Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettvåra-vänner-djuren-natur
Läst 810 ggr
OleaViola
0

Väla skog !

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej här kommer ett antal bilder från min promenad i skogen idag.

OleaViola
0

En till……….

OleaViola
0

här hittade jag en vild kaprifol………… men den bilden hittar jag inte för till fället sätter in den senare…………..

Cristine
0

Jättefina bilder Olea och så svalt och skönt det ser ut att vara där.Glad

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

OleaViola
0

i början var det det men efter jag hade gått i en timme började svetten krypa fram men det var ju  bara nyttigt, nu känns det riktigt skönt……….. fast ont i fötterna ObestämdGlad

OleaViola
0

Det blev fel den sista bilden visar en fläder här kommer vild kaprifolen…..

Free-spirit-minded
0

Va fintFörvånad inte vad jag förknippar med VälaSkrattande

OleaViola
0

nä förstår det ………. köpcentrumet ligger 1 km bort och där är det betydligt mer folk…………Flört

Cristine
0

Ja jag undrade faktiskt över den andra kaprofolen hi hi.

Free-spirit-minded
0

#7 Ja där har jag varit några gånger Glad.

Cristine
0

Jag har också vild kaprifol i skogen alldeles bakom husknutenSkrattande

OleaViola
0

# 9 skogen är bättre där gör man inte av med några pengar i allfall Flört

Cristine jag är förundrad av vad som växer vilt.

skogen sög muste ur mig har precis sovit en stund, nu är det dags att vakna…….

Cristine
0

Ja att det fanns fläder förundrade mej.

OleaViola
0

Fläder växte överallt i denna skog…….

kaprifolen däremot hittade jag bara en av men jag var ju inte runt i hela skogen ska ha bättre skor nästa gång så jag kan gå överallt…..Glad

Free-spirit-minded
0

#11 Där ser väldigt fint ut där får man säkert en bättre upplevelse än på köpcentrat. Är det mot Väla norra?

[peter54]
0

Här finns gott om vildfläder, men ingen vild kaprifol. Vi har en kaprifol under trappen som måste ha självsått sig på något sätt. Jag ska ta upp den och sätta den på något bättre ställe. Ingenting går upp mot kaprofoldoft sena sommarkvällar och de drar alltid till sig svärmare av olika slag. Jag gillar dem också.

Vi har en ganska stor äkta fläder på tomten och i år har vi satt en sats fläderdricka. Glad

Cristine
0

Vildfläder finns inte här. Jag hade en stor fläder som jag gjorde saft av klasarna och torkade bladen till te.Det blir en väldigt läskande dricka.

OleaViola
0

# 14 Det ligger brevid Brandstationen i utkanten av Berga industriområde. Det är en stor hästhage i närheten och en väg bort mot Mio möbler Rusta osv

Busshållplatsen heter kanongatanGlad

Det ligger något byggvaruhus och mitt emot ligger det ett bageri………

Både fläder och vildkaprifol är underbart. såg att flädern snart här var överblommad så det fanns inte mycket kvar om jag skulle velat plocka….. men jag ska återvända till hösten och plocka Bären. ska försöka mig på att göra Fläder sirap ska vara bra mot hosta och vinterns förkylningar - man kokar Fläder Bär med Farinsocker, har aldrig testat men ska försöka mig på nu till hösten……….

Free-spirit-minded
0

#17 Tack för informationen, vet var brandstationen är. Där ser nästan exotiskt ut eller så är det du som är duktig på att ta fotoGlad ska se om jag hinner ta en titt någon dag.

OleaViola
0

Nä inte så bra   fotot är taget med en 2 mega pixlig mobil kamera ……

men tagit inne i själva skogen….

När man ser den från utsidan ser den inte så fin ut……

Skogen är väl värd ett Besök någon gång du är i närhetenGlad

[MargaretaA]
0

Underbara bilder! Jag såg på TV i morse att just lövskog ska vara extra välgörande att vistas i. Det är verkligen vackert! Här där jag bor finns mest bara blandskog med övervägande delen barrträd.

Vart finns Väla skog nånstans?

Free-spirit-minded
0

# 20 Utanför Helsingborg

Glad

[MargaretaA]
0

aha är det möjligen i närheten av Kullens fyr? för då har jag kanske varit där.. för sisådär en 30 år sen… det var en mycket speciell bokskog om jag inte minns fel.

chik
0

Olea!!vad fin natur du har in på knutarna…

Lena.P är jag i verkliga livet.

chik
0

Fläder!!

Linnés fläder
Om flädern berättar Linné i svenska floran 1755:

Hela växten har en narkotisk lukt, varför den driver alla slags uttömningar; är utvärtes brukad repellerande, i anledning härav anser man på landet växten vara ett slags universalmedicin och ett ypperligt svettdrivande medel, i synnerhet i form av "flädermos". Trädets skugga är skadlig för människorna. Den hårda och gula veden är eftersökt av svarvare. Trädet är giftigt för höns; bären dödar hönsen enligt lantmännens erfarenhet. Blommorna dödar påfåglar, vilket jag själv erfarit genom att öppna mina hastigt avlidna påfåglar.

Inget kunde tas från trädet hur som helst. Man måste be hyllefrun om lov, ursäkta sig för skadorna och offra något i gengäld, vanligen spenvarm mjölk som hälldes över rötterna. Bäst var om det kunde ske på midsommarnatten klockan tolv, gående motsols tre gånger runt trädet etc. Med alla försktighetsåtgärder avklarade kunde i stort sett allt på trädet användas.

• Kvistar blev blåsinstrument.
  • Bark var magmedel (i Norge skalades barken nedåt om den skulle användas som avföringsmedel och uppåt om den skulle verka som kräkmedel). I betbad med alun färgade den ylle gult. Mellanbarken i smör blev salva för brännsår.
  • Bladen fördrev insekter och sorkar, medel mot skabb och klåda, te och krydda i mat och färgade ylle grönt i betbad med alun.
  • Blommorna användes i blekande salva och blev svettdrivande och febersänkande te och saft.
  • Bär blev mos, sylt och saft.

Judas i flädern
Fläderkulten var så utbredd i Norden att kyrkan fick utfärda förbud mot den. Istället uppstod en kristen myt som många författare hjälpt till att föra vidare, bland dem Shakespeare: I ångern över vad han gjort hängde sig Judas i ett fläderträd. Svampen Judasöra (Auricularia auricula Judae) som ibland växer på fläderns stam sades vara ett avtryck av Judas öra som bildats när kroppen svängde mot den. Flädern växer inte i Palestina och inget annat i Bibeln talar heller för historien. Enligt Apostlagärningarna köpte sig Judas en åker för silverpenningarna och om hans död berättas endast att "han störtade framstupa ned, och hans kropp brast mitt itu, så att alla hans inälvor gav sig ut". En nordisk verson av detta blev att Judas snubblade på en fläderrot på åkern, en annan att fläderns grenar brast vid hängningen - mycket troligare; fläderns sköra grenar håller knappast för en hängning.
Element och kvaliteter
Astrologiskt styrd av Venus och därmed Oxen (elementet jord, fast kvalitet) respektive Vågen (elementet luft, ledande kvalitet (Culpeper).

Lena.P är jag i verkliga livet.

OleaViola
0

# 22 kullens fyr ligger ut mot kusten tror jag nästan vid Höganäs om jag inte gissar fel nu Väla skog ligger lite längre in från kusten  på väg mot ängelholm ………

Tack chik

älskar fläder gjorde ett arbete om den när jag gick läkeväxt kursen ……… Har till och med en kruka med en fläder på balkongen…… den växer bra nu men är osäker om den kommer att överleva vintern i krukan får se..

Skriver ut din text om jag får så jag kan spara i min pärm.

[MargaretaA]
0

aha då var det nog inte samma skog - men väldigt lika tror jag.

OleaViola
0

ja maggan skogarna runt här nere liknar varandra mycket !

Vi har inte så mycket Barr träd mest lövträd Bok och björk etc…….