Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettresor-och-kulturer
Läst 556 ggr
[Sisa]
0

Hantera tiden...

Vi har 24 timmar på ett dygn och

7 dygn på en vecka…

Mycket kan vi köpa, men tiden är lika för alla!

Hur hanterar Du Din tid, för att hinna med allt Du vill göra under Dina vakna timmar?

[MargaretaA]
0

En sån bra fråga Glad

Jag prioriterar mycket noga och ratar allt som jag anser vara slöseri med tid.

Bland annat så hatar jag telefonen. och meningslöst snicksnack med folk man möter ute på stan. Jag brukar titta ner i gatan/golvet för att slippa bli haffad av nån…. nämen hej Maggan - guuuu va länge sen, vad gör du nuförtiden?! Åhhhhh vad det är hemskt Skrikandesdet finns oftast en anledning till att det var längesen Obestämd

Cristine
0

*Ssss* jadu tiden räcker aldrigt till för mej så jag har slutat bry mej och gör det jag kan eftersom, annars finns en dag i morgon.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Mads
0

Jag hinner aldrig med vad jag borde eller behöver, tid finns inte när man måste ha stenkoll på vild liten som river halva huset när man unnar sig ett toalettbesök. Så alla barnfria dagar läggs på städning och lite av kvällarna också. Men det finns ju goa stunder som nu när man bara kan sitta & slappa och göra precis ingenting Glad

Amor Vincit Omnia

Hoppfull
0

Hehehe, tid har jag i överflöd… men eftersom min trötthet gör att jag mest bara har ork att se den passera så känns den inte som något jag sparar på eller prioriterar för att få att räcka direkt Tungan ute

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Sisa]
0

Ett bra sätt att spara tid, är väl att lära sej säga nej!

Att inte göra allt som människor i ens omgivning ber om. Varje gång man säger ja, ger man ju bort lite av sin tid!

Visst, det finns en dag också imorgon,

men ibland känns det bra att ha en telefonpresentatör…

# 3

Att små barn tar mycket av ens tid, vet vi ju alla. Det hör liksom till, barn behöver mycket tid.

Sisa

[MargaretaA]
0

precis Sisa! Att lära mig säga nej är en av de viktigare saker jag lärt mig… Flört

visst tar småbarn tid - och det har dom rätt att göra. Därför är det extra viktigt att kunna prioritera när man har små barn. Tyvärr tror jag att unga föräldrar är lite dåliga på det - när man är ung tror man att man ska kunna fixa allt.

Mads
0

# 6 Jag blev så paff när min son började visa vem han är för jag utgick från att alla barn skulle vara som systerdottern som alltid satt så stilla och lugnt och pysslade. Och så fick jag en galen liten tok som tom sitter & dansar när han äter Skrattande Men jag älskar hans livsgnista och energi, även om den får mig att fullkomligt stupa i säng många gånger.

Man måste prioritera, man hinner inte allt och när man har små barn får det lov att vara lite stök. Det ska ju synas att man har barn.

Amor Vincit Omnia

[Sisa]
0

Ja, att lära sej prioritera är nog så viktigt!

Att man inte fastnar i fel sysslor, utan gör det man tycker är betydelsefullt. Att ha tid för sej själv, eller att inte göra någonting är också viktigt att prioritera!

Man tänkte nog annorlunda då man var yngre, och barnen var små. Man ville så gärna och trodde man skulle hinna allt. Utan att prioritera! Nu tänker man annorlunda, och lever ett bättre liv. Man kan ju inte göra mer än man hinner, och gör man då saker som är betydelsefulla för en själv, så gör det inget.

Skönt att Du prioriterar din lilla son, Mads…   och

även små hundvalpar är ju något man prioriterar, eller hur Maggan…

Kram till Er

aggeelin
0

#7 Jo barn är som vi andra, väldigt olika. Mina två söner har varit väldigt livliga och klättrat på allt… och var sällan stilla… det var svårt för mig att förstå att det finns barn som sitter stilla Tyst så jag förstår hur du har det med en son som danasr omkring…

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Soffe
0

Jaa jag är ju väldigt envis till o från, så vill jag göra något gör jag det *hehe* Tid kan va både positivt och negativt..

[Sisa]
0

Vi skjuter gärna saker på framtiden! Kanske av rädsla för att göra fel.

Att inte göra nåt alls, är ännu mera fel! Inget blir bättre av, att det inte blir gjort alls…

Gör det som måste göras, så fort som möjligt. Och var nöjd med resultatet!

Sisa

aggeelin
0

Tiden går för fort… jag tror att det finns en tidstjuv härute någonstans Skrattande

Soffe
0

Ja tiden går fort när man har roligt. Tänk om det kunde va tvärtom istället. När man har tråkigt går tiden fort och när man har roligt går tiden sakta :-)

[Sisa]
0

Jag skulle önska att varje dygn hade dubbelt så många timmar,

ju äldre man blir, dessto fortare går det känns det som…  Obestämd

tilja65
0

Tiden ja, det är ett dilemma Obestämd Den går på tok för fort och allt det jag vill hinner jag tyvärr inte med. Nu har jag dock haft nästan 2 veckor då jag hunnit det jag velat och det andra har jag stuntat i Skrattande Det känns så skönt…

Med ljus och kärlek... Tina

www.harmoniqa.se

[MargaretaA]
0

javisst är det så  - något hände alldeles nyss och plötsligt är det ett år sen… Man kan inte skilja det ena året från det andra längre… var det förra julen man var där och gjorde det - eller var det förförra?

När man var ung var ett år jäääättelångt - nu flyger dom bara iväg Rynkar på näsan

[Sisa]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Carpe Diem, min vän

den tid som gått kommer aldrig igen…

chik
0

Tiden går o jag med den.Tid ett ord.Jag lever o utifrån det så gör jag.

Alltså jag gör det som jag känner att jag o de mina mår bra av o det räker tiden till gott o väl.

Detta blev ju himla tokit.

Lena.P är jag i verkliga livet.

aggeelin
0

När jag var på väg ut i min trädgård för en stund sen sa min moster (som jag passade på att prata med samtidigt som jag gjorde en massa annat… för att spara tid) att det var väl ändå inte TID för att gå ut i trädgården vid den här tiden på dagen… Glad

AnnL
0

Jag är sjukpensionär sen 10 år tillbaka. Jag tycker att tiden går ännu fortare nu när jag jobbade, hur den nu kan göra det. Förvånad

Som aggeelin skrev, det måste finnas en tidstjuv någonstans.

Jag försöker att göra vad jag känner för varje dag i möjligaste mån. Men visst är det många måsten som också ska göras, o oftast hinns dom också med.

Så jag förstår dom som jobbar varje dag att det är svårt att få tiden att räcka till.

Men någon har sagt att tiden finns ju inte, det är ett begrepp som vi människor hittat på. Obestämd

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

[rore]
0

För lite mer än 1 1/2 år sedan, så kände jag stressen obevekligen över mig hela tiden. Fick stanna upp och dra djupa andetag för att få ner pulsen. Det var en jobbig tid.

En kväll satt jag för mig själv och skrev, som jag brukar göra när jag mår dåligt inombords. Skrev om hur motigt och knotigt det var. I negativ form.

Plötsligt stod det på min sida:

Jag har all den jag behöver.

Mitt i allt negativt kludder så formade min hand de orden och de riktigt lyste mot mig.

Det låter kanske fånigt, men för mig vände det efter det.

Jag har all den tid jag behöver.

Härliga ord.

AnnL
0

#21 Vekligen härliga ord rore:  Det ska jag försöka ha i åtanke när det kör ihop sig.  Tungan ute

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

[rore]
0

FlörtGlad De funkar för mig.

[MargaretaA]
0

ja precis rore - så enkelt men ändå så sant - vi har den tid vi behöver! kan det bli enklare? FörvånadGlad

[rore]
0

Det är alldeles för lätt att krångla till tillvaronFörvånad

Varför gör vi så,Förvånad kör slut på oss själva för att sen upptäcka hur enkelt det faktiskt är.Flört Egentligen

[MargaretaA]
0

nej det var väl inte tokigt chik - det låter helt rätt Glad

aggeelin
0

Jag köpte en ny kalender i somras… som först var tom med en massa ny tid. Nu har jag fyllt på med vad jag ska göra hela hösten och ibland går det inte ihop sig på arbetstid… … för att det i någon mån ska göra det gäller det för mig att hålla tiden, dvs göra det jag ska när det står att jag ska… och hålla tummarna för att jag kan  hålla tiden - för att få tid över till andra roliga saker än bara jobb…

[peter54]
0

Jag tror att det alltid kommer an på prioriteringar och att oavsett om dygnet plötsligt blev 48 timmar långt skulle jag inte ha tid till allt jag ville göra.

[MargaretaA]
0

ursäkta mig men jag tycker att det låter läskigt med en fulltecknad kalender.Skrikandes

Jag följer nog helst min gamle fars filosofi; "jag planerar bara 15 minuter i taget". han var en lycklig man som kunde ta sig lyxen att leva efter efte sina impulser - som man bäddar kan man ligga Tungan ute

[peter54]
0

Jag har aldrig klarat av kalendrar. De fåtal gånger jag har fått någon har jag fyllt i dem i efterhand för att kunna kolla tillbaka i och se när jag gjorde vad.

Jag har sällan planer längre än förnågon eller några få dagar, men det betyder inte att jag planerar sönder tiden. Jag tar det lugnt, stressar aldrig.

Dock finns det så fruktansvärt mycket jag skulle vilja göra att dygnet lätt skulle kunna få ha dubbelt så många timmar Skrattande

[MargaretaA]
0

ja men det är en annan sak - ett är att ha fullt upp för egen del - en annan att lova bort sig långt i förväg - det ska man inte göra Obestämd

[peter54]
0

Det händer att vi pratar om tiden före barnen jag och min fru och då kommer vi att tänka på sånt vi sällan hinner nuförtiden.

Ta en sväng med bilen för att titta på älgar, måla akvarell, slöjda i läder och trä, tillverka smycken av ben, horn och trä, åka på tävlingar, ha ett trädgårdsland som är värd namnet. Sånt hade vi tid med då brukar vi skratta Skrattande

[MargaretaA]
0

vet du peter - hur svårt det än är att tro. Lita på tant maggan - det kommer en tid efter barnen Flört

aggeelin
0

#29,30 - jag förstår vad ni menar med att ni avskyr med en fulltecknad kalender… min kalender är mitt jobb… vad jag ska göra, vad jag ska komma ihåg att maila ut, mina föreläsningar, personer jag ska kontakta, var jag ska vara, när i tid jag ska… mötestider,

Det går inte att jobba utan en kalender. Det går att ha fritid utan en kalender.

[peter54]
0

#33 Jo det vet jag. Jag hoppas bara att min lekamen håller så länge FlörtGlad

[GunillaF]
0

Jag har all tid i världen att göra det jag vill.

Den enda "fasta" jag bör hålla är arbetstiden.

Jag säger som Karl Gerhard:

"Varför mäta tidens flykt med blytyngder?

Varför inte mäta den med rosor, upplevelser, förhoppningar och poesi"!

Carpe diem! Glad

[MargaretaA]
0

aha en jobbkalender var nåt annat - det är nog ett bra hjälpmedel. Men det finns ju folk som har hela sin fritid planerad också - jag kommer aldrig att förstå sånt…

penke
0

Tid går ju inte att spara,kan bara användas..

Egentligen skulle jag vilja skriva att jag använder den så klokt&vist
men,det vore att ljuga
*axel ryck* Jag hinner inte med allt NU,det är inte mer med det.
(fast ibland envisas jag o förlänger den vakna tiden,så att det går ut över drömmarna,det är inte bra o "straffar" sig :-/ )

penke

Cristine
0

#35 Men barnen har väl en mormor och morfar som de kan vara hos ibland?

Förlänger tiden gör vi nog alla ibland penke när vi sitter här inpå nätterna!Tungan ute

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[peter54]
0

#39 Hur menar du nu? Jag syftade på mitt livsspann eftersom jag tillhör ett halvdussin olika högriskgrupper Tyst