Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etiketthus-och-hem
Läst 7291 ggr
[GunillaF]
0

Blommor

Vad har ni för favoritkrukväxt?

Min etta är vanliga hedeliga pelargoner.

Mammi
0

Jag gillar doftrankor!

[GunillaF]
0

Dom doftar underbart, Mammi!

Cristine
0

De jag älskar kommer jag inte ihåg namnet på, de växer som häckar i Spanien, men jag gillar också pelargonerna särskilt de rosa, tror de heter Mårbacka.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[MargaretaA]
0

Just när det gäller krukväxter har jag svårt att välja favorit. Men pelargonen ligger nog bra till Glad

[GunillaF]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En av mina andra favoriter är St. Paulior. Jag har många olika färger¨och modeller.

Cristine
0

Se hela bildenSe hela bilden

[GunillaF]
0

Hibiskus är också vackert. speciellt när man är på sydligare breddgrader och dom är stora som träd! Skrattande

chik
0

Som krukväxst tycker jag om Flitiga Lisa..fast nu har jag ingen, vad jag har har jag ingen aning om…

Lena.P är jag i verkliga livet.

[GunillaF]
0

#8 Fota det du har och visa oss så kanske någon vet vad dom heter.Flört

penke
0

Jag tycker om alla mina växter..de har sin personlighet. en som är lite speciell beror både på hur den är,den har .."fjärillsvingar" till blad,som öppnar sig på dagen,stänger om natten eller om det mulnar på,små vit.rosa klockor som blommor,"svart"lila spräckliga blad,någon sorts Oxalis? (klöver-pengablomma som nå´n sa)jag har haft den till flera florister men ingen kan riktigt artbestämma den.

Jag tycker oxå om den beroende på hur jag fick de första "skotten/bönorna" i en lite kruka av en ..karismatisk kvinna *ler*

den är också en levande "gåva" jag brukar ta med som present när jag besöker någon för första gången(när jag vill att något ska växa o spira) "gåva" skriver jag,för jag har ett förbehåll,den växer väldigt bra,så när den har vuxit ur en större kruka,"skall" den delas vidare,(minst EN gång)liksom en stafett *ler*

En av dem kommer att ingång i en Växtbytar cirkel,(annan sajt) snart,har några av-skottade high chapparaller som ska med,deras rötter är inte riktigt klara..

endera da´n blir det ett foto på Oxalisen..

penke

Cristine
0

Jag tror jag haft en sådan penke. Barnen hade sått den i skolan.

[GunillaF]
0

#10 Det blir spännande att se din ovanliga växt.

Cristine
0

Menar du denna penke?

[GunillaF]
0

#13 Lyckoklöver. Skrattande

penke
0

! *ler* jupp,mina är iallafall ganska lika,en otrolig växtkraft i dem och det är häftigt hur de *fladdrar* med vingarna/bladen,jag ska försöka få till ett foto ..senare idag,..de är samma,men blir annorlunda i annan vinkel ..

¿ har du gröna fingrar ? :- )

penke

mongu
0

Min favorit bland blommor är orkidéer. Tycker dom är så underbara och vackra. Blommor så träget och är alltid så ståtliga.

En blomma som är lätt fast den ser så svår ut.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Cristine
0

#15 Jag har snott fotot penke.;=)

#16 Visst är de vackra men ingen har överlevt i mitt hem

skrult
0

Atlasblomma

mongu
0

# 17 Jag har ungefär 16 stycken just nu av det blommar ca 10 med stora fna stänglar.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Soffe
0

I Love Rosor och Orchideer Glad

Hoppfull
0

Jag gillar gröna växter framför blommande. Min stora paraplyaralia är en favvo!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Cristine
0

Jag älskar denna blomma men tyvärr så vet jag inte namnet.

chik
0

Cristine!!Den blomman skulle passa hoss mig..Ha, Ha,

Lena.P är jag i verkliga livet.

Hoppfull
0

#22 Är det en blid eller är det ett skämt? Jag ser bara varningsskylt från devote.se

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Shar
0

Åh min favorit den här årstiden i kruka är Hortensia, vit.

Behöver vatten varannan dag men oj så ståtlig den är då. Kyss

Cristine
0

Kaktusblommor är väl vackra!

[MargaretaA]
0

Jag tycker att azalean är mycket fin.

[Jeremina]
0

Vilka fina blommor..min favorit är en grön blomma nämligen Hemtrevnad! Jeremina som trivs hemma!

[Pirkkolino]
0

Det är jätte roligt att kolla bilder av era vackra blommor.

Mina blommor vad jag nu har haft, har åkt ut mkt snappt en efter en. Jag råkade köpa eller få blommor vad min allergiläkare bannlyste direkt. Nu får jag börja från början, om jag vill ha blommor inomhus. Det lurar viss risk i den också. För att jorden bildar mögel vad jag inte tål. Jag fick listan från Allergi-astmaförbundet vilka blommor inte har blivit bevisat att skapa överkänslighet och allergi. Dessvärre att i den listan finns med bara en enda blomma vars namnet jag känner igen. Hibiskus. Men, jag har ingen aning om hur de trivs hos mig som vet ingenting om blommornas skötsel. Glad

[Jeremina]
0

Hej och kram Pirkkolino….Hibiskus vill nog ha mycket sol tror jag….Glad

[Pirkkolino]
0

Tack och kram Jeremina……..Blommor, inte är min starkaste kunskap. Men..jag prövar att skaffa en Hibiskus. Då får jag se hur länge den lever hos mig. Skrattande

[MargaretaA]
0

Ja tro inte att den fina azalean som jag skickade in bild på är min egen. Den bilden hittade jag på nätet Skäms

ibland får man improvisera lite Oskyldig

Soffe
0

Yes! Mycket fina blommor här i tråden :-) Finns många gröna växter som är fina oxå :-)

[Pirkkolino]
0

#32 . Det är bra att man kan improvisera….Jag gör den ofta och kollar på bilder av saker vad jag inte tål i min närhet. Har lärt mig njuta av bilder istället.  Skrattande

Destany
0

jag tycker om svärmors tunga.. jag tycker de e fina o mina katter tycker inte om att äta dem. de är oxå lättskötta o kräver nästan ingen omvårdnad..

[Jeremina]
0

##2 Du är en liten luring du….men för pirkko är det ju skönt att få se alla fina blombilder…Glad

[Pirkkolino]
0

Jeremina ..och ni alla andra. Jag är bildsamlare..alla er vackra blommor hamnar i mina bilder i dator. Och jag njuter av de. Att jag önskar få ännu mera bilder….jag kan konsten att njuta av livet…om det inte går på ett sätt..då hittar jag alltid något sätt i stället.  SkrattandeKramar. Pirkko

[GunillaF]
0

Jag hade i flera år en Änglatrumpet som blev riktigt stor men den tålde inte flytten till huset. Vilken otrolig doft det var på den. Vaniljdoft. Jag ska köpa en ny till sommaren.

Bilden är dålig men den kanske syns ändå.

Cristine
0

Jag har också en men den blommade inte i sommras å grund av flytten

penke
0

#17 ..hade det på känn,den såg så vild ut,ingen kruka..Skrattande

jag lyckas inte få ordning på mitt fotoalbum,att hämta bilder därifrån,annars skulle jag visat upp en av mina små.. egentligen är det en av få blommor jag har,jag har alltid haft mer ..gröna växter (iofs blommar de ibland oxå *skratt*) Jag tycker om att ha levande växter omkring mig,de gör ett Hem.

..jag har nog lite *gröna fingrar*,för jag har några(vet inte vad de heter) som sagts ..vara svåra(?),de brukar blomma hos mig *ler* (det är nog mer att jag låter bli att göra något…? ) *skratt*

penke

[Pirkkolino]
0

#38 #39 Tack för bilder. Glad

Cristine
0

Du kanske har skön stämmning hemma penke,det gillar de också!Glad

#41 Så lite så.

[GunillaF]
0

Kornettblomma/Streptokarptus stod alltid på mammas och mormors fönsterbräda i köket. Jag hade några också för länge sedan.

De påminner om min barndom. Glad

[Pirkkolino]
0

#35 Min rumpa aldrig glömmer den blomman. Min första svärmor hade sådan. Den var så stor att krukan stod på golvet vid fönster. Jag var ung och hjälpsam svärdotter och hjälpe till att städa och tvätta fönsterna. Stolen var jag stod att nå upp hela fönster var väl lite skraglig och jag ramlade ner och landade rakt på blomkrukan. Svärmor skrattade såklart när jag ylade att hon sticker och biter min rumpa. Blomman heter ju svärmors tunga. Glad

[Jeremina]
0

Dem är vackra och jag brukar lycksa bra med dem men nu dog dem under denna vinter mina två lila streptokarpus….Obestämd

[Jeremina]
0

Sådana klöverblommor kallar jag dem hade jag på 80-talet och ungarnas kanin åt dem med gläjdje….Glad

Cristine
0

BananväxtBananväxt inklusive banankrukaeftersom jag är van att se dem vill jag gärna ha dem  hemma nu.

[GunillaF]
0

Nu har min Passionsblomma satt fart och den är full av knoppar och blommor.

http://www.fotoakuten.se/

Cristine
0

Min blommade i julas men nu finns inte en knopp ens.

Mammzing
0

Allt i princip. Men hur länge blommorna gillar mej?

Tolkningsfråga, inte så länge…..

Toyan
0

Rosor i kruka och pelargoner.

Den röda vallmon älskar jag och till midsommar en bukett med rosor blåklint och prästkragar, så vackra tillsammans.

Fialotta2
0

För mig är det pelargoner som är största favorit. Har inhandlat sticklingar som är lite ovanligare. Jag väntar på att de ska bli stora och blommar.

Isatis
0

Just nu är oleandern min favorit. Den blommar vackert och doftar gott. Doften påminner om vinrutans som är en av favoriterna i örtagården.

[GunillaF]
0

#53 Blomman är fin, men……vilken fin gammal barnvagn du har där i bakgrunden!!!Skrattande

zabelle
0

Porslinsblommor tycker jag om. De är lätta att sköta och har så vackra blommor.

Zabelle   

zabelle
0

Den här har jag haft länge och den blommar jämt. Nu är där 20 blomklasar, så jag hoppas den överlever flytten.

Zabelle   

[GunillaF]
0

#56 Det är ett fint exemplar du har!

Cristine
0

Jättefin!

[peter54]
0

Jag har många favoriter, men inga riktigt fina exemplar just nu. En favorit är mönjelilja för att den tål lika mycket som en svärmors tunga om inte mer.

zabelle
0

Någon som vet om man kan klippa ner ett gammalt "pengaträd" (vet inte det korrekta namnet)

Zabelle   

[peter54]
0

#60 Det är en Crassula

zabelle
0

Tack Peter! Vet du om man kan kapa den en bit utan att den dör? "Trädet" är säkert 20 år gammalt, så jag vill föra allt i världen inte ha ihjäl den. Växterna blir som familjemedlemmar…. man vill gärna ha dem omkring sig och de är inte "utbytbara".

Zabelle   

[peter54]
0

#62 Jodå, det vet jag. Min fru brukar kapa toppar och sätta i en kruka några stycken ihop. Jag för min del tycker att det är roligare att sätta en enda topp i en kruka och sedan ansa den så att det blir som ett litet träd. Likadant brukar jag göra med både Flitiga Lisa och med Spansk Peppar. De ser ut som små ekar.

Mavios
0

#63 Åh, det ska jag göra med mitt pengaträd.
Min favoritkrukväxt är mormors gamla Hibiscus. Vet tyvärr inte åldern på den, men den var ordentlgit stor när jag tog över den. Tyvärr gick ett par grenar av i flytten hem till mig efter mormors bortgång, så jag beskar den ganska hårt med sekatör. Nu är den som ett litet träd och blommar fint lite nu som då. Ett par år efter mormors brotgång blommade den bara med en enda blomma runt hennes dödsdag (fast det tror jag visst att jag skrev i en annand tråd tidigare…).
En favoritväxt är ananrs pelargonia, har många på vår altan i blomlådorna så här sommartid. Övervintrar och förökar efter bästa förmåga (går sisådär kan jag säga) varje vinter.
Krukväxter är annars inte några långlivade saker hos mig om de inte klarar av långvariga torkor och rejäla vattningar däremellan.

Ett vänligt leende kan betyda så mycket för den som själv inte orkar prestera något.