Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etiketthälsa-och-harmoni
Läst 365 ggr
[GunillaF]
0

Mammografi

Jag var nyss iväg på mammografiundersökning.

Vad lättsamt vi har det här där jag bor. Det kommer en buss som står här på byn i flera veckor och vi kvinnor får gå dit på undersökning. Vartannat år kommer den. Det här var min tionde gång.

Kvinnor mellan 40 - 74 år blir kallade.

Jag frågade personalen om alla kom som blivit kallade och de berättade att det blir bättre och bättre. Det är ungefär 80% som kommer nu för tiden.

Om det upptäcks något så är det oftast i tid för att det ska gå att göra något åt tumören.

[GunillaF]
0

Hur är det där ni bor?

Har ni lika bekvämt som jag har det eller måste ni åka långt för att göra undersökningen?

nillanb
0

Nej det är 15min bilväg till sjukhuset, Jag var på mammografi + ultraljud i somras.

Vi i familjen har den genen som ger bröst och livmodercancer, så det är väldigt viktigt att gå på undersökningarna.

chik
0

Här blir vi kallade.Ja det vet jag faktist int det var ett tag sedan.

Men hörde på radion i går att man kan kolla med ett blodprov om man har det genetiskt.Då kan man förebygga…

Lena.P är jag i verkliga livet.

nillanb
0

Jag och min syster gjorde ett gentest på Sahlgrenska i Göteborg för ca 15 år sedan.

Det var så att en studie gjordes på vår släkt i Norge där det visade sig att de flesta bar på genen, vi kontaktades av vår faster som bad oss kolla upp oss här i Sverige.

Hoppfull
0

Jag får åka en bit och tycker faktiskt inte alls att det är så mysigt. Man ska gå omkring mellan undersökningsrum och omklädning utan kläder bland all personal och jag tycker inte alls om det!

Fast självklart är det bra att det finns och jag kommer att fortsätta gå!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[MargaretaA]
0

Det är samma här. Vi blir kallade vartannat år och det kommer en buss. jag har varit med varenda gång sen jag blev 40 år. Jag tycker att det är ett jättebra system. Man har ingen ursäkt att inte göra det.