Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettegna-upplevelser-egna-önskningar
Läst 789 ggr
[MargaretaA]
0

Nya lagar 1 Juli

Jag har inte satt mig i alla nya lagar som ska börja gälla nu, men den här om könsneutrala äktenskap tycker jag är välkommen. Äntligen har nu även homosexuella rätt att ingå äktenskap.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4230211.ab

Cristine
0

Ja det ska vara lika för alla naturligtvis.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Hoppfull
0

Ja absolut! Detta är inte en dag för tidigt!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Soffe
0

Ja de som är homo är inte sämre människor för det.. Tycker även det är bra att vigselförrättaren får välja om de vill viga eller inte..

Maria
0

Självklart. Äntligen.

Jag som gjort mig omöjlig på en annan sajt mycket p.g.a att jag brinner för homosexuellas rätt är så glad…

/Maria

[MargaretaA]
0

Oj då - man kan bli mörkrädd för mindre! Skrikandes

Men på den här sajten sprider vi den äkta kärlekens budskap! Ingenting annat Flört

Maria
0

#5 Jag vet… och jag är så lycklig för detGlad

/Maria

aggeelin
0

Jag (fröken tvärtemot) bara undrar - Jaha… ska det spela någon roll vilka det är som blir vigda… varför är det viktigt att för vigelförrättaren att få välja?

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Soffe
0

#7 Fråga de som är vigselförrättare :-) Det finns säkert dem som har emot det och varför ska då dem tvingas viga något som dem inte vill.. Då gör dem inte det helhjärtat.. Då tycker jag det är bättre att dem får välja att viga eller avstå..

aggeelin
0

#8 … eller annars kanske de inte ska vara vigselförrättare alls…

Soffe
0

Nä möjligtvis inte..

[MargaretaA]
0

Tydligen är det så att borgerliga vigselförättare måste ställa upp på alla eller inte ställa upp alls.

De kyrkliga kan däremot välja enligt artikeln… jag förstår inte varför kyrkan ska få ägna sig åt diskriminering… det är ju faktiskt olagligt Obestämd

Hoppfull
0

Håller med dig aggeelin och dig Maggan! En mycket märklig inställning… tänk om läkare skulle få välja att behandla de som passar deras övertygelse… och lärare vilka elever de vill undervisa, frisörer vilka de vill klippa osv osv. Jag tycker att det är urlöjligt att man ska få välja när det ingår i ens arbetsbeskrivning, då ska man nog ha ett annat jobb!

Maria
0

Jag som har diskuterat detta mycket på Jesus i fokus vet att det är ett väldigt känsligt ämne.

Samtidigt som du inte får diskriminera någon för dennes homosexuella läggning så får du heller inte diskriminera någon för dennes religiösa tro.

Därför tror jag att det är bra att Kyrkan behåller vigselrätten men att de som trots allt (konstigt, konstigt) är emot detta ska kunna få avstå.

Det finns tillräckligt många präster som kan tänka sig viga homosexuella så problemet torde inte bli särskilt stort, trots allt.

/Maria

Soffe
0

Ja det skulle nog inte finnas många av dess yrkesmänniskor kvar då det säkert finns lärare och frisörer som tänker ett och annat om sina kunder, elever osv.. Så är det ju överallt i yrkesbranschen.. Man tycker att den o den borde inte jobba som det eller det.. Alla passar inte 100% som handen i handsken för vilket yrke som helst och så är det säkert för en vigselförrättare om han eller hon tänker att det inte går att viga ett par av samma kön, då görs det inte helhjärtat om han/hon måste göra det.. Har man ett yrke bör man ju göra sitt bästa eller..

[MargaretaA]
0

Blir man diskriminerad som kristen för att man förväntas att följa svenskt lagstiftning?

Maria
0

#15 Tyvärr så har vi ju fallet med Åke Green som till slut friades för "hets mot folkgrupp".

Själv anser jag detta vara helt lagvidrigt.

Hur kan man stifta en lag som ingen ändå kommer att bli fälld för att överträda?

Är det bara för att det ska se bra ut, i den som vanligt svårtolkade lagen?

Själv tycker jag personligen att man ska följa Svensk lag oavsett om man är Kristen, Muslim, Jude eller vilken religion  som helst.

/Maria

[MargaretaA]
0

Självklart är vi alla underställda svensk lag oavsett religion. Och nog tror jag att lagen om hets mot folkgrupp fungerar. Jag har visserligen inte läst domslutet i Åke Greens fall, men det var väl nån lite grej som gjorde att han friades. Men det är bra att lagen finns!

Maria
0

#17 Jag håller med dig. Visst är det bra att lagen finns.

Bara man kan få tillämpa den när det behövs….Obestämd

/Maria

Hoppfull
0

#14 Det är rätt stor skillnad på att tänka saker och på att kunna vägra behandla en sjuk patient med fel kön eller fel tro eller hudfärg anser jag. Går inte ens att jämföra. Det är helkonstigt som Maggan säger att man sanktionerar diskriminering, för vems skull och varför? man skulle aldrig tillåta sådant inom andra yrkeskårer!

Soffe
0

#19 Jag har inte jämfört.. Jag menar att det kan va såhär i olika yrken på olika vis.. Oftast agerar man nog i tanken oxå.. Det va min tanke om det hela och om du eller fler tycker det är fel får stå för er.. Jag retar inte upp mig på sådant jag inte kan göra något åt, det tar mer energi än vad man tror..

[MargaretaA]
0

Nu är ju Vigselförättare inte ett yrke utan ett uppdrag man har på "sidan om" sitt egentliga yrke.

Men jag har läst på nu och anledningen till att ett trosamfund kan neka att förätta vigslar beror på att de förvisso har vigselrätt (rätt att viga par), å ena sidan - men å andra sidan har de ingen laglig skyldighet att göra det.

Vad jag vet att man talat om från myndighetshåll är väl att ta ifrån vägrarna vigselrätten - men det har visst inte blivit av än…

Sen vill jag göra en korrigering - denna lag trädde ikraft redan den 1 maj.

för den intresserade finns allt att läsa i filen nedan.

Soffe
0

Tack för informationen Maggan :-)

Branneli
0

Äktenskap som äktenskap är min första tanke !!. Det kvittar väl vilket kön man har eller vilken ålders-skillnad det är…..eller vad "folk" nu kan tycka att det finns för hinder !?!?

Huvudsaken är väl att det finns kärlek mellan de lyckliga Kyss

aggeelin
0

#23 Ja, om människor känner att de blir lyckliga av att gifta sig är det ingen annan som har något med det att göra… Flört

Hoppfull
0

#20 nej jag har inte heller påstått att du jämfört, jag sa att det inte går att jämföra de två sakerna.

Ingen här har väl retat upp sig vad jag har sett…?? Men att tycka något och sedan diskutera för att öka sin förståelse och uttrycka sin åsikt är både viktigt och bitivs själva meningen med forum trodde jag. Att kunna diskutera och ha rakt motsatta åsikter är ju det som är kul, inte irriterande tycker jag.

Soffe
0

#25 Nä kanske inte retat upp sig, men ibland känns det så i energierna.. Ja hur ska man annars kunna förstå om man inte kan diskutera saker o ting.. Det är bra att det finns mkt att lära utav varandra på forum..

AnnL
0

# 23 Håller med äktenskap som äktenskap, spelar ingen roll vilket kön bara det är två som älskar varandra. Skrattande

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

blombuketten
0

Men att alla skulle vara lika inför lagen stämmer ju inte, så varför skulle det stämma för den religiösa vigselförrätaren? Även en läkare kan ställas inför problem, om två personer behöver en livsuppehållande insats, en maskin t ex, och det bara finns en, vem ska få den? Ska man satsa på den 80-åriga mannen, eller den 20-åriga pojken eller missbrukaren?

Hur snälla är vi i våra egna tankar om vi ser något som anses vara udda? Vem tar vi emot en kram av…….en missbrukare som inte tagit hand om sin egen hygien på länge, eller en välklädd och godoftande människa?

Med detta menar jag att här ställs mer eller mindre krav på att en vigselförättare som är kristen ska vara tvungen att viga ett homosexuellt par för att, vad gäller just den saken så är vi inte (vad jag kan se här) fördomsfulla. Men när vi själva är fördomsfulla, hur ska man ställa sig då? Mot vad det än vara månde.

Än så länge är det inte, enligt lag, diskriminerande att backa när vi ser en alkis som är utslagen, men om det skulle bli så, skulle vi alla då tycka att det var helt ok att ta hand om denna nedsmutsade och illaluktande……kanske nedkissade missbrukaren? Eller skulle vi anse att det borde vi själva få bestämma?

Vill bara tillägga att för mig spelar det ingen som helst roll vilka som vigs. Jag skulle själv bli jättesur om en vigselförättare sa att nej, dig vill jag inte viga för då har för stor näsa………men å andra sidan skulle jag aldrig i livet vilja bli vigd av denne.

Hoppfull
0

Det är så sant det du skriver om fördomar. Men att det ska vara tillåtet att låta sina fördomar styra ens yrkesutövande kan jag aldrig acceptera! Utbildar du dig till polis får du inte vara strängare mot en viss typ av kriminella, är du läkare får du inte välja att behandla utifrån ras, religion eller kön, är du lärare får du inte välja bort elever för att de har en viss religion osv.

Det är enorm skillnad på dina privata tankar och handlingar och de du utför i ditt yrke anser jag. Självklart måste man i sitt yrkesutövande sträva efter likabehandling av alla typer av människor, annars blir det ju alldeles galet tycker jag.

blombuketten
0

Fast jag kan ju i o f s se en viss skillnad mellan en präst och en polis eller vad det nu kan vara. Oftast så tror jag att prästerskapet mer är ett slags kall än ett yrke. Jag tror ju att en del präster och även andra religiösa utgår från, vad de anser vara rätt och riktigt. De säger (en del, inte alla) att det står i Bibeln att en man inte ska vara med en man osv. Vi kan tycka att det är urlöjligt, men för dem är det ju en sanning och därav hamnar vi i detta dilemma.

Jag tror faktiskt att de flesta poliser behandlar kända kriminella mer illa, eller kalla det annorlunda, än vad de behandlar dig eller mig. Vi är inte lika inför lagen och kommer aldrig att bli. Vi tror gärna det men nej. Har du gott om pengar har du större chans att klara dig än om du är en ensamstående med barn och låg inkomst. Du har inte samma chans att skaffa dig en "stjärnadvokat" då det är för dyrt. Svårare än så är det inte och redan där så är vi inte lika inför lagen.

Fast vad gör en läkare om han står i den situationen, vilket faktiskt kan hända? Vem tar han och vem väljer han bort?

Fördomar kommer vi aldrig ifrån, vi kan bara mildra det så gott det går. Titta bara på hur invandrarfientligheten har ökat i Sverige. Det är skrämmande. För att kunna få bort detta med att vissa präster inte vill viga homosexuella lär vi avveckla kyrkan och vem ska bestämma en sådan åtgärd? Det är en utopi att tro att olika yrkeskategorier, även med lagstiftning, inte diskriminerar. Det gör dem, oavsett vilket jobb de har. Självklart inte alla, men klicken finns alltid och överallt.

Det finns kristna som, på fullste allvar, tror att de kommer till himlen, bara genom att tro. Jag har varit i diskussion med de som anser att om du levt ett elakt liv (du kan ha gjort de mest hiskliga saker) och ber Gud om förlåtelse i sista stund, så har du större chans att komma till himlen, än om du levt ett liv som en snäll människa men inte tillbett Gud. Det tycker jag säger en hel del om hur de ser på Gud.

Själv är jag glad över att mer och mer av kyrkans folk välkomnar de som är, enligt dem, udda. Det finns ju t o m öppet homosexuella präster idag så vi är ju på rätt väg, men det kommer förmodligen alltid finnas de som strävar bakåt och lever efter vad en 2000 år gammal bok har att säga, med den tidens syn på saker och ting.

Hoppfull
0

Jodå, som jag skrev så är jag fullt medveten om att dessa fördomar finns och även att de påverkar människors yrkesutövanden. Men att jag ska acceptera det kommer aldrig att hända. Jag kommer aldrig att sätta mig med armarna i kors och säga: visst, men så är det bara… inget att göra åt.

Slutar man påtala att det görs skillnad så är det ju en form av accepterande och okejande till ojämlik behandling. Och så länge jag andas kommer jag att fortsätta säga och ropa att jag tycker att det är fördjäxxxxt! Att kyrkan dessutom sanktionerar det är ju ännu värre som jag ser det. Endast genom påtryckning och protest förändras saker och orättvisor så min acceptans får dessa ojämlikheter aldrig.

Att man sedan väljer att se sin religion som det som sanktionerar ojämlikhet är ju bara att beklaga. Det handlar ju om okunskap och konservatism snarare än om vad religionen i sig förmedlar. Så även där är protester verkligen på plats.

Maria
0

Vad som är klurigt i det här med religion kontra homosexualitet är att lika lite som du får diskriminera någon för dennes homosexuella läggning så får man inte diskriminera någon för dennes tro.

Personligen anser jag det för självklart att man som troende är för KÄRLEK oavsett kön, ras eller ålder…

/Maria

[MargaretaA]
0

på vilket sätt är det klurigt? jag hänger inte riktigt med i det resonemanget - på vilket sätt blir den troende diskriminerad i detta sammanhang?

Hoppfull
0

Jag funderade över samma sak som Maggan här…  det är ju inte tron som ifrågasätts utan utövandet, som är diskriminerande i detta fall.

Maria
0

#33,34 Jag tycker att Kristna som anser att homosexualitet är en synd bryter mot Svensk lag eftersom diskriminering är förbjudet. Jag har ingen som helst förståelse för detta.

Däremot är Kristendomem en gammal religion och att anse att homosexualitet är en synd är inget nytt. Kyrkan har faktiskt gjort enorma framsteg de sista åren när det gäller detta.

Likväl så kvarstår problemet då du heller inte får diskriminera någon för sin tro. Däri består klurigheten.

Att kyrkan behåller vigselrätten tycker jag är självklart och glädjande. Det finns många präster som inte har något som helst emot att viga samkönade och det finns även utrymme för dessa som tyvärr inte vill viga samkönade. På så sätt så har man ändå kommit en stor bit på vägen. Det är många gånger värre i frikyrkoförsamlingar som är riktigt "inskränkta" tycker jag.

Därför tror jag ändå att denna nya lag kan ses som ett steg i rätt riktning…

/Maria

[MargaretaA]
0

Att en privatperson har åsikter kan inte kallas diskriminerande i lagens mening - vi har åsiktsfrihet i det här landet.

Olaglig diskriminering blir det när någon i sitt yrkesutövande missgynnar personer pga deras sexuella läggning, religion, etniska tillhörighet, funktionshinder eller ålder. Se diskrimineringslagen.

Om en religiös person anser att han är diskriminerad därför att han är tvingad att följa svensk lagstiftning så är han rejält ute och cyklar - hur skulle det se ut om kristna (eller andra trosinriktiningar) inte behövde följa vissa lagar? Det skulle ju vara diskriminerande mot oss som inte är religiösa i så fall.

Vi lyder alla under samma lagar i det här landet! Förvånad

Hoppfull
0

#36 Word!

Maria
0

#36 Det är ju precis det jag försöker skriva fast jag kanske uttrycker mig lite annorlunda.

Vi har åsiktsfrihet i det här landet och tryckfrihet och religionsfriget m.m.

Genom att denna lagen kommit till så ger det ändå utrymme för flexibilitet utan att någon behöver "trampas på tårna".

En liten löjlig jämförelse men "Greta" som har hemtjänst och katt kan bara få hjälp av viss personal som inte är allergiska. De andra behöver inte gå dit. Är "Greta" dessutom rökare så blir hennes hem helt plötsligt inte hennes hem på samma sätt eftersom det är andras arbetsplats.

Jag vet att detta inte går att jämföra men någonstans så är ju det allra bäst om vi människor försöker anpassa oss så gott det går efter allas önskemål.

Jag som t.om är medlem i ECHO tycker faktiskt att denna lag ändå är en framgång.

Det gäller att skynda långsamt.

/Maria

[MargaretaA]
0

Vad är ECHO för något?

Maria
0

#39 Sorry, EKHO ska det vara och inget annat.

Det är Ekumeniska gruppen för Kristna HBT personer.

/Maria

[MargaretaA]
0

okej Glad