Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: ordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 940 ggr
[Sisa]
0

Handen på hjärtat...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

har Ni några beroenden

som Ni vill göra Er av med ?

aggeelin
0

Göra mig av med… nja… tycker för mycket om salta  nötter och det är inte bra med för mycket salt… försöker låta bli att äta för mycket och lyckas i perioder.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[mia-38]
0

Just nu godisgalen. Tröstäter i allt elände.
Det är en sak som jag vill bli av med.

[Sisa]
0

Några fler än jag här som röker,

ett beroende som är så svårt att göra sej av med.

Bättre Livskvalitét att inte röka, men…….

Sisa

[peter54]
0

Nä, inget jag kan komma på i alla fall Glad

[GunillaF]
0

#3 Här har du en till…..

Har slutat många gånger - och börjat igenObestämdDet är inte lätt!

[Sisa]
0

Varför är det så svårt att bli av med en vana som smakar vidrigt, tar livet av oss och kostar en förmögenhet?

Allt vi behöver göra, är ju att sluta röka, eller…

Playja
0

<----- skulle jag gärna slippa. Är inte helt lätt att bli av med det begäret.  Höll upp i 4 år som längst men så åkte man dit igen *suck*

[Sisa]
0

Varför fortsätter vi att röka,

när vi vet att vi utsätter oss för väldiga hälsorisker…   Skäms

Maria
0

Här kommer en rökare till…SkämsTyst

/Maria

[GunillaF]
0

#8 Varför vi fortsätter är säkert ganska individuellt så det kan vi nog bara svara på själva gissar jag.

Men det är många som inte röker som är experter på att tala om hur man slutar och hur lätt det är! Så klart!!!Rynkar på näsan

[peter54]
0

Vi skulle vara genomskinliga, då skulle ingen börja röka eller dricka alkohol heller för den delen.

[Sisa]
0

Rökning är en av de laster som är svårast att bli av med.

Att vi fortsätter röka beror väl på vårt nikotinberoende. Utan nikotin får vi abstinensbesvär, en känsla av tomhet och rastlöshet; något saknas…

Vi tänder en cigarett och behovet stillas, men bara tillfälligt. Så snart vi fimpar cigaretten, ger sej behovet tillkänna igen. Då är vi tillbaka där vi började. Så egentligen ingen mening med att röka, det hjälper ändå inte. Men det är ju så svårt att låta bli…

Sisa

aggeelin
0

Nej, jag har aldrig varit rökare men kompisar som rökt och fått hjälp att sluta berättar att det finns något annat i cigaretterna som "tillägg" som är starkare än nikotinet med att skapa begär… samt att rökningen också är en motorisk vana… dvs något som kroppen är van att syssla med, tända, hålla, pyssla med… bära paketet osv… och detta hjälper till i att det är svårt att sluta

Playja
0

#13…  Det där tror jag oxå.. att det finns något mer i ciggen än nikotinet som gör att man blir så fast.

[Sisa]
0

Jag önskar jag kunde säga att jag är

"Äntligen icke rökare" som Allen Carrs bok så fint heter. Har läst den tre gånger, men det hjälper inte…

Sisa

annemaria1962
0

röker, men känner inget behov av att vilja sluta!! så det finns väl inte något alldeles påtagligt beroende…kanske då som för många andra, att hålla denna vikt!! det är nog en kamp jag för… Obestämd

chik
0

Ja..rökning.

O då säger ni!!Att om man bara vill något så går det..Japp.

Så jag vill inte bli av med mitt rökbehov..

Lena.P är jag i verkliga livet.

[Sisa]
0

# 17

Bra skrivet, chik

Jag kanske håller med…  Obestämd

Sisa

zabelle
0

Här är en till som betalar nikotinskatt. Tyst

Zabelle   

[Sisa]
0

Kanske vi skulle göra en

Sluta-röka-tråd…  Flört

Sisa

Clary
0

11 veckor har gått sen vi fimpade, efter 40-50 års rökande, tar lite snus ibland Flört 

Vi bestämde oss för att må lite bättre och göra nåt annat roligare för våra pengar än elda upp dem. Än så länge går det bra.

Visst är mycket en vana, cig till kaffet, cig för att ta en paus, cig till vinet, cig för att jag känner mig lite nere, tröstnappen helt klart. Nikotinet försvinner ganska snabbt ur kroppen, hur det är med alla andra tillsatser är en annan femma Obestämd

Medarbetare på Feng Shui och Indien

Cristine
0

Jag hade rökt mer än 25 år när jag tvärslutade. Jag rökte 2 paket om dagen. Svarta cigaretter.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[Sisa]
0

Jag beundrar Er som slutat med denna hemska last… Ni är verkligen duktiga och jag förstår att Ni nu mår mycket bättre!

Även jag har "slutat" några gånger, men faller alltid tillbaka då jag känner mej nere. Ni får gärna dela med Er av Era tips!

Kramar till Er

Sisa

Playja
0

#22.. Nu snackar vi om att röka… *s* och 2 paket av den sorten… Dom e ju jättestarka alltså!  Bra jobbat Cristine att tvärsluta! Fast så har jag gjort med dom ggr jag hållit upp.  Flört För mig funkar inte att trappa ner.. utan bort med "pinnarna" och inga cigg hemma är det som gäller.

[rore]
0

Har fortfarande inte lyckats sluta röka. Slutat många gånger och börjat lika många ggr igenObestämd

[Sisa]
0

Vi är många här som röker…

Passande bild i "vårt rökrum", eller…

[rore]
0

Den är ju ganska talandeObestämdså att sägaFoten i munnen

Clary
0

Tror att enda sättet är att tvärsluta. Vi bestämde att på måndag är det stopp och så fick det vara så. Vi har försökt tidigare men då såg min käre man till att det fanns några cig kvar till just den morgon vi skulle sluta, "bara de här också" och så sk-ts sig det naturligtvis, motivationen försvann. Att feströka är inte nåt för oss heller då trillar vi dit igen. Varje dag som går är en seger!

Medarbetare på Feng Shui och Indien

Cristine
0

Jag blir illamående om jag känner röklukt efter att jag slutade så för mej är det inte svårt alls. Men det är inte trevligt att jag inte kan vara nära en person som röker eftersom både kläder och hår luktar.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[Sisa]
0

Tror att den allra första tiden är jobbigast! Hur får man dagarna utan cigaretter att fungera? Bara tanken på att aldrig mer få röka en cigarett är jättejobbig…

Jag vet att man inte ska tänka så! Man tror man mår dåligt i ett liv utan cigaretter, då man vet att man egentligen mår mycket bättre… Inget kan ju bli bättre av att man fortsätter röka.

Kanske är vi rökare lite hjärntvättade, som Allen Carr skriver i sin bok? Det kanske hänger på att man ska ändra sitt sätt att tänka, eller…

Sisa

[rore]
0

Sisa. Visst måste vi förändra vårt tänk…ObestämdJag får bara inte till det i skallen, så obotat dumt av mig.

Det är som det sitter en liten djävul på axeln,, nä inne i örat tror jag den har boat in sig.

Otäck liten rackareSkrikandes

Playja
0

#30…Att ändra sätt att tänka tror jag är en stor del av det hela för att kunna lägga av. Skrattande

När jag höll upp i över 4 år så tänkte jag att "aldrig!..jag ska börja röka igen" för som Cristine säger så lukta det rent ut sagt skit om folk som hade rökt…(men tyckte att nytända  cigg luktade så himla gott) Att feströka var det som gjorde att föll tillbaka… och fort gick det att hamna i "ciggträsket" igen. På 3 månader var man fullfjädrad rökare igen.

[Sisa]
0

# 31

Ja rore, det lilla monstret i vårt omedvetna måste tillfredställas…

Det är inte icke-rökaren som går miste om något, det är rökaren som förspiller ett helt livs hälsa, energi, välstånd, lycka osv…

Vad får rökaren i gengäld? Ingenting utom illusionen att ha kommit tillbaka till det tillstånd av frid, lugn och självförtroende som icke-rökaren alltid befinner sej i…

Har Du läst boken "Äntligen icke-rökare" rore ? Det är där jag hämtat det jag just skrivit!

Sisa

[rore]
0

Ja då. Den boken har jag läst 2ggr, och den är bra jag höll upp två månader,, blä..sen var det lilla monstret där och vann igen

Som du säger det är det undermedvetna som styr. Det gäller att bli herre över sina tankar och känslor.

Men där är jag helt delad i två personligheterSkäms

[Sisa]
0

Jag har också provat Champix…

Höll då uppe länge, men sen hände nåt här, en tragedi… och vips var jag tillbaka igen!

Men om vi gör ett nytt försök, håller uppe i tre veckor och kollar hur vi mår då??? Bara nyfikenheten att få veta hur man skulle må utan cigaretter, kan kanske "peppa" oss… Vi kanske mår så bra, att vi aldrig mer vill ha en cigarett ??? Det är i allafall förhoppningen!

Sisa

AnnL
0

#35 En slut röka tråd med tipps för att komma från rökmonsten vore inte fel. Skrattande

Sen har jag läst att det är farligt att sluta tvärt som storrökare. Dopaminet hos oss rökare är högre än hos icke rökare. När vi då slutar tvärt utan att ersätta med niotintuggummi eller plåster eller något annat, är det lätt att som många blir,  jätte sjuka.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Anders 50
0

Skulle gärna vilja bli av med det sista lilla begäret efter snus som finns kvar.

Jag slutade röka 1976 och började snusa  i stället (idiotiskt)

Men efter att ha hamnat på hjärtintensiven och efter 2 dygn kvicknade till och fattade att jag klarat mig utan snus så länge så satsade jag allt på att fortsätta som snusfri. Beslutet att sluta hade inget med hjärtproblemet att göra.

Detta var den 4 mars i år och sedan dess har jag inte snusat, däremot har jag sparat ca. 5-6000 kr.

Vad ni än gör, byt inte cigarretterna mot snus för då får ni ett ännu värre problem när ni ska sluta med det också.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[Sisa]
0

Ja, vi kan ju fundera på detta med sluta-röka-tråd…

Alla som är intresserade av att vara med,

kan väl skriva ett inlägg här!

Så får vi se om det blir av…

Jag väntar med spänning   Cool

Kram från Sisa

PS! Även sluta-snusare kan vara med!  Glad

Playja
0

#38…  Jag hänger på!

skrult
0

#37 Håller med dig! Byt inte ut cigaretter mot snus! När jag skulle sluta röka så tänkte jag att jag skulle ta en snus vid behov när suget var som värst men nu är jag fast vid snuset istället :-( Har försökt slutat men det är så svårt!

aggeelin
0

#29 … du säger att du blir illamående, det gör jag också. Och har jag varit borta på fest eller så och fått röklukt i håret måste jag tvätta det på natten när jag kommer hem - annars drömmer jag mardrömmar utifrån lukten… Obestämd

Branneli
0

Det fruktansvärda godissuget veckan innan mens !! Jag ser godis överallt !! Det stillas inte förrän magen fått lite…..Skäms

[Sisa]
0

# 39

KyssKyssKyss

Anders 50
0

#40 Hoppas du inte behöver hamna på samma ställe som jag för att lättare kunna sluta!  Skrattande

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

AnnL
0

Jag är utan tvekan med. Skrattande

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

skrult
0

#44 Ja,det får vi hoppas Flört

[Sisa]
0

# 45

KyssKyssKyss

aggeelin
0

Om du ordnar en sluta-röka-tråd kan vi andra heja på - så gärna så… Skrattande

[Sisa]