Tjej/kille
Christine skrev i en tråd -Hallå tjejer och killar. Då kom jag att tänka på vad kallar ni er själva för?
Är du en tjej, kvinna, tant?, fruntimmer, flicka, osv?
Är du en kille, man gubbe, farbror osv?
/Maria
Quinna 
#1 Det ser ju lite extra tjusigt ut med den stavningen förstås
så jag får väl svara att jag är en kvinna (känner mig inte särskilt tjusig).
En tjej däremot är jag inte längre. Varför vet jag inte
/Maria
Jag är både tjej och kvinna. Trots min ålder blir jag kallad tjej av flera.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
jag gillar inte ordet tjej på mogna kvinnor. Jag tycker att det är "förminskande". Man säger väl inte kille till en mogen man?
"Min kille är 53 år" typ - har ni hört det nån gång? Inte jag.
#4 Håller med dig.
Det värsta jag vet är dessutom när någon pratar om sin partner som Gubben eller Tanten. Jag får rysningar…
/Maria
jag pratar om min man med hans namn. Eftersom jag inte vill säga hans namn i öppet forum så benämner jag honom här som gubben. Det är det minst tråkiga alternativet tycker jag. Det är faktiskt ett mycket kärleksfull gubben jag säger 
Jag är kvinna men min man kallar mig "käring" med ett R och inte två! 
Ja du, det beror nog på vem som säger det 
Jag själv känner mig som en tjej trots åldern, men ibland känner man sig allt annat än ung och då betraktar jag mig mer som en tant. Min 8-åring skulle definitivt inte kalla mig tant (om jag kallar mig tant i hans närvaro rynkar han pannan och säger att mamma du är inte alls gammal!). Tonåringen skulle aldrig i livet kalla mig tjej.
Med ljus och kärlek... Tina
Jag kallar mig själv för tjej..
Tjej eller kvinna helt klart. Kvinna är jag nog om man tänker på åldern.
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!
#6 Jag gör som du Maggan jag skriver gubben men just nu i den här tråden blev det min man…..
Tjej eller kvinna. Det beror på i vilket sammanhang.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Kvinna. (Men jag kallar mig ofta för mamma, farmor och mormor)
Kvinna, eller tjej beror på sammanhang… visst finns det de som kallar sig/kallas för kille trots att han är över 50… och mer, det är ett ord som hänger i hos en del, tror jag
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Jag brukar kalla mig för tant för vad är det för fel på tant???? Det är ju mer skämtsamt. Tjej är jag inte. Mina tonåringar är tjejer. Sambon omtalar jag som "gubben" för han är ju min gubbe. Till honom använder jag ju hans namn. Jag har så svårt att se att det skulle vara fult att kalla någon för min tant eller tanten, min gubbe eller gubben. Det är ju ändå kärleksfullt och inte skällsord
.

Jag är kvinna, mor och farmor.
#15 … folk tänker olika… jag har sen jag var ca 10 år tyckt att tanter är gamla människor på ca 80 år…

#17. Jo så kan det ju vara. Fast när jag var liten sa man tant till alla över 20 år så gott som. Jag tror inte att man säger tant om sin fru för att tala om att hon är gammal och ser ut som 80 år, utan det är ju med kärlek man säger så. Liksom jag kallar min sambo för gubbe
.
Så här står det i Wikipedia
"Tant är ett tilltalsord som traditionellt användes särskilt av barn till kvinnor i medelåldern och uppåt; motsvarande ord för män är farbror.
I vardaglig betydelse avser ordet en kvinna i medelåldern eller uppåt. Det uppfattas numera ofta som lätt nedsättande, eller ironiskt om en kvinna använder ordet om sig själv."
Det är lite det jag menar. Det är vi som fått för oss att tant är ett nedsättande ord och i själva verket så är innebörden av själva ordet "en kvinna i medelåldern". Vad jag har förstått så är ju många av oss här i just medelåldern
.
#18 Kan det inte vara lite dialektalt?
Jag som göteborgare reagera negativt när någon kallar sin äkta hälft för tant resp. gubbe.Eller också är det jag som har konstig uppfattning om orden
/Maria
Hmm, detta var intressant. Jag är av lite avvikande mening än vad flera här har delgivit.
Jag är 54 år, men jag vill inte bli kallad "gubbe", det känns nedvärderande och lite äckligt för mig. Inte heller vill jag gå under beteckningen "man" till vardags, det känns alldeles för formellt.
Ordet "karl" är jag fullkomligt allergisk emot, det signalerar negativ attityd till max för mig. Återstår "kille", som jag tycker är helt okej så länge man inte går i hatt/keps och överrock.
När det gäller kvinnor är det för mig lite likadant. "Kvinna" är formellt och korrekt, dessutom lite mer könsbeskrivande, dvs lite mer sexanspelande i mina öron. Jag använder det i allmänna ordalag, men inte om någon jag känner.
Tant är värre än gubbe, det är verkligen en negativ etikett på en kvinna. Dam känns lika formellt i mina öron som om jag skulle säga "man" om någon jag känner.
Det blir tjej, ändå, men aldrig "tjejen" om min fru. Det hör jag ofta manliga bekanta kalla sina respektive och jag reagerar alltid likadant - att det är respektlöst!
Dock måste jag tillägga, det finns en åldergräns för mig hur långt upp jag kan använda kille och tjej. Min gissning är att gränsen går vid min egen ålder och att den därmed flyttas framåt hela tiden.
#20 håller med dig Peter, tant är nedsättande, lika så gubbe kan jag förstå att du känner så om… jag tror att vi som växt upp med att kallas tjej och kille är vana att kallas så och tycker att det är ok långt upp åldern,
Jag vet att jag sagt förut här att ordet tant, för alltid mina tankar till gamla människor, så när en kompis till mig säger att jag mötte några tanter i skidspåret slår det alldeles knut i mitt huvud…

Synd att ni känner så om ordet tant och gubbe, för det är ju inte något negativt i det egentligen. Bara vi som förvandlat ord, som faktiskt är respektfulla, till något nedvärderande.
Tjej är ju en synonym på flicka och en flicka är ju ett barn eller en ungdom. Inte en medelålders tant. Ja, smaken är ju som baken, delad, och tur är väl det för annars skulle det bli rätt tråkigt
.
För mig klingar inte ordet tant som något negativt och ordets betydlelse är ju inte heller det ursprungligen.
Tomtegubbe är väl fint?
#22 Jo förstås, det finns ju tillfällen när man använder de olika uttrycken ihelt andra sammanhang och då får ju annars befästa betydelser helt nya sådana. Ett par såna exempel är ju när man kallar sin pojke "lilla gubben" eller sin dotter för "lilla gumman".
Jag skulle aldrig få för mig att kalla min fru "tant" och jag är övertygad om att hon skulle slita tungan ur munnen på mig om jag gjorde det 
Jag tycker på något sätt ändå att även om orden i sig inte bär med sig något värde egentligen, vare sig positivt eller negativt, måste man anpassa sig till hur språket för dagen värderas.
#23 ja jag skulle inte alls bli glad att bli kallad så av min man.. för mig har det en slags värdering eller är en gammal person, över 8+ 85…
Medelålders eller i mittenåldern som vi kom fram till här en annan gång, är medelåldern och tanten kommer sen… en sak i taget 
Mellanåldern brukar jag säga att jag är i 
#26 … ja visst så var det… mellanålder, bra uttryck tycker jag 
Jag är i pappaåldern - och jag hoppas den varar länge 
#28… pappaåldern är en bra ålder och ibland tror jag att den kan gå för fort…
#28 Pappa o mammaåldern räcker mycket länge. Längre än vad vi och våra barn lever….. åh…vad djup jag blev nu då….

#30 … javisst det har du rätt i förstås… tänkte inte på det. Jag tänkte mer på den där tiden med de små… men jag är mamma hela livet 
#30, #31 Javisst, det var med den baktanken, evigheten, jag sa så 

Nu brukar inte min sambo använda ordet tant när han pratar till mig. Han använder mitt namn men om han sa tanten till mig skulle jag inte slita ut hans tunga…….så länge det ligger kärlek i ordet
.
Det är nog mest jag själv som refererar till mig själv som "tanten.

Vi använder namnen på varandra alltid, vi säger inte pappa eller mamma till varandra heller. Här använder jag mannen om min man uteslutande av anonymitet. Om mig själv säger jag förstås alltid mitt namn med och då vet alla omedelbart att jag är en kvinna så det brukar räcka utmärkt 
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
#34 - javisst… namnet är väl jättebra… jag heter faktiskt inte mamma och skulle inte vilja bli kallad det av min partner…