Lilith-den första feministen.
De skulle leva jämställt men det tålde inte Adam, han ville kuva henne och så har det varit genom tiderna tills nu, eller…
Hörde på radion att kriminaliteten har minskat men våldsdåden i hemmet har ökat markant.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Jaa, det är som det är och vi får kämpa för att nå jämställdhet. Men den ska va på lika villkor.
Ska vi vara jämställda så ska det vara innom allt och inte bara det som är bekvämt för oss.
Jag har hört alldeles för många kvinnor som talar sig varma för jämställdhet (och det är inget fel i det) men…. när det kommer till kritan och avloppen ska rensas, bilen ska fixas, snön ska skottas, och andra tråkiga saker då är det inget snack om jämställdhet.
Men att löner ska vara lika för lika jobb osv. det håller jag med om till 100%
En annan grej som vi måste komma ihåg är att uppfostra våra döttrar och söner likadant. För att det ska bli bättre på jämställdhetsfronten frammöver!
Japp, klokt sagt Gunilla.
Jag vet ingenting om Lilith… det kanske är dags att ta en tur till wikipedia
"Gud skapade de första människorna - man och kvinna - till sin avbild och då de hade samma ursprung var de jämlika på alla vis. Men Adam ville underkuva Lilith, det kunde hon inte acceptera och därför flydde hon".
jäklar också!
Kristendomen/patriarkatet har verkligen haft problem med starka kvinnor ända sen dag ett 
Jag kommer aldrig att bli klok på varför.
Var det inte här på LK eller länk härifrån jag läste häromdagen,det Adam o Lilith kom ihop sig om,var att hon ville växla vem som skulle ligga/sitta överst när de ..skulle uppfylla jorden..
I …nte då,svarade Adam
-då kan du uppfylla jorden på egen hand,sa Lilith o drog..
(fritt ur mitt minne) :- )
Det Gunilla skriver är viktigt,ska det bli någon jämstäldhet behöver "bägge" parter bjudas in..
är det BARA kvinnor som ska vara jämnstälda så…
så kan de uppfylla det på egen hand ..
penke
He he vilket minne du har penke.
Jag vet inte vad som menas med Jämstäldhet.
O det är inget som jag vill ha heller..""O hur kan jag veta det när jag inte vet vad det är?"""
För att man kan höra o läsa om att man måste göra allt själv….O jag vill inte ha det tjafset.Utan vi i familjen gör det som man är bra på.Då går det så mycket fortare.Men tjata en hel dag på någon o sen ändå få göra det själv eller att det blir dålig stämning.Tycker jag inte är sunt..
--Nu gav jag la fel svar igen…..
Lena.P är jag i verkliga livet.
#8 Du ger de svar som är rätt för dig, Chik! 
Och då är det ju rätt, eller hur?!

Lilith var en riktigt cool kvinna
Synd att inte hon fått vara mer av förebild…
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Är dett denna myten ni pratar om???
Lilit i Svensk folktro [redigera]
I svensk folktro sägs det att från Lilit ska övernaturliga väsen som tomtar och skogsrået ha härstammat. Andra religioner tror att Lilit skickades ner till helvetet och där gifte sig med Lucifer som var en ängel som blivit störtad från himlen. [5]
I svensk mytologi betraktas hon ibland även som Maran, som hemsöker sovande och ger dem mardrömmar.
Lilit i populärkulturen [redigera]
Lilit används på många olika sätt i populärkulturen idag. Oftast är det hennes barn, lilim, som dyker upp i form av häxor, succubor, demoner och liknande. I C.S. Lewis klassiska barnbok Häxan och lejonet omnämns Lilit exempelvis som den centrala antagonistens, den vita häxans, anmoder.
I japansk manga är Lilit en återkommande gestalt. Ofta används hon i dessa sammanhang på ett sätt som strider mot hur hon framställs i mytologin. I serien Neon Genesis Evangelion, är det hon och inte Eva som är moder till mänskligheten, och i serien Megami Paradise framställs hon till och med som ljusets gudinna.
Referenser [redigera]
Lena.P är jag i verkliga livet.

Här är ungefär den historia jag läst om Lilith:
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.