Mammis lya
Hej govänner! 
Vad jag saknar att sitta här och tjata med er, men jag har ju fullt upp med min lya just nu som ni vet! 
Idag har jag torkat fönstren i köket och satt upp gardiner så nu börjar det kännas på allvar att jag är på G!! 
Natten till fredag ska jag sova min första natt i mitt nya hem, och när jag har landat blir det invigningsfest!!
Ha en bra kväll och på återseende! Kram: Flytt-Mammi
Här kommer bild nr:1 från ett av mina köksfönster:
Hej min Storgumma!
Va fiiint du har fått det :-)
Kraaam!
Mysigt Mammi, tror du kommer att sova gott din första natt.
Massa kramar
Amor Vincit Omnia
Vad gulligt du gjort.
Bra att det är på nedersta våningen så du slipper släpa på matkassarna uppför en massa trappor när du storhandlat!
Grattis än en gång till lyan!
Tack!! 
Ja nu längtar jag verkligen tills det är klart!
Hoppas ni kommer på invigningsfesten!
Kramkram
Självklart. Kommer på en gång du säger till!
mammi!!Nu är du på G!!Bara köket är klart så kan du anse dig färdig..
Fina gardiner o blommor.Super!!
Lena.P är jag i verkliga livet.
Grattis Mammi !
Vad ljust och fint det ser ut här känner jag att du kommer att trivas.
Sova gott första natten kommer du också att göra.
Kram Solis 
Tack!!
Jättefint Mammi, det kommer att bli super. Det ser redan hemtrevligt ut.Kram
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Blommor färdiga,då fattas det bara en vitlökspress för att et ska vara möblerat..ja-ja,åsså resten :- )
*ler*
det ÄR jobbigt att flytta,men hur spännande härligt är det inte..!! :-)
utmattad,men lyssnande på alla nya ljud första natten..
¿ ska du ha en ..*inflyttningsritual*,tända ljus i alla dörröppningar, och rökelse för att välkomna alla ljusa o kärleksfulla ?
o/e att göra DIN ritual,att nu är det DU ..som bor här !! *ler*
*kramen*
penke
Hihi, jag ska snart packa upp min vitlökspress och möblera som du säger!
Vet inte hur dessa ritualer går tillväga så jag tror nog jag nöjer mig med att be en bön om ljus, kärlek, lycka och harmoni till min lägenhet och till oss som kommer att vistas där.
Det har känts så bra ifrån den 1.a stunden jag klev in genom dörren och den känslan litar jag på! Det är meningen det här, det känner jag!
Fler bilder kommer så småningom!
Kram: Mammi
Lycka till Mammi och gör som penker säger, tänd ljus och kanske lite rökelse och säg sedan hej till din lägenhet och att du och alla de dina, ska trivas i din gemytliga atmosfär/ kram Spanaren

Så roligt att se och höra Mammi! Det kommer att bli kanonbra det här!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Jag håller med penke och spanaren.
Härligt Mamma! Det ska bli spännande att få se dina bilder sedan. 
(du har väl en i reserv oxå ?,vitlökspress) :- )
inför ett tidigare boende,kikade jag på en lgh,jag blev nästan illamående när jag klev in,jag kämpade mig igenom visningen,för det var en väldigt bra förening, …när jag kände lättnaden utanför,var valet enkelt.ett år senare kikade jag trots det,på en annan lgh i samma förening(annat hus) nästan ofattbart att det var i samma förening !!..i den lös solen !!*ler*
Där behövde jag ingen cermoni … :-- )
Du kan ju,det är inte mer än det du berättar,en bön med och om ljus,lycka o kärlek *ler*
där jag bor nu,satte jag ut ljus i alla dörröppningarna och väderstreck med rökelse,satte mig själv "mitt i huset",mediterade..o liksom klädde på mig huset/*hemmet* : Nu bor JAG här,ljusa o kärleksfulla är välkomna!
(jag nämnde BARA det ljusa o kärleksfulla!)
jag tycker det är ..*skönt* att våga vara lite lagom knäpp med sådanahär ..*hyss*,jag blir glad av dem :- )
(undra OM det kommer att vara välstädat på alla bilderna…?) :- )
*kramen*
penke
o

Vad fint! Hoppas verkligen att du ska trivas och må bra i ditt nya hem!
Kramar
"There is nothing more despicable than respect based on fear."
Kramar och Lycka till från mig också.
Det är 4 år sedan jag flyttade sist och det är så underbart med allt nytt. Planering, inredning, möblering och bara att få vara i sitt nya hem…
Första natten är speciell…
/Maria
Tack alla! 
Vilken fin blomstergrupp Chik, tackar ödmjukast för den! 
I går höll jag på i mitt anletes svett att städa och greja samt sätta in saker i köksskåpen mm. Nu börjar det ta sig och inatt ska jag sova min första natt där om allt går enligt planerna!
Höll dessvärre på att få slag när jag upptäckte att badrumsmöbeln jag köpt har blivit levererad i fel färg, valnötsbrun istället för vit, och dessutom hade hantverkaren hunnit börja sätta ihop den oxå! Vojne, vojne!!
Det blev till att kasta sig på telefonen till affären och förklara vad som hänt, och en kvinna som har hand om detta ska ringa mig nu på fm så vi fick resonera om hur vi skall lösa det. Jag hoppas dom tar tillbaka den som står här halvfärdig och levererar den rätta hem till dörren, ihopsatt, som kompensation. Men jag tvivlar på att så blir fallet…
Nu lär det dröja några dagar, kanske tom nån vecka innan den rätta möbeln kommer och jag får kasta ut skräpet som står där nu,suck!
Nåja, det hade kunnat vara värre! Sjunger: " Det ordnar sig alltid, om man tar det som det kommer"
Nu måste jag iväg igen, på återseende! Kraaaam!! 
Nämen tack snälla du! Det behöver jag verkligen!! 
T o m en flarra rödvin ser jag du köpt! 
Kramis
Självklart ska du ha rötjut, Mammi. Det är du värd nu när du jobbat så hårt!
mammi!!Inget Rödvin förän du är klar..-Ockej….
Med sådana påsar så funderar jag på om jag inte skall ta o flytta,jag med..
#20 Jag tror inte på skrock har jag skrivit men jag tror på omvänd skrock, alltså att det ska innebära TUR när något strular vid sådana här större händelser.
(Jag brände hål på min brudklänning med en cigarett, haha, men det har ju blivit ett lyckat äktenskap…
)
/Maria
Champagnen får ju inte fattas och glas med hibiskus, och någon som sjunger för dej

en sån här kan vara bra att ha i början - särskilt korkskruven 

Kevin som redan är på Photobucket!

Åh så fint Mammi! Lyckos dig <3
Å så ljust och fint Mammi! Jag gillar dina möbler, och den där lampan över bordet är en riktig 10-poängare! det blir MVG från mig 
Tack! Ja jag tycker själv att det blir jättefint och jag kommer på mig själv med att gå och småskratta för mig själv emellanåt när jag ser på hur mysigt allt blir omkring mig!
Nu måste jag fortsätta med att packa upp ur mina flyttlådor, videobanden väntar på att ställas in på plats!
Kram till dej Soffe och till alla andra med!
Tack Maggan!
Lampan fick jag i fjol när jag fyllde år så den tog jag med mig nu och hängde över köksbordet istället! Den pryder sin plats där, det tycker jag med!

Sååå vackert!!! Lite avis nu faktiskt!!! Nä, nu ska här slipas och målas… Inget fel på mitt köksbord och mina stolar… Bara det att de är skavda och nötta… Men med lite sandpapper och färg så…
Hoppas du ska trivas! 
Åh Mammi….grattis! Vad jag är glad för din skull!
Vad fint du har! 
Midsommarkramen!
Mammi, vad fint du verkar ha fått det!

Så ljust och fint Mammi, jag förstår att du går omkring och småskrattar..det skulle jag också göra.
Mammi jag är så glad för din skull att du fått så fint i din nya lägenhet.Här kommer du att trivas för det ser redan så trivsamt ut med allt det ljusa fina. 
Eftersom vi nu har bestämt oss för hur vi ska ha det så hoppas jag att vi ska få färdigt hos oss också. 
Gubben håller på att måla dörrarna i vitt (eftersom vi annars måste byta dörrkarmar och allt ) så vi får hoppas att detta ska bli bra. Jag vill också ha mycket ljust omkring mig så det blir bara ljusa tapeter.Köket kommer att bli vitt hoppas att det blir klart under aug o sept.Vi väntar på kök o hantverkare. Sedan kommer vi att ha så lite saker o möbler för det ska bli lättskött.
Mammi jag hoppas att du kommer med mera bilder för det är så roligt att få följa hur du får det.
Kram på dig goa Mammi. 
Hur var det att sova där, jag är sååå nyfiken ,och hur går det med Bella?
Tack snälla ni för allt kärvänligt och glatt ni skriver! Jag tycker om er allihopa för att ni bara är bäst!!
Min första natt med Bella i lght gick ganska så bra. Bella började skälla lite när hon hörde alla ljud utanför, men gav med sig snabbt och låg mest och småmorrade lite. Inte konstigt hon reagerar stackarn för där vi bodde tidigare var det nästan säkert att hörde man en bil så va det till oss den skulle!
Det som har varit och är jobbigt med henne är när hon ska göra sina behov,suck! Hon går och håller sig och vill inte göra ifrån sig antagligen pga att det är nya domäner för henne. Inte så lätt för lillgumman min att komma in på nya revir.
Det går ju inte bara att släppa ut henne heller som jag gjort hittills utan det är att klä på sig och gå ut med henne, oavsett om då kl är 4 på morgonen, och sen vanka på tills hon med nöd och näppe sätter sig ner och gör ifrån sig. Hon är inte vidare van med att behöva gå kopplad heller, men det ordnar sig väl med tiden får vi hoppas.
Jag åker till mitt gamla hem varje dag och sköter om min älskade katt, som jag har lite samvetskval gentemot. Men jag har pratat med henne och sagt vad som sker och att när vintern kommer kan hon flytta in till mig, för att på vår och sommar bo hos husse igen. Hon trivs ju så bra där ute i skogen så jag kan bara inte slita upp henne därifrån det skulle vara ännu grymmare mot henne.
Jag tvättar även upp lite kläder ( har inte satt mig in i tvättstugeruljansen här ännu…) och hämtar mer grejer mm och huset står så tomt och öde nu så det känns inte som mitt hem längre. Både jag och min själ har nu lämnat det bakom oss, det känns så nu i allafall och det är ju bra.
Min fd kommer snart hem från jobbet utomlands så då ska han ta hand om Bella och jag ska ha henne på dagen när han jobbar. Även på semestern ska han ta hand om henne så mycket som möjligt så hon får springa omkring fritt i den miljö hon trivs så bra i och det känns skönt för både henne och mig. Känner att jag behöver få koppla av helt nu ett tag framöver utan att behöva springa ut kl 4 på natten för en bajsrunda osv.
Om jag nu borträknar att jag känner mig som en urlakad disktrasa och min ömmande kropp och rygg som närapå håller på att knäcka mig ( är lur på om jag måste uppsöka läkare för det är nåt som inte stämmer i höfterna på mig, hubbabubba…) så är allt bara bra och jag njuter av mitt nya hem och av att få plocka in i lådor, skåp osv! Det blir sååå fint och jag är så nöjd med mitt val av färg på både väggar och möbler! Tänk att jag stod på mig gällande att ha kalkvitt överallt trots att vissa omkring mig såg fundersamma ut!
Jag har nog baske mig fått mer skinn på näsan ändå!
Kram på er och tack för att ni följt/följer mig på den här resan, med goda råd, peptalk, humor och kärlek! Ni är alla guld värda för mig!
Kram:Mammi
Ps: Invigningsfesten skjuter vi på tills jag har landat och känner mig mer fit for fight! 
Visst har du fått skinn på näsan Mammi.
Jag är så glad att allt ordnat upp sig och att du lämnat resten bakom dig. Du är nu inne på rätt väg.

#42 Som din dag är skall din kraft och vara… Så sant…
Det låter nästan som om ni har delad vårdnad om hunden
. Jag tror hon vänjer sig. Det är tur att hon är så ung och fortfarande väldigt formbar. Jag tror hon lär sig allt det nya ganska snabbt.
Min lilla vovve är fortfarande inte kompis med kopplet… Men jag tjuras på med en koppelpromenad om dagen, fast jag inte måste, bara för att hon ska lära sig.
Hon trasslar in sig, biter och sliter i kopplet osv… Vi har ena riktiga strulpromendader…
Du har inspirerat mig! Imorgon ska jag köpa slippapper och färg. Mitt köksbord och mina stolar ska få sig en omgång. Kanske borde ta bilder, före och efter…
Kram!
Ja ta du bilder så vi får se skillnaden.
Hihi jag vet hur det är med kopplet, jag såg grannens hund dra iväg med grannen varje dag. På vintern såg det ut som hon dansade flamenco. Jag skulle aldrig vågat gå ut med den hunden.

Hi, hi… Som tur är har jag en liten hund… Dessutom tränar vi och jag brukar få bra pli på mina hundar… Är lite av ett Cesar Milan fan..
Hur många hundar + ras har du evrekaw?

Tja man är ju ingen ungdom längre… Så jag har hunnit med två och är nu inne på min tredje…
Men det är Fransk bulldog som gäller för mig… Små tjuriga saker.. Men de är såååå charmerande och personliga..
Hehe.. Sådan matte sådan hund sägs det ju :-)

He, he… så sant…
Jao :-)
Mammi!!Hej!!
vad bra att det verkar gå bra med Bellis. Hon tycer nog det är spänande med alla djur o lukter..
Det blir nog så bra i slutänden..Jag hör att du är tröt, men ändå så låter du pigg på nya äventyr.O det är bra att du har Bellis för då kommer du ut, även om dina promenader börjar kl 4 på morgonen…

Jag beundrar morgontidiheten… Tror inte min hund skulle lyckas väcka mig vid 4-tiden…
Du har fått jättefint & mysigt i din nya lya ! Vet hur det tar på krafterna att flytta och så, men du landar snart ska du se.
Många goa kramar / Madde
Amor Vincit Omnia
Skickar en kram Mammi!
Nu har du snart din flytt bakom dig medan jag har allt mitt kvar.
Djuren brukar ha lättare att vänja sig vid nya ställen än vi människor har. Du får berätta hur det går så jag vet vad jag har att vänta från både hunden och katterna….
Zabelle
Jag hade mina katter på ett pensionat i en vecka medans jag flyttade in prylarna. En vecka fick de vara instängda här för att vänja sig. Efter det släppte jag ut dem, inga problem. Nu har jag kattlucka så de går in och ut efter behag.
Men Mammi så fint du har det i vardagsrummet också!
/kram Spanaren
Ps Djuren vänjer sig fort och snart skiker Bella av glädje när hon ska till lägenheten eller till f.d. sambo.

#56 Har funderat på en sån där kattlucka… Min undran är bara… Kan inte alla andra katter gå in här då också… Och… Håller den tätt för värme/kyla så att inte elementen går på högvarv vid luckan?
#58 det finns kattluckor som bara öppnas för den egna katten om man sätter ett litet chip i kattens halsband. Har läst om dem någonstans
Zabelle

#59 Jaha! Så smart!! Kanske får surfa lite och se om jag hittar något dylikt..

Har man jägarkatter får man även in alla deras byten… stort som smått.
Har aldrig fått in andra katter än mina egna utom för en som jag lurade in med lever och luckan öppen. Han sitter här nu. Det är en filtkant på luckan som håller tätt, det gäller ju att köpa en bra lucka. Sedan är det ju lås på den så att vill man inte katterna ska gå ut på vintern är det bara att stängaÄr det väldigt kallt så kan man skära ut en bit isolering och sätta för. Det finns utrymme för det. Jag tycker det är väldigt bekvämt.

#61 Hu! Min ena katt släpar ideligen in fåglar!
Värst är det när de inte är riktigt döda än.. Hatar verkligen att vrida nacken av dem, gör det i tårar för att det är en skonsammare död än att katten ska tortyrleka med den i en halvtimme…

#63 Ja precis! Det är anledningen till att vi inte vill ha lucka. Våra katter får komma in och gå ut när vi finns i närheten och det fungerar ganska bra tycker vi. Bortsett från den minste som helst aldrig skulle gå ut om han själv fick bestämma!

#64 Hi, hi… Vi måste ha låst jämt, för min äldsta katt, hon som drar in fåglar, hon hoppar på handtaget och öppnar dörren - både när hon vill in och ut… Så en olåst dörr innebär en ständigt öppen dörr, vinter som sommar…

#65 hahaha exakt som vår lille då. Som tur är är vår ytterdörr så trög så man måste putta upp den, så han får inte upp den själv. Men ibland samarbetar han med hunden, så katten trycker ner handtaget och hunden puttar på från insidan… då kommer katten sig in och hunden smiter ut! 
Undrar just var Mammi håller på med idag då! Får vi se flera rum snart?

#67 Hon kanske har fullt upp! Men fint blir det ju 

Verkligen kanonfint!
Mycket fint. Jag får lust att fixa lite jag också!

#70 Jag har redan blivit inspirerad och börjat… Mina köksmöbler ska sandpappras och målas om - de ser gräsliga ut!
När mina katter var små och tog en fågel skrek jag så högt och falskt jag någonsin kunde, de hatar det. Sedan har jag inte sett någon komma med fågel, bara möss, men de brukar stanna på bron som tur är, ibland kommer de in i hallen och äter på mattan.

#72 Jag har varit så arg, ryat och gormat och stampat… Inget biter på min gamla surmomma… De yngre har fattat…
Men… Vad får man om man namnger en katt till "Siri von Essen", annat än en stark och egensinnig karaktär…?
Mammi vad jag blir lycklig för din skull. 
Du har verkligen fått ett fint ljust och stilrent hem. Inte så mycket att städa heller som när man har hus.
Kram /Solis.
Fräscht och härligt Mammi!
Satt just och skrev och blev kastad ur internet igen! Kan det vara mitt modem som är orsaken till detta, för det har hänt flera ggr nu de senaste dagarna,suck!
Tack Gunilla! Ja det där var några bilder från mig. Nästan samma som de jag visat förr men skitsamma, Bella var ju med på en del!
Idag har varit den tröttaste och deppigaste dagen hittils. Jag har känt mig svag och kraflös och har bara velat krypa ner under täcket och gömma mig. Bella har varit extra skällig idag oxå och bara det gör att jag känner mig trött och slut.
Men det tråkigaste av allt är att jag och en av mina kära vänner har haft en del krångel idag ang en sak som vi inte riktigt förstår varandras synsätt på, och det känns sååå himla tråkigt.
Jag är ju en "grubbelMammi" och har väldigt svårt för att släppa på saker som jag känner inte har blivit utredda, men jag ska göra mitt bästa och försöka släppa det här nu och hoppas att vi fortfarande är vänner. Det är det viktigaste för hon betyder så väldigt mycket för mig.
Ha en bra kväll och på återseende mina vänner!
Kram: Mammi
#73 Ha ha ha *fniss* är du allvarlig?
Mammi
Det är precis som du tvättat bort ditt föregående liv du har renat det.
Vitt står för andligt och rent, ärlighet och sanningar. Det är livets, dödens och ljusets färg. Den helar, befriar och renar.
Jättefint och ditt.
Men Bella bryter mot det vita ju.
Tack Solis och Cris!
Jag trivs jättebra med min vita stil!
Ja Bella bryter friskt mot allt det vita!
Vad jättefint du har det Mammi!!! Tror jag vill flytta in i ditt boende också, känns som om jag skulle vilja ha det ungefär som du har det.
Njut av ditt fina nya hem!
Ett vänligt leende kan betyda så mycket för den som själv inte orkar prestera något.
Tack Mavios!
! Frächt,och stilfull..elegans,jag tycker det der ut som ett avbrott,för framåtblickande…
sofforna ser verkligen inbjudande ut!
men,är lite orolig,är vit-lökspressen oxå vit ? :- )
penke
Tack Penke! 
Haha! Ja faktiskt så är den ena vitlökspressen vit och den andra av aluminium eller liknande! 
Nu ska jag och Bella ge oss iväg ut på kvällspinkningen!
Nattinatti på er alla och kram!

Sååå fint och vackert…
glömde ju
*kramen*
trots allt lättad..att du har en i reserv :- )
penke
Mammi!!Du har fått det så fint…

Måste också få säga Vad fint du har fått såg inte denna tråd förren nu ………. har ju varit borta ett tag…….
Riktigt fint är det ! Grattis
Jättefint Mammi! Så där skulle jag också vilja ha hemma, ljust o fint.

Zabelle
Tack tack!!