Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettresor-och-kulturer
Läst 350 ggr
Cristine
0

Räddningsaktion.

En dag ringde en kvinna till mej i Madrid, från Italien. Jag hade lärt känna henne där. Hon ville ha min hjälp.

Hon var konstnärrinna och från Afganistan, därifrån hon hade rymt för många år sedan. Hon hade en kvinnlig kusin som just var i Madrid med sin man. Han brukade åka dit i affärer ibland och hade hustrun med sig för att hon inte skulle hitta på någonting medans han var borta. Det var så att dottern hade blivit kär i en utlänning och fadern hade låtit döda henne. Nu hade kusinen fått reda på att maken skulle åka till portugal samma dag på 2 dagar och satt en släkting som vakt på hustrun. Släktingen som bodde i Madrid och var drogadikt var ingen aktiv vakt då han var mer intresserad av att droga sig med kompisarna och hon kunde skicka dit någon med droger. Medans så skulle vi två ta oss in i den hyrda villan och försöka få ut kusinen.

Sagt och gjort vi tog oss lätt in och kvinnan  blev överlycklig över att få se sin kusin och grät riktiga krokodiltårar. Vi talade om att vi kommit för att ta henne  därifrån och att det var lätt gjort. Döm om vår förvåning när hon börjar protestera vilt. Nej nej hon skulle inte alls därifrån. hennes make skulle söka upp henne vart hon än var och döda henne. Kusinen talade om att hon bodde i Italien och att hon skulle följa med dit. Hon kunde få nytt namn och föddelseattest berättade hon men kvinnan blånekade. Hon stannade kvar…av rädsla.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Hoppfull
0

Ja, kära nå'n vilka historier du har att berätta Cristine! Hur gick det för henne sen då?

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Cristine
0

Hon åkte ju hem med maken och fortsatte sitt trista liv. Det är svårt för oss att förstå hur de lever och särskilt i Afganistan där kvinnorna är tvingade bära burka  och kan bli stenade till döds för minsta lilla orsak. Kusinen lever nu i england, hon flyttar hela tiden.

Hoppfull
0

Det är ju ofta likadant i Sverige bland misshandlade kvinnor. De stannar av rädsla för att deras moderna svenska män ska slå ihjäl dem.

Det dör många kvinnor varje år i sverige, misshandlade till döds av sina helsvenska män. Och egentligen kan man väl tycka att det är ännu värre med tanke på den kultur och den jämställdhet vi har här.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Cristine
0

Javisst. I vissa arabländer är det ju tillåtet att döda sina kvinnor i vissa lägen. Men här har vi en annan kultur då förstår man ännu mindre hur något sådant kan hända. Det är många kvinnor som flyttat utomlands för att komma undan sina plågoandar.

penke
0

Vad är det för sorts relationer mäniskor har ?? ständigt lurpassande på varandra,ständigt beredda på "strid"..?

att aldrig kunna slappna av i någons famn.. :- /

jag kommer inte ihåg detaljerna i en annan liknade..

kommer ihåg en "svensk" relation istället,en med en till det yttre väldigt kuvad o ibland offentligt örfilad/slagen kvinna,som ingen fattade hur eller varför hon stannade kvar hon honom..

svaret var:att hon tyckte hon hade makten i deras "relation"… efter att han ..disiplinerat henne,fick han så starka samvetskval,han skämdes o var SÅ ledsen..och medgörlig,gick med på "allting",då var han den verkligt kuvade (som ibland behövde släppa ut lite av trycket..för att starta/fortsätta  deras spiral…

en relation ska väl bygga på kärlek o tillit, inte ..skuld o hämd. ?

penke

Cristine
0

Jag kan aldrig sätta mej in deras leverne hur mycket jag än försöker och kan inte förstå hur en människa kan leva med ett mord på sitt samvete. Om man tänker efter var det inte så himmla länge sedan som folk stod och tittade på när andra hängdes eller brändes.Är det så att alla har en morbid och elak insida som bara kommer fram vid vissa tillfällen

chik
0

Ja detta är bara för hemskt.

Man kan inte sätta sig in i hur man kan tänka så.. O i dom länder som kvinor inte är mer värda än en …. Men det att din väninas kusin valde att stanna kvar är ju ett fenomen som är svårt att förstå.

Sen har vi ju väldigt många som blir ihjälslagna här i sverge.Det är ju inget som står så stora notiser om i tidningar.

Därför så är det så viktit att vi lägger oss i.O nu fins det ju en lag som gör att -Jag kan anmälla om jag ser någon far illa.Fö var det ju ofret som var tvungen o anmälla.

Så har Du Civilkuras?

Lena.P är jag i verkliga livet.