Barnaga
Det är bedrövligt så gammalmodiga människor kan vara 2009!!! 
Hur kan någon tro att man gör barn till bättre människor genom att slå dom? och varför skulle barn vara mindre värda än vuxna - för vuxna får man ju inte misshandla! Galenskaper!!!!!
Jaa… jag blir så ledsen när jag ser hur dumma en del kan vara… i sitt tänk… och sitt sätt att agera…
Bla. den här frågan leder ibland till en "lätt onyanserad" debatt..
men,sticker ut huvudet ändå..
Självklart ska INGEN misshandlas,varesig barn,vuxna eller djur.
Jag tycker den svenska lagen är ..klumpig/fumlig
en skrivbordsprodukt,ett regeringsbeslut efter ett mediadrev..då,
…speciella lagar för vissa mäniskor ..
fanns det inga vålds/misshandels-lagar innan ?
Jag minns andra artiklar från samma tidning(?) om föräldrar som blivit fällda av domstol då de ..tvingade ett barn att äta upp vad h*n tagit till sig på tallriken..
det är ju heller inte tillåtet att hålla i ett barn som håller på att löpa amok,o säga :Lugn o fin nu.
Bägge exemplen är Kränkningar,med straffvärde !
De gör att jag får lägre respekt för lagen, ibland tror jag att det är snarare en "skyldighet" mot barnet,att markera att: Nog nu!
Vanligen kan det räcka med att prata,ibland inte.. :- /
det är skillnad om någon ..uppfostrar barnen för att det är bekvämast för föräldrarra,"tyst o lugnt" eller om det är för att hjälpa barnen med tex. deras sociala utveckling
så de förstår när de passerar gränser,en ..lekkompis ger dem en snyting direkt"pang"
I ett annat samanhang kommer jag ihåg ..spanska föräldrar(?),de snärtade i luften med fingrarna,när de tyckte ungarna var för "livliga",det torde oxå vara straffbart:Hot om våld ! enl. lagen ..
Balans o respekt.
penke
(innan ev. ..invändade frågor,läs min tredje rad)
Som slaget och misshandlat barn undrade jag följande då när det fortfarande pågick och jag undrar faktiskt samma sak fortfarande.
Hur tänker den som slår ett barn med det faktum i åtanke att barnet kommer att växa upp och möjligen bli bra mycket större och starkare än förövaren både mentalt och fysiskt?
Hur tänker den som slår ett barn med sin egen barndom som mall? Rimligen hatade den som slår sitt barn att bli slagen själv som barn, precis lika mycket som det barn h*n slår?
Var det någon som såg Dr Phil igår? Det handlade om barmisshandel. En mor kedjade fast sitt barn i badkaret och gick sedan själv och lade sig för att sova. Hur kan man göra något sånt?
Jag fattar inte heller att en människa kan bli så hatisk att h_n slår någon annan.
Och en annan konstighet…. hur kan den ev. partnern stå och titta på/veta att den andre misshandlar sitt/sina barn, och inte göra något åt detta???!
Hur kan båda vara lika sjuka i huvudet??!!
Jag läste boken, "Pojken som kallades det" och de efterföljande böckerna…. kan inte fatta hur man kan hata sitt eget kött och blod på det viset…. /hur man kan hata sååå… överhuvudtaget! 

Jaa, instämmer med Maggan om värderingarna… hur kommer det sig att barn som människor inte betraktas som fullvärdiga människor utan som en lägre art som inte ska ha samma rättigheter som vuxna… fullkomligt obegripligt!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.