Kan kvinnor.....
Med tanke på en liknande tråd (kan karlar) så tycker jag att det passar med den här tråden….
* Fixa med bilen. Byta däck, olja, fylla på vatten i den.
Snickra, skruva, jaga, fiska, köra traktor…..
Byta däck, fylla på olja, spolarvätska och enklare grejor kan jag fixa med min bil. Bodde på landet som liten och kan köra traktor
och klarar av mjölkmaskin.
Hyfsat händig och efter ett par hus har jag fått lära mig en del, eftersom vi renoverat mycket.
Men jaga och fiska kan jag inte - klarar inte att ha ihjäl ett djur. (har tvingats slå ihjäl en överkörd kanin en gång, det var jätteotäckt)
Zabelle

Jodå jag klarar mig själv om man säger så 
Men jaga kan jag inte heller och är nog ingen storsnickare direkt. Men jag skulle nog klara det mesta mindre saker om jag behövde. Fiske är jag uppvuxen med så det klarar jag med.
Sedan har ju mitt liv blivit så att jag inte klarar tyngre saker så vi har fått dela upp utifrån fysisk förmåga… vilket tyvärr skapar roller som jag inte alls trivs med! Men jag har inget val och inte min man heller.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Jasså Vad kan jag göra som en kvinna.
En som är säkert, att av bilarna fattar jag inte ett smack.
Skruva i behov kan jag, men det beror på, vad måste fixas.
Fiska kunde jag innan min fiskallergi sa totalt stop.
Jägare var jag redan innan jag hade ens licens att bära vapen eller hade tagit jägarexamen att vara laglig jägare. Men jag skaffade båda. Och nu har jag lagt båda på hyllan. Det blev färdigt jagad fö min del.
Traktor kunde jag köra, men det var inte alltid populärt av traktorägaren.
Det var min tur, att av Gunillas lista fattades, matlagning. 
Min fru är väl upplärd, hon kan allt det där utom att jaga.
Jag gör det mesta…
Jakten lade jag av med för några år sedan och traktor har jag aldrig kört men skulle det vara nödvändigt så skulle jag gärna försöka.
Jag är för nyfiken av mig för att låta bli.

Traktor körde jag hemma på gården som barn, liksom skoter, väldigt roligt 
Kan, kan jag väl, men viljan är en annan sak
Däremot är det jag som har haft största delen i vår renovering i huset…
Med ljus och kärlek... Tina
#5 Min man vill gärna ta åt sig äran för det ev. maskulina jag kan
men faktum är att jag seglade, körde moppe och mekade med den, snickrade osv långt innan jag träffade honom. Men jag låter honom hållas
/Maria
Ingenting av det uppräknade, för jag måste inte.
Om jag måste så kan jag lära mig 
Vad alla kan mycket!!
Kan inte köra bil och har givetvis ingen kunskap om bilar, traktorer.
Skruva, snickra, måla osv kan jag. Om det inte är för tungt, kroppen vill inte som jag längre.
Byta däck vet jag inte för jag har aldrig provat. Har heller aldrig provat att köra traktor så dom båda delarna går bort. Likaså jakt och fiske går bort av samma orsak.
Annars kan jag nog fixa det mesta praktiska vad det gäller snickeri, skruvande och elektriskt, ja och annat praktiskt man kan behöva göra.
Ett tillägg. Undviker helst matlagning och städning.
Jag är inget vidare på just något av det du radade upp men fiska har jag kunnat sedan jag var typ 4 år gammal!
Bra tråd Gunilla, man ska inte kräva av män de som inte de kan få kräva av oss.
Jag är nog inte kunnig inom alla de områden du tar upp men vissa, jag är inte rädd för att ta i och det jag inte kan lär jag mig gärna. Och är man själv som jag kan man inte ringa pappa varje gång något behöver fixas.
Vika tvätt är det mest tråkiga jag vet…
Amor Vincit Omnia

Jag tror att man ska ha den inställningen, oavsett om man är man eller kvinna, att man kan lära sig. Inget är omöjligt och vill man så kan man! Man ska i alla fall försöka…
Jag kan byta däck på bilen, fylla på vatten, tvätta och polera m.m
Kan snickra det jag behöver med viss möda…
Kan såga och klyva ved.
Man måste ju när man vart ensam. Då är det bara att kämpa på och läsa sej saker.
# 15 Helt rätt !
Sen är det kanske också så om det är en relation man pratar om att man tycker olika saker är roliga att göra samt man är bra på olika saker och då kan hjälpas åt liksom.
Amor Vincit Omnia
Nog kan jag lite tycker jag.
Fixa med bilen, ha byta däck, fylla på olja och vatten kan jag. Det andra vågar jag inte ge mig in på.
När jag skulle ta Körkort så sa min far att kan du inte byta däck m.m.m.m. skall du inget Körkort ha.
Snickra, ja. Jaga- nej det vill jag inte, köra traktor- ja det kan jag, ialla allfall våra två gamla.
När vi köpt nån Ikeagrej, brukar jag se till att jag får satt ihop den innan gubben kommer hem annars vill han fixa det
Har nog alltid tycket om att fixa med saker som kanske säja att är karlagöra.
Men jag är första barnet i en bondfamilj och det var självklart att man skulle vara ute och hjälpa till med allt.
TYckte det var himla roligt att pressa . NU förstår jag nog inte att jag gjorde det vid 12 års ålder. Kört traktor gjorde jag innan.
Sen kunde det vara olika på bondgårdar har jag förstått. Svärfar gjorde mycket stora ögon när det var jag som pressa en gång han kom hem. Fniss
Var rädda om varandra
Lite kan även jag, som undrar vad karlar kan…
Måla, tapetsera, snickra, byta glödlampor, köra bil, köra skoter, klippa gräsmattan osv.
Det jag inte kan försöker jag i allafall att lära mej, ibland med lyckat resultat ibland med mindre lyckat…
Sisa