Vad kan det bero på...
Ibland hjälper det att ha ett inre lugn.
Tror det kan vara nåt sånt. Att man är tillfreds med sej själv och sitt liv.
Det är svårt att svara på vad det beror på för andra. Jag kan bara svara för mig själv.
Om jag känner att jag misslyckas med något så tror jag att det beror på att jag inte ansträngt mig nog mycket. Förhoppningsvis lär jag mig något så jag slipper misslyckas nästa gång.
Om jag är sur och/eller tvär så tror jag att det beror på att jag känner mig otillräcklig i nåt sammanhang. Eller trött. Eller har ont nånstans. Jag brukar försöka att gå iväg för mig själv och sparka på stubbar och stenar om jag känner på det här viset. Som tur är så händer det inte speciellt ofta.

Jag tror lite som Gunilla. Man är sur och tvär för att man inte mår bra och är i balans med sig själv. Och misslyckas gör man om man känner sig mindre lyckad själv.
Därmed inte sagt att man måste gå runt och känna sig så himla lyckad hela tiden
men kan man vara tillfreds med den man är så får det mesta en positiv riktning.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Alla har rätt att misslyckas,
men att vara sur och tvär;
Finns ingen anledning!
Sisa
Därför att vi inte är fullkomliga och perfekta varelser 
# 4 Jodå, sur och tvär måste man få lov att vara också. Livet är inte en fest alla dagar och man kan inte le hela tiden 365 dagar om året. Jag blir sur och tvär innan lingonveckan, hormonerna styr totalt då dock mindre nu än förr
Men är sur mycket kort stund, vilket väl är det positiva. Att man misslyckas kan ha många olika anledningar och det är väl så man lär sig i livet.
Amor Vincit Omnia
Jag tycker nog också att man måste få vara sur och tvär även om jag inte kan skylla på någon särskild "bärvecka". Det har sitt ursprung i någon mental, fysisk eller medicinsk obalans och det kan ingen rå för.
Att man sedan kanske borde försöka undvika att låta det gå ut över sin omgivning är en helt annan fråga, men sakens natur för med sig att det alltid blir mycket svårare än om man av någon anledning blir förbaskad trots att man inte är i obalans.
Mina surtvära stunder har som oftast sin förklaring i vikande blodsockernivåer. Mina misslyckanden har alltsomoftast precis samma orsak.
Alla våra humör & beteenden är nog nödvändiga för vår utveckling, i lagom dos dock 
Amor Vincit Omnia