Svartsjuka.
En persons svartsjuka är inget annat än kränkt egenkärlek.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Det kan det kanske vara….
Eller en person som brukar vara otrogen själv…..?
Men lite grann svartsjuka är bara charmigt och OK tycker jag..
#2 Vete sjutton…. Har varit drabbad av en som var det…..
Däremot får han gärna vara uppmärksam och intresserad av vad och vem jag umgås med men svartsjuk….nää!
#3 Jodå, jaghar oxo drabbats av såna som är sjukligt och farligt svartsjuka….Det är inget man önskar….
Men just den där lilla, rara svartsjukan är charmig…oj vad svårt att förklara 
Nej tack har varit drabbad av en och det räckte till och blev över.

Jag vet inte om det finns en charmig svartsjuka?????
Om någon är svarsjuk, litar den ju inte på den andra.
#4 Jag förstår nog hur du menar..att du känner dej lite mer älskad och uppmärksammad då kanske.
Svartsjuka är komplicerat.. Det har väl med egot att göra..

Osäkerhet, helt klart.
Jag har varit svartsjuk i ett förhållande, och det var för att jag inte litade på personen. Vilket jag borde ha gjort, för det var helt grundlöst.
Vet inte varför det blev så, jag har inte varit svartsjuk innan eller efter.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Min svartsjuka har uteslutande bottnat i män som inte respekterat mig. Då finns det skäl… Nu är jag inte ett dugg svartsjuk, min man har full respekt för mig som person.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Jag tror inte man är svartsjuk om man är trygg, jag har aldrig varit det förutom lite med sonens pappa efter vår separation. Men där handlade det nog mer om att jag inte hade någon koll alls och blivit dumpad vilket klart sänkte mitt egenvärde just då.
Amor Vincit Omnia
Jag tror att det är så att om man är svartsjuk själv handlar det om att man är osäker i sig själv och då vågar man inte lita på andra heller.
Jag tror också att om man vill att ens partner ska vara lite lagom svartsjuk så handlar det om precis samma sak, att man inte är säker i sig själv och behöver känna den där lilla svartsjukan som en konstant bekräftare.

#13 Visst, men har du en man som beter sig som skräp så är det svårt att inte bli osäker och svartsjuk. Så den osäkerheten kan skapas pga relationen.
Svartsjuka = kontrollbehov! Har varit drabbad och det är hemskt.
Zabelle

Jag tycker inte enbart det handlar om kontroll, det handlar om respekt. Brister respekten för den andre uppstår svartsjuka, som en variant av den. Sedan har jag sett andra varianter med…
#4 Jag vet vad du menar och håller med dig, absolut!
Svartsjuk ja det var min ex. Jobbigt som bara den att leva med en sådan människa.
Jag själv brukar inte vara svartsjuk…går en hittar man en annan……
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!
#0 det kan ligga något i det, att det är egot som blir kränkt… har inte tänkt på det så förut…
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Min första pojkvän när jag var femton, var så svartsjuk så han var till och med svarsjuk på smörgåsarna jag åt… det är sant - han sa det en gång - sluta äta på smörgåsen, jag står inte ut med att se det! 

Svartsjuka människor har problem med sig själva - det är min bestämda uppfattning.
Skulle någon mot förmodan ha anledning att vara svartsjuk, med en partner som är ute och vänstrar till exempel. Packa väskan - dom är inte värda att förnedra sig för.