Vilket är bäst?
nu står vi snart inte ut längre… vår dator är helkass. Vi har bitit ihop över ett år nu. Den låser sig, den kommer inte i startläge efter omstart så det blir en omstart igen, den är sååå seg, den - ja listan kan göras lång.
Och ska vi då ha en stationär eller en bärbar? Den stationära är bättre ur ergonomisk synpunkt och den bärbara, ja den är ju bärbar - men vilka fler för och nackdelar finns - vilken typ skulle du välja?
Tar tacksamt emot funderingar kring detta, så ska jag fundera färdigt snart.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Jag har en bärbar och tycker det är väldigt praktiskt. Jag kan ta med det till soffan, sängen, när jag ska resa bort… Den tar väldigt liten plats. Hade jag en stationär så skulle jag ändå velat ha en bärbar.
Vad är det för en bärbar Du har Gunilla . Jag skall skaffa en ny , men har beslutsångest.
Var rädda om varandra
#2 En hp.
Jag skulle oxå vilja ha en ny dator, men det får vänta ett tag till..

Jag gillar bärbara mest för att jag tycker de är skönt att gömma dem och slippa se dem ibland. Har en HP pavilion den är ok.
Har en sådan där liten också man kan ha i handväskan den tycker jag är ganska jobbig det är också en Hp en sådan skulle jag inte köpa igen.
Det låter som att det lutar åt en bärbar… men är de egentligen praktiska att skriva på, ergonomiskt… sitter nu bra? Hur är det med axlarna, kan ni arbeta med dem sänkta 
Dottern har en bärbar men vi använder den inte, vi tycker den är jobbig. Jag har en stationär Hp och har köpt till den en stor skärm, för man behöver också tänka på att synen blir inte bättre. Jag tycker heller inte att bilder gör sig i laptopen. Har du storskärms tv som jag så kan du också installera den där. Dottern och jag byter med varandra.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
#6 Jag sitter väldigt bra om man tänker på axlar och rygg. Det beror iof på vilket bord jag sitter vid men vid skrivbordet så har jag händerna på kanten av datorn och handlederna på skrivbordet.
Oj vad invecklat det där låter. Mao jag behöver inte sitta och hålla upp händerna i luften utan de vilar bekvämt medan jag skriver.
Min har stor skärm så jag ser bra på den.
#8 jag förstår hur du menar och det låter ok tycker jag. Det är viktigt att alla delar fungerar… för nu åker den snart ut den här 
En del dagar kommer jag inte in på lång tid, hur irriterande som helst 
Det där ..Nuftiga arrgumentet..ett jag hört är att en bärbar har en livslängd på 2-3 år,och en stationär har en på 4-5 år..;
det kan bero opå om man har den i jobbet/med sig hela tiden,det borde slita hårdare(på en bärbar)
Jag har nästan bara använt mig av en stationär..tycker de verkar rymma mer,biffigare HD mm och ha större skärm..
men,ibland har jag funderat på en "lös"..med ett trådlöst nätverk hemma kan man ju vara mobilare,sitta var jag vill o läsa/skriva på Lk :- )
penke
Ja smaken är som baken. Det bästa är om du kan få låna en bärbar av någon för att provsitta.
Jag älskar min laptop! Har den så bekvämt i mitt knä, sedan är det bara att lägga den åt sidan. Ska man ha en stationär, måste man ju nästan ha ett helt utrymmer till det, plus att de låter så mycket tycker jag. Behöver du mer utrymme på en laptop är det bara att köpa en extern disk och lägga över mycket på den. Det går att se filmer från en laptop också, behövs bara en sladd till det.
Har en LG, som har 2 års garanti, och har hittills inte haft några problem. Vad som är vitigt är att man har program som rensar datorn och bra spionprogram. Vad som är bäst, kan man fråga inne på dator iFokus, de kan allt!: Lycka till med ditt val:)
Jag har också en LG bärbar. Eller släpbar enligt resten av familjen. en 19 tummare. Den är jättebra så länge den funkar.
Har dock haft problem med den första och framförallt med att få det åtgärdat. Tog totalt ca 3 mån innan jag fått dels tätt låda dels fått konstaterat felet. vilket var hårddisken. Sen hade de ingen sån hemma utan skulle vänta in Det slutade med att jag fick en ny.Denna har problem med att skärmen verkar hålla på och lägga av med nån månads mellanrum. Men jag vågar inte skicka in den , kör så länge det går. Men fast de för övrigt är bra så blir det ingen ny LG.
Nu kikar jag på en mindre bärbar som jag även kan ta med ut i jobbet.
Igentligen skall du väl fundera på vad den skall användas till.
Sen kanske du kan ta ställning till om det är viktigt med en stor hårddisk eller du kan tänka dig koppla till en extern,
Om du ofta använder Dvd, du kan ju ha en extern där också för om du har en inbyggd dvdså kanske tangentbordet blir högre. Hittar du en lägre modell med dvd så kanske den modellen har en mer kompact moderkort för att få plats med dvd , då sa min man att det kanske kunde bli problem med kylningen ( fläkten).
Om du ofta använder sifferdelen av tangentbordet så , får du kolla så att den bära bara har en sån sektion, annars kan man koppla till via usb port.
Var rädda om varandra
Gunilla (som inte kan lägga in något) påpekar att den bärbara är klart bäst.
Fast jag menade inte att provsitta på toan förståss.
Ett tydligt bevis på att en bärbar är bäst.Man kan t.om sitta på toan och vara uppkopplad samtidigt!
Hehehe :-)
Naturligtvis är bärbara bäst - dom är ju bärbara!
Numera kostar dom väl inte mer än en stationär heller. Priset beror ju på vad man vill ha "under huven".
Sen tror jag inte att ergonomi är det allra viktigaste för en hemma-dator. Det är däremot jätteviktigt om man jobbar vid dator 8 timmar om dagen.
Själv avskyr jag laptoppens tangentbord och "mus" så jag kopplar in dom gamla hederliga grejerna som jag kan använda i mörker om så krävs. Alla sätt är bra utom dom dåliga 
Det lutar åt en bärbar med möjlighet att koppla in ett riktigt tangentbord. Ska stå ut en stund till… och informera mig om olika märken osv under tiden - tack för bra råd