Mediciner
Det finns mediciner som är värre än sjukdomar, jag kan inte få i mej alvedon eller ipren. Har också lämnat åt sidan mediciner för tillfälliga åkommor då jag inte fått ner dem. Usch…
Jag har haft tur som inte måste ta någon utom levaxinet till min struma och det är väldigt små piller.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Menar du att du har svårt att svälja tabletter, eller ogillar smaken på medicinerna?
Nästa gång du behöver något mot någon tillfällig åkomma, kan du nämna dina problem för läkaren. I många fall finns det alternativ. Jag tror inte att du är ensam om att ha svårt att svälja tabletter.
Själv har jag inga sväljproblem - men är försiktig med att stoppa i kroppen medicin för att dämpa exempelvis värk och feber. jag pratar förstås inte om kroniska smärtor eller mycket hög feber, där jag mycket väl förstår att man behöver dämpande medicin.
Alvedon (och dess medicinsak likar) är den enda smärtlindring jag kan ta på grund av en tidigare grav allergi mot acetylsalicylsyra (stavningen kan vara heeeelt åt pipan).
Ett vänligt leende kan betyda så mycket för den som själv inte orkar prestera något.
Jag drar mig i det längsta innan jag stoppar i mig allehanda piller. Men måste jag så slinker de ner med ett glas vatten.
Både och..tvi vale för smaken och så har jag svårt att svälja också.
Råkar jag få huvudvärk borta hos någon så är det ett problem då folk köper mest Alvedon och tabletterna verkar enorma för mej och jag blir tvungen att stöta dem i mortel för att kunna ta.
Vet du Cristine!!När det är så, så tror jag inte du skall äta dom.Jag tror att om vi är uppmärksamma så visar våra kroppar vad vi behöver o vad vi inte skall stoppa i oss.-Men jag kan ha fel.-så rätta mig gjärna..
Lena.P är jag i verkliga livet.

Det ska finnas örter som ger smärtlindring och dämpar feber, alltså föregångarna till just magnecyl. Det kanske vore bättre? Kommer inte ihåg vad de/den heter just nu.
Personligen undviker jag alla de kemiska preparaten (alvedon, panodil, ipren osv) så långt de går då de frestar på njurarna ganska svårt. Men tål man inte acetylsalicylen har man ju inget val.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Jag har också haft problem med att kunna svälja stora tabletter. Men när jag fick antibiotikan mot min kroniska bihåleinflammation så tvingade jag mig att lära mig svälja dem. lusten att få tillbaka luktsinnet efter två år tog överhanden över olusten att svälja kapslarna
nu åker de ner utan att jag tänker på det ens.
Det enda jag tar för övrigt är alvedon vid förkylning.
Jag tror att det har med felet jag har i halsen att göra, tabletten stannar upp och är det en hård j…l som alvedon då kan den sitta där länge. Då tyckte jag aspirin var bra för den smälte i lite sockervatten. Nu finns det ju brustabletter men det är inta alltid man har dem till hands. man går ju inte med en tub på fickan.
Jag är ju tvärtom, har stort svalg och måste svälja tabletter med pytte-lite vätska annars sätter jag i halsen…
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Alvedon finns i munsönderfallande tabletter i jordgubb och svartvinbärssmak… Till och med kräsna barn tycket att de är ok!
Själv har jag inget val än att medicinera - sväljer hur lätt som helst.
"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Jag har också det jätte svårt att ta Tabletter Tycker att det finns ett hinder i vägen panodil är bättre än Tex Alvedon
Behöver ta en del smärtlindrande + Levaxin som är en ny medicin Men den är ju i förållande vis liten………
Så förstår dig mycket väl Cristine !
TA EN MATSKED OLIVOLJA ELLER LIKNANDE INNAN, SÅ KANSKE TABLETTERNA SLINKER NER LÄTTARE.

#11 Äckla till det ytterligare… Blääää urk och tvi!!! 
#12 Ok…? Men det finns väldigt god olivolja 
Det kanske inte passar alla men det kan vara värt ett försök.

#13 Måste dagligdax ta 7-10 tabletter morgon och kväll… Olivolja till bläääää tvi…
Och kom nu inte dragandes med att det finns örter och healing istället… Är såååå trött på dessa resonemang från folk som inte vet vad det innebär att inte ha annat val än att medicinera…
Så mycket sårande har sagts, förmodligen av ren okunskap, av många på flera sajter på ifokus… 
#14 Det var bara ett tips i ren välmening. Det kanske inte passar alla. Jag menade inte att trampa någon på tårna.
Vi är många på ett forum och de tips som ges är generella, inte personliga.
Den som det inte passar behöver ju inte följa det rådet!

#15 Det var inte riktigt så jag menade Gunilla… Försökte bara uttrycka en känsla - inte att kritisera dig eller dina inlägg…
#16 Ok.
evrekaw, lägg ner ett några brustabletter i en fin liten ask som du kan ha med dig i handväskan/fickan när du ska bort - då har du löst vara borta problemet i alla fall. Tycker själv att alvedon smakar rent vidrigt om man krossar den. *blääää*
Olivolja skulle jag inte heller klara av att sköja ned med. Den är god i sallad och matlagning, men sådär rakt av - huuuu.
Jag tror att människorna som tipsar om alternativa metoder gör det av god tanke och utifrån annan synpunkt än skolmedicinen.
Det finns en hel del som via kostomläggningar och alternativ medicin/behandling kunnat vara utan skolmedicinen. För många kan det vara svårt att ta till sig att det finns andra fungerande vägar. De människor som helt vänder sig till alternativmedicinen har svår att förstå de som helt litar på skolmedicinen.
Själv blev jag allergifri (nåja, pollenallergi har jag fått sedan dess) efter en rejäl kostomläggning under en tid och sedan långsam inprovning av mat. Detta skedde dock under sjukhusvistelser. Det var rätt skönt att slippa proppa i sig de dagliga tolv - trettio tabletterna.
När det kommer råd som du inte vill ta till dig - låt dem bara gå förbi. Kanske apssar de någon annan mycket bättre. De behöver inte vara fel för att de inte passar dig. I all välmening tror jag att människor utgår för hur de själv känner och ger råden därefter. Så är det i alla fall för mig - det är svårt att försöka klura ut hur det skulle passa mottagaren om man inte känner honom/henne mycket väl.
Stor kram och hoppas att du hittar medicinlösningar som passar dig.
Ett vänligt leende kan betyda så mycket för den som själv inte orkar prestera något.
ja själv skulle jag nog ta en mera neutral olja än olivolja om jag inte tyckte om den. Solros- eller rapsolja kanske. Smaken är ju bekant som baken 
Jag har aldrig haft några problem att svälja. När jag hade transplantat i kroppen var det ju en liten mugg tabletter morgon och kväll att svälja ner. Jag tar bara lite Fjällfil eller naturell yoghurt och sväljer ner alla tabletterna med på en gång så går det som en dans. 
Är det en riktikt fin olivolja ska den smaka bra,med lite pepparsting, sonen och jag åkte runt i södra Spanien för att köpa in av de bästa så vi fick smutta på många glas om dagen. De använder conjaksglas för provningen, jag tycker den är god, och jag tar en tesked varje morgon. Slarvar jag så drar jag alltid på mej något som förkylning eller liknande. Har jag talat om att Olivoljan har precis samma egenskaper som Gingseng och är mycket billigare? Men det är klart att många tycker den är äcklig. I Spanien och andra länder fick man inte smör till brödet på 60 talet utan de satte fram olivoljan och salt. På tal om alternativ medicin så hade (på många platser) folket inte råd att gå till läkare så det blev ju att använda det som bjöds och för mej har det alltid fungerat. Men med det vill jag ju inte säga att det fungerar för alla, och vissa mediciner går helt enkelt inte att ta bort, jag tar ju levaxin själv och har inte tänkt på att prova på några örter. Men smärre åkommor använder jag de urgammla metoderna till.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Måste slå ett slag för olivoljan trots evrekaws lilla protest(förlåt..läs inte) för jag kom ihåg att jag hade lagt in den på två ställen.Där kan man också läsa om läkarnas studie av densamma och info.

Det finns de som dricker filmjölk tillsammans med mediciner i och med att den är mer trög flytande än vatten. Den drar med sig tabletterna lättare. Om man tar någon smaksatt eller smak sätter den själv så går den ner lättare och tar bort dålig smak från medicinen också.
Tack för infot Angelita
Jo, och en del tar hallonsylt…
Jag måste vara försiktig så jag inte sätter i halsen om jag tar för mycket vatten - det blir jobbigt åt andra hållet med medicinen. Däremot är jag en fena på att dricka fort - obs får ej vara för kallt då, sätter i halsen

Det finns ju flytande medicin , av de vanligaste "värk-pillren". Fast de har ju smak
, men kanske bättre smak än pillren.
Vad vet jag? För egen del tar jag min dos i munnen & sväljer med vatten…morgon 4 piller & kväll 5 piller…
Fy stackars dej Branneli!

Ja,jag lät bli i flertal år, för jag VILL INTE trycka i mig piller. Men nu provar jag sen ….jaa….snart ett år…nästan…
Har tidigare erfarenhet av starka piller, som satt sina spår i min personlighet (till det negativa).
Men…men..gilla läget för att kunna fungera någorlunda i vardagen.
Fast jag söker aktivt hjälp via den österländska "sjukvården" för att må bättre….sakta men säkert….
#28 oj så mycket piller..

Bromsmedicin & värktabletter….
#22 Vilka bra tips på länken!
Jag tillhör de lyckligt lottade som sällan eller aldrig behöver ta medicin, men vi brukar doppa brödet i olivolja så det kanske har hjälpt till utan att vi vetat hur bra det är. 
Tips - Om jag börjar känna av förkylning så blandar jag 1 rejäl klyfta vitlök med 1 matsked honung. Det är inte gott… men förkylningen brukar ge sig direkt.
Zabelle

Jag har full förståelse för dom som har svårt att svälja hela tabletter,har själv det problemet. Behöver ta 4 olika tabl om dan, 2 är små och går bra att ta men dom andra halverar jag och tar tillsammans med en liten bit mjukt bröd.
Filmjölk brukar jag också dricka till i bland men så finns det ju även mediciner som inte ska tas tillsammans med mjälkprodukter.
Tror mitt problem mest sitter i huvudet så att säga och hänger ihop med att när jag var 6 år så fastnade ett stort lutfiskben på tvären i halsen. Det gjorde ont och när pappa väl fick tag i och drog upp det så blev jag sårig i halsen.
När jag var 10 år fastnade en liten nästan helt rund Potatis och satt som ett lock så jag inte fick nån luft, var nära att kvävas när pappa( igen) i panik slog till kraftigt mellan skulderbladen och potatisen flög ut.
Heimlichmetoden kände man inte till då.
Toyan
# 30 Men fy, hur mår din mage av det?
# 31 Ja det är ett bra tips.
Jag brukar göra dundersoppa på hönsbuljong vitlök och chili och ingefära som också är väldigt bra.

Hrmmm, totalt okänslig
……enda som jag reagerar på är att min urin är jättegul……
Jag har suttit med en liten grön ärta i halsen i 4 dagar
det är svårt att förstå att jag kan bli sårig i halsen av en sådan, men det är väl för att den rör sig upp och ned varje gång jag kräks eller rapar, för man rapar otroligt mycket, och det är för att magsaften kommer upp i munnen hela tiden.

Hur har denna inkräktare kunnat stanna/fastna ? Kroppen gör väl vad den kan för att skicka ärtan vidare i systemet….
Knäckebröd…kan det hjälpa ??
Nej hu, då kvävs jag..jag kan inte ens dricka
Magen skickar ju upp syra hela tiden för att förgöra ärtan som estoicamente håller ut mot bombardemanget, ibland rör den på sej lite, då kommer illamåendet. Då tänker man att NU när jag kräks så måste den ju komma med upp, men det gör den inte..den trivs så bra där så den stannar tills den har brytits sönder och då kommer ut lite eftersom.
#37 Jag är nyfiken på hur du vet att det verkligen är så som du beskriver det? Kan det inte vara en polyp i matstrupen som ger retningarna och dålig förslutning av din övre magmun som ger uppstötningarna? Jag menar inte att misstro dig, jag är bara nyfiken på hur du kan veta det.

Men…
….det låter som om du & din inneboende ärta behöver hjälp av sjukvården.
Eller har du pratat med ärtan om att göra en ny bedömning, att släppa taget…fortsätta sin färd i din kropp. 
Flertalet läkare från olika länder har letat efter adenom=polyp men inte hittat något, de har tittat i halsen, rönkat, fått mej att dricka krita och svälja och inte hittat någon. Har jag haft en sådan kunde de bränna bort den. Man har gissat på en ficka men inte kunnat se någon när jag svalt kritan. Det enda jag vet är att ibland fastnar där något som den lilla ärtan, en köttbiteller kanske några korn ris. ibland kommer de upp efter en dag om jag har tur,eller så tar det 2-3 dagar. Då ser jag det som satt i halsen i små delar i saliven som kommit upp .
Jag har haft det i 22 år

Aha, ett återkommande besvär för dej alltså.
Jaa, det finns nåt lockande i din hals, med andra ord….
Hoppas att det ordnar till sig snarast !! Samt att det dröjer läääääääääänge till nästa besökare…
Go´natt, nu är det dags att krama kudden 
#40 Jaha, jag förstår. Det låter jobbigt. 
Ja det är tur att det kanske bara händer ett par gånger om året.
Barnen blir väldigt rädda. Jag själv har en teori och det är att när jag har något bekymmer av något slag då spänner jag ju kroppen och därmed också halsen, det kanske bildas då en ficka som försvinner när jag slappnar av. Bara mina fantasier.

Ja, kroppen ska man vara rädd om !!
#45 Du har så rätt så för man har ju bara en!
Man ska vara rädd om kroppen för var ska man annars bo?
Zabelle

Jaa, den frågan behöver lyftas i samhället !!!!!!!!!!!!!
Kanske på löpet…..av de stora kvällstidningarna ????