Byförening
Det har bildats en byförening här i vår lilla by och nu är det ovänskap och bråk. Innan pratade vi med varandra öppet och det blev inga konflikter. Jag och min man med flera ville inte ha någon förening men nyainflyttade till byn insisterade.
Jag har varit i denna by som fritidsstugeägare sedan 1978 och min svärmor är uppvuxen här och vi har bott här sedan 1993.
När det blir byråkratiskt då slutar vissa människor att prata direkt med varandra.
Vad tycker ni om sådant? Jag vill att vi ska respektera varandra och prata öppet med varandra. Jag har flera fast boende grannar som är så trevligaoch öppna och jag vill behålla det så!
Ja vad ska man tycka - det är så typiskt att folk inte kan hålla sams…
sandlådemantalitet kallar jag det!
Vi har en bondfamilj här som funnits i byn sedan 1971 och nu har de gått i pension men sonen har en del grisar. De har traktorer och andra redskap ute på ängarna och det har alltid varit så.
Men nu har någon anmält till kommunen att det är stökigt på gården. Bonden är sjuklig och tar detta hårt och kan inte förstå varför någon vill dem illa.
Vi är flera som stödjer bonden m familj, visst har han haft stökigt men nu när de är pensionerade har de plockat undan nästan allt men nya i byn tål inget alls.
Jag tycker att det är som att sparka på en som ligger när bonden haft ett par strokar och håller på att bygga upp sin fysik igen.
Det är elakt och nu ska det vara stormöte om det så på söndag blir det kanske uppdelning i byn om vem som tycker vad. Vi ska nog inte gå gubben och jag.
Bonden vet att det inte är vi som anmält för vi pratar öppet med honom och hans familj. Jag har haft meningskiljaktigheter med honom några gånger under årens lopp men vi har alltid kompromissat och kommit överens för att vi pratar med varandra.
# 1 Ja typiskt att sånt ska höra hemme i sandlådan istället!
# 2 Dom som klagat är säkert inte permanent boenden ???
Så blir det nästan på alla mindre ställen, tyvärr.
I byn där jag bor är det väll lite allmänt skitsnack om den, å si å så, hur alla gör å hur kan dom…. nu har den köpt det å så. Men aldrig nåt som är så allvarligt att det blir anmälan.
Ja ni vet…..
Men en gång om året träffas alla och har fest tillsammans. Värdskapet går runt så ingen kan slippa.
Då brukar det bli att folk är lite lulliga å så, men inget allvarligt.
Å skoj har vi, en riktig festkväll med knytis.
Om alla sluter upp är vi runt 100 pers.
Då är vi alla stolta över varann och vår by!
Så tråkigt med folk som flyttar in och ska bestämma hur det ska vara. Kanske ni som stödjer bonden skulle skriva ett brev direkt till kommunen och förklara läget. Om det är många som skriver på så hjälper det för det mesta.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Ring Aschberg genast !!!!! 
Fick en känsla av att det är avundsjuka som ligger bakom….
Pengar kanske?!
Hur kan man som nyinflyttad driva frågan om en förening… ?
Här har vi istället problemet att vi tvingats att bilda en vägförening.Det har gjort att vi har haft en gemensam fiende (SKANSKA) och att det svetsat oss mer samman…
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Va tråkigt att det är så Jeremina.. Verkar så ovuxet och omoget.. Vuxna människor ska väl kunna prata vett och etikett om allt utan att det ska slå över..
Ja avundsjuka kan ju ställa till det.. En del människor kan inte glädjas åt andras framgångar, för dem är inte nöjda med de dem har själva och måste ge sig på andra istället..
¿ ska man verkligen behöva stå ut med grislukt och koskit bara för man är på landet,där vill man ju ha det lugnt o skönt,koppla av.. o inte behöva vara rädd om nya sportskorna,,i stan plockar hundägarna upp efter sina djur !!
Byalag,brukar normalt vara vara bra,några valda/utsedda (inte bara av sig själva)..som tar tag i saker o ting som behöver göras,vägar,staket,fester,städ&röjning av allmäna platser ..
det som grollar i din by,verkar vara ..några som gömmer sig bakom ett "byförening" .. (?)
indirekt är jag ½med i ett byalag(har jobb o föräldrar där),med "vår" bo´nne fungerar det bra,men, när han tex. "natur"-gödslar är det inte alltid SÅ väldans trevligt..
,men..om det tex. väntas många besökare,kan man kolla upp via telefonen med han,så alla blir nöjda(så han ..plöjer/harvar(?) ned det snabbare/eller strax innan regn )
penke
Vill tala om att någon anonym har utgett sig för att vara från byn och anmält. Vi har haft ett möte allihopa och allt har löst sig till det bästa för alla parter och de nyinflyttade är rentvådda.
Men man undrar ju vem det är då som vill så split mellan byborna?…
Så skönt att vi kan prata med varandra och ordna upp det ! 
#10 Vad bra att det löste sig!
Va bra att det har löst sig Jeremina! :-)
Håller med de andra
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.