Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etiketthälsa-och-harmoni
Läst 3318 ggr
[GunillaF]
0

Vätskebrist

Kom ihåg att dricka mycket, mycket mer nu när det är så varmt, än du gör annars.

Jag känner mig törstig hela dagen idag trots att jag har druckit ca 2 liter redan.

Här kan du läsa om vad som händer vid vätskebrist.

Källa: IForm

Så reagerar kroppen på vätskebrist

Får du inte i dig tillräckligt mycket vätska blir du SÅ trött.

Kroppen tål en viss grad av vätskebrist, men om du förlorar vätska motsvarande 1-5 procent av din kroppsvikt börjar det uppstå tecken på uttorkning.

En förlust på bara en liter är tillräckligt för att sänka din prestationsförmåga.

De första tecknen på vätskebrist är törst, milt obehag, bristande aptit, rodnad, trötthet, ökad puls, illamående och höjd temperatur. Vid ytterligare uttorkning kan det bl a uppstå yrsel, huvudvärk och stickningar i musklerna.

Gahella
0

Jag vill även varna för saltbrist då..Obestämd Min ene son hade det häromdagen och han mådde jätteilla!

Cristine
0

Det bästa är att i 1½ L vatten ha i en slätstruken tsk salt och en tsk honung och dricka lite då och då. Rekomenderas av spanska läkare.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

huskatt08
0

¤2¤ Tackar för tipset…jättebra! Cool

Hoppfull
0

Använd då gärna ett bra salt och inte ett billigt processat, det är inte alls så bra för kroppen.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

AnnL
0

Behövs verkligen påminnas om att dricka ordentligt i värmen.

Jag är själv en av dom som dricker alldeles för lite när det är varmt.  Ibland blir jag alldeles darrig inuti kroppen och då kommr jag på mig själv att jag inte har druckit tillräckligt. Tungan ute

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

[peter54]
0

Ja vätskebrist och saltbrist kan bli problem i värmen, men inte för riktigt alla. Om man som jag ackumulerar all vätska blir det snabbt för mycket, så jag måste undvika att dricka i alla fall.

solblomman47
0

Tack för påminnelsen jag är aldelens för dålig på att dricka glömmer totalt bort det. Idag har jag nog fått känning av det för jag har mått mer dåligt än vanligt varit arg o elak inget har fungerat.

Har sovit för lite sista tiden både av hostan och värmen så det har väl bidragit också.

Jag har glömt att både äta och dricka även mina mediciner har jag glömt idag.Jag har varit riktig elak mot en mycket snäll person som råkade komma i vägen skickat ett mycket fult sms men vi har rett ut det så det känns lite bättre. Skäms

#2 Cristine jag ska gå och göra ordning detta tror det behövs nu.

I kväll ska jag bara sitta på baksidan i skuggan och riktigt njuta av att det är svalt där och sen ska jag försöka dricka mera vatten.

Cristine
0

Jag glömmer också bort att dricka , det blir mest kaffe, och det är ju inte bra för det är ju vätskedrivande så jag ska själv gå och göra i ordning en flaska

chik
0

Tack Gunilla..Detta kan vi aldrig på minna varandr för mycket av.

Ja inte PETER.Men han kan sin lille kropp.Så han får hjälpa till o på minna oss andra.

Hoppfull…salt-Vad är bra? För en som köper det som är närmast o biliast.

Solblomman!!Vi har ju våra dagar som vi är folkilskna…

cristine.Det lät bra med vatnet o honung o salt.Skall jag pröva.Har varit lite yr i bollen i dag.

Om inte Hoppfull ser!Kan någon annan säga vad som kan tänkas vara bra salt?

Lena.P är jag i verkliga livet.

Free-spirit-minded
0

Jag tillhör också de som glömmer dricka. Saltbrist har jag upplevt en gång det gör en väldigt illamående, men då hade jag legat ute i solen för länge och bränt vid mig. De var inte kul.

Hoppfull
0

#9 Ja du chik, jag är inte så helsäker på det själv. Men himalayasalt ska vara bättre. Precis som med annan mat så genomgår vårt vanliga bordssalt processer med kemikalier inblandade och det innebär att våra kroppar inte tar upp saltet så bra.

Här finns lite info om just himalayasalt.

Men jag tror att det finns örtkunniga inne på AB som vet mera om salt.

Free-spirit-minded
0

Om man får saltbrist fungerar det bra med vanligt salt

Hoppfull
0

Här är en annan länk om salt i allmänhet. Här kan man läsa att vårt vanliga bordssalt är avmineraliserat och sedan har man lagt till tillsatser (sannolikt kemiska), så vårt vanliga salt är inte alls särskilt nyttigt. När man får saltbrist i kroppen är det ju mineraler man saknar och vanligt bordssalt innehåller alltså inte detta eftersom det är avminseraliserat.

Så vi bör egentligen tillsätta mineralsalter när vi har saltbrist och inte bordssalt.

Soffe
0

Himalayasalt är ett av de bästa man kan ha.. Brukar finnas fina salter i hälsokostaffären..

penke
0

…En Margarita då,både vätska och salt… <:o)

nää,man ska vara noggran med vilken vätska man dricker,inte ens te är riktigt bra,pga att det är en s.k minus-vätska,dvs den "tar" (förbrukar) med vätska än den tillför.liksom kaffe ,läsker..alkohol ,,,

det är väl egentligen bara kranvatten som är riktigt bra,en klunk lite då o då..

mot bättre vetande(som vanligt) dricker jag gärna en balja te när det är riktigt varmt,hellre än en massa kall dryck

gott är oxå kyld vattenmelon,o andra svala fruktigt fuktiga frukter :- )

mitt tips är :drick lite..hela tiden (istället för att bälga isig några få gånger

penke

/gillar värme *ler*

Branneli
0

En karaff med vatten & isbitar Glad…finns det något godare att dricka ????

Slurp, underbart gott !!

Soffe
0

Om det är något som är svalkande så är det Glass! Mums :-)

chik
0

Hoppfull Tack. Dessa kemikalier.

Men jag är en liten lat mäniska..

Lena.P är jag i verkliga livet.

OleaViola
0

Ja man får passa sig så man inte mår dåligt i värmen men jag dricker så mycket nu att jag får springa på toa hela dagarna…………

[GunillaF]
0

Jag brukar blanda gurkbitar, citronskivor och citronmeliss i en tillbringare med vatten och ha i kylen. Det blir jättegott.

OleaViola
0

låter gott det får man testa har citronmellis på balkongen men citron glömde jag köpa idag………..

Cristine
0

Finns inget så gott som ett stort nästan isigt glas öl när det är riktigt varmt.(säger jag som har apparaten påslagen här men har inte smakat på ölet än fast jag haft den flera dagar) men nyttigast är vattnet så klart, man blir ju väldigt ren av det.

Erika-A
0

Citronmeliss det har jag med i trädgården! Tack för tipset det ska jag testa i vattnet! Skrattande

[GunillaF]
0

#23 Det känns fräscht med lite "jox" i vattnet. Flört

Branneli
0

Hrmm, angående citronmeliss…kompisen & jag brukar dricka "vodka lime" emellanåt. MEN…drycken som vi blandar med tog slut Rynkar på näsan…… Jag hade en karaff med vatten & citronmeliss i kylskåpet. På med lite mer meliss & ihop med lime, samt sprit….funkade !!!!

"I brist på bröd, får man äta limpa", sägs det Oskyldig

Kom osööökt att tänka på detta när citronmeliss nämndes ObestämdTungan ute

[Jeremina]
0

Alltid bra tips när det är varmt Gunilla!

Erika-A
0

#25 Den var ny men fyndig tycker jag! Lite som "man tager vad man hafver" med Kajsa Varg och nu Branneli istället! Flört
Tack för ännu ett tips inte för att jag dricker vodka så ofta men du gav mig nya idéer ändå.

[GunillaF]
0

#25 Det hade kanske varit värre om spriten tat slut.Tungan ute

Cristine
0

Vad man får lära sig här i nyttotrådarna.Flört

Hoppfull
0

Hehehe, Cristine jag håller med dig om kall öl i frostat glas… mmmm, det är yummi!

Annars finns det ju mineralvatten att köpa. Om man köper ett som kommer från en källa och inte har en massa tillsatser så får man i sig tillräckligt med mineraler och salter tror jag. Det står ju alltid på vad de har tillsatt.

Sedan finns det ju vanliga mineraltillskott man kan köpa och äta om man vill. Våra kroppar är ofta lite urlakade på mineraler eftersom vår mat är så himlans sönderprocessad så lite tillskott emellanåt mår de flesta gott av. Men köp inte apotekets då… det är bara en kemisk smörja och gör ingen större nytta alls.

Soffe
0

Prata inte om kall öl Tungan ute