten låste sig så att bilden stannar. Jag gjorde som han sagt men det fungerade inte.
Undrar om han hade fel där med men var säker på att han hade rätt. I detta fall kan ju inte jag avgöra i alla fall…fniss! 
För att få rätt måste man göra fel

Jag retade mig väldigt på den här sortens människor i yngre dagar. Men nu ser jag mera på dem med humor och viss empati…
Hur liten är man inte där innerst inne om man alltid måste ha rätt om var liten bagatell…
Istället för att gå till motangrepp brukar jag fråga, hur menar du nu? Eller, vart vill du komma? Spela lite oförstående… Detta fungerar bättre än man kan ana…
En Besserwisser är en människa, som inte har någon känsla för andra människor…
Sisa
Ja du Jeremina…säger så klart inget till honom men förstår att det varit jobbigt för dig i helgen…
#23 Du kunde säga det med bara några få ord! 
#24 Jag vet det men som sagt alla andra uppvägde till så mycket positivt. Jag hade mina närmaste hos mig som visade hur mycket de älskar mig! 

#22 Instämmer… jag har oxå haft det väldigt jobbigt med den typen av människor! Numer tycker jag mest synd om dem… och när det gäller forumvärlden har jag helt enkelt slutat skriva på sajter där de hålls. Jag kan gå in och skumläsa lite ibland men lämnar oftast sajten med ett litet leende då varenda tråd innehåller den typen av allvetande. Det är ju inte ens intressant att diskutera med sådana, man når ju inte fram till dem genom deras tjocka försvarsmurar ändå.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

#26 Nej precis!!! Murbräcka eller ej… Man stångar pannan blodig i onödan och får inte ut något av diskussionen… Helt poänglöst…

Japp! 
Jag fick lite dåligt samvete igår för min pappa sa till mig när jag pratade om denna kille: Men det finns ju inget ont i honom, han är ju snäll också.
Han har rätt i det men killen är ändå jobbig! 
Det var som den gamla mannen som visste allt och hade haft alla sjukdomar som fanns (och inte fanns) då fick han höra att någons unga dotter blivit gravid.
-Ja, det vet jag vad det vill säga, det har jag haft i över 40 år…
/Maria
#30 Hihi vaddå kul alltså! 

#32 Sådan var min farmor, på riktigt alltså!