G'morron 5 juni
Jag ska iväg nu, men hinner väl säga god morgon. Här är 5 grader, snålblåst och skurar fortfarande. Känns som ett hopp tre månader tillbaka.
Sista arbetsdagen denna vecka. Nu kommer 2 dagars respir. Mulet och blåsigt här så det blir en datordag till.
Ha en bra dag!
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
God morgon!
Yngste sonens intensivsimskola avslutas i dag. Blir skönt att slippa åka till badhuset varje dag som de senaste två veckorna.
Äldste sonen ska på kalas och han bad mig så snällt att hjälpa honom med presenten, så det ska fixas också. Troligen tittar jag upp till en kompis också. Det kommer att bli en trevlig dag, om än lite kallt och mulet, känner jag.
Yngste sonen och maken åker i väg i kväll och kommer först i morgon förmiddag, så jag och äldste sonen ska nog tillbringa kvällen med Talang och en påse/skål onyttigheter.
Jag önskar att ni alla får en riktigt trevlig start på helgen.
Ett vänligt leende kan betyda så mycket för den som själv inte orkar prestera något.
Godmorgon alla!
Mulet blåsigt kallt runt nio grader regnet hänger i luften. Känns som det är en tidig kall vårdag.
Så det får väntas med att köpa blommor till min balkong,för skulle det ha varit några där så hadde de blåst sönder i natt.
Idag måste jag ut och göra några ärenden det känns gruvsamt för jag har inte kört vår nya bil ännu. Det är alltid ovant med en bil man inte kört tidigare samt att jag nästan inte kört bil sen jag gjorde illa mig början på maj, eftersom jag har svårt att vrida på nacken.Men det lär väl gå bra det skulle fatas bara.
Ha en bra dag alla.
Kram Solis.
God Morgon i etern!!
Peter. Jag hoppas att det går bra för dig,med vad du nu skall göra.
Cristine, vacker bild som vanligt.
Mavios..Vist blir det mycket körning.Men det är himla bra o kunna simma.O Fredasmys..Gott!!
Solblomman. Det går bra o köra.Det är som o cyckla.Det är bara o gasa o tuta..O se framåt.Det är där det händer saker.
N.Halland är det gråväder nu.I går hadde vi sol men en himla blåst..Så i dag kan jag lulla i skogen.Utan att träffa Peters små älsklingar…
Tag vara på dagen!Den är din.
Lena.P är jag i verkliga livet.
God morgon!
Så har vi kommit till den sista arbetsdagen för den här veckan.
Ikväll ska jag iväg och "läsa av" ett hus samt ha en sitterträning. Det blir spännande.
I dag är det är mulet och det blåser kalla vindar i min del av Ångermanland.
Ha en bra dag allesammans!
Det blåser kalla vindar men en hjärligt god stämning finns det säkert överallt nu när det snart är helg igen. Kram till er alla som ska göra så olika saker idag/ kram Spanaren
Gomorron alla vänner!
Jag är så glad för min lilla Bella verkar må bra igen!!
Full rulle som vanligt,pust! Tänkte be om healing till henne i går kväll men det blev lite rörigt där på slutet av kvällen så det föll i glömska, men det verkar ha grejat sig ändå och jag är sååå tacksam för det!
Vi ska ge oss av på vår skogsprommis som vanligt lite senare men det känns ju inte så där värst inspirerande pga det kalla och tråkiga vädret,suck! Jag vill ha sommaren tillbaka igen, och sjunger: snälla snälla snälla snälla!!
Ha en bra dag och en mysig fredagkväll!
Kram: Mammi och Bella
#7 Skönt att höra att hon är bättre! 
Ja det är underbart! 
God morgon!
Det känns verkligen som höst. Grått, regn och nordanvindar. men det är bra då är det lättare att jobba inne. Huvudnummret i dag är avslutande kakling ovanför vedspisen. Det var det vi skulle ha gjort förra fredan när den strulande bilen förstörde hela dan. Men nu djä… ska det bli gjort 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Lägger in denna.Något att lysna på, när man läser inläggen.
Har kollat almenackan, det står 5 juni, är inte säker att det står rätt där… Fy så kaltl det är och grannen har pyntat för studenten. Hoppas att det inte regnar åtminstone 
Ikväll kompisar på mat, ska bli roligt.
Önskar er en bra dag alla!
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Godmorgon ! Grått å trist i dag
En tripp till Läkaren blir det i dag Annars inget annat
Mer än tvätt i kväll…..

God morgon alla och en kram till Bella.

Gunilla!!Vilken grej,Kan du inte berätta sen? Fin bild du har.
Mammi!!Vad har det varit med Bella?Bra att hon har kurerat sig själv.
Maggan! Var ni är duktiga.hoppas nu att bilen är samarbetsvillig, denna helg.
aggelin!Vist är det 5/6 hela dagen.
oleaViola!Bettina är det du? Lycka till hoss dokton.
Free!!God morgon själv.
Nu kommer solen här.
O så en liten vits.
-Vad tuggar du på?
-Morott.
-Knaprar det inte?
-Rötten Morot.

Ja det är jag Chik redan glömt igen ! hi hi
Godmorgon allihop!
Det är härligt med sovmorgon! Efter en regnig morgon försöker solen titta fram, och temperaturen har gått upp till 14 grader i Södra skåne.
Idag ska jag försöka hinna ikapp allt jag inte hunnit göra tidigare i veckan. Städa, handla och tvätta lite. Men först en lång härig runda med vovven.
Kram på er!
Zabelle
God morgon till er alla skönt att se er alla samlade på plats!:=))
Mammi, jag har alldeles missat historien med Bella. Du får hojta om Healing behövs.
Se nu till alla att ha en underbar och mysig dag.

Vilken söt kattunge Chick…
Här är mulet, grått - men det spelar ingen roll. sitter med mina drivor som ska rättas, betygen bara ska in idag…
Skönt att det är över för i år sedan…
Tror jag ska lägga mig i badkaret och tina upp min frusna kropp när jag kommer hem… En whisky också får det nog bl! 

"There is nothing more despicable than respect based on fear."
oh vad jag saknar ett badkar - jag har inte badat badkar sen 1995 
Oleaviol!Nu tror jag att det har satt sig..
Maggan!!Du får la lägga dig i någon sjö o plaska,Men en flytbricka med något smaskit på…Bara en tanke.
Evrekaw. se nu till att holla dig flytande.Jag tänker på wiskyn.
Cristine. Vilken fin bild du har..
Godmiddag allihop!
Här i södra Halland kommer det regnskur på regnskur och är bara 13° grader, känns som höst. Vi går och väntar på att vädret ska stabilisera sig så vi kan åka på Våxrorps marknad.
Ha en bra dag och kram på er.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Hej hej igen
Ska i väg snart och kanske inte har tillfälle att sätta mig vid datorn förren i morgon bitti. En hel drös med ungdomar kanske har ockuperat den i eftermiddag ochi i kväll………
Så ha en underbar fredagkväll Å ta det lugnt så hörs vi i morgon bitti.
I en sjö???? 
men det är ju kallt ju!! Brrrr.. 
Anna.L.Hej på dig..Ja här i Hallan är det busväder, fast nu skiner solen.
Olea..Roppa att det är poliskontrol utanför, o när dom rusar dit. så sätter du dig vid datan o vägrar att flytta dig.-Det kallas barnuppfostran…
Maggan!!vad du är känslig..Lite får la du tåla…O du får ju störe badkar än Everkaw..Drick mer vin, så blir det nog varmare.
hehe ja chik om det varit sommarvärme hade jag kanske prövat att doppa stortån åtminstone. men nu är det ju så kallt så man vill inte ens gå ut. De får nog bli vin vid brasan i öppna spisen i stället
(herregud ska detta föreställa sommar?
).
Min dag blev lite omgjord jag fick akut åka till vårdcentralen för det blev så svårt att andas men nu känns det bättre sen jag fått inhalerat och slemmet har lossnat i halsen. Har fått corteson tabletter som jag ska ta några dagar. Eftersom jag har haft besvär nu i samband med pollen har jag blivit extra känslig för dofter mm.
Anledningen till vad som blev idag började redan i går kväll när min gubbe skulle koka ägg han knäppte på fel platta och sen ringde telefonen och han ställer ifrån sig tomma äggkartongen på en platta naturligtvis den som var på. Sen skriker han att det brinner på spisen köket är rökfyllt men ingen brandvarnare har låtit.Så vi fick bort kartongen men det var mycket rök som bet sig in i kläder och sånt. Därför fick jag mer besvär an vanligt.
Nu har vi bytt brandvarnarenn den andra var nog för gammal och gjort sitt.
Sedan gick det bra med nya bilen men jag saknar den andra inkörda. Sen var det kaos i centrum för de håller på att göra om utomhus så alla parkeringar var borta.
Jag har varit på Ica och hämtat ut böcker som jag köppt på tradera.Så nu har jag tom köppt dubletter av en del*s* typiskt. Så jag vet nog en som blir glad när h*n får dem.
Nu ska jag dricka kaffe och sen vila en stund för det känns lite darrit i benen.
Vad fina bilder ni har fotat själv kan jag men inte få in mina bilder från kameran till datorn det har blivit nått fel. men ingen tycks ha tid att hjälpa mig själv kan jag inte. 

Men Maggan… Gör som jag. Vi hade inget badkar, och inte plats för något heller…
Köpte ett gammalt sittbadkar i gjutjärn som jag slipat och målat med guldfötter och allt. Det gick in på lilltoaletten…
Mycket god investering…
#20 - ett badkar går inte att vara utan - som avkoppling är det suveränt - är nästan oftare i badet än i soffan för att se tv (läser gärna bok både i badet och i soffan, hellre än tv, förutom en br afilm)
Oj vad ni har mycket att berätta. Jag har heller inte badat i badkar sedan jag flyttade
och att spring och dusha hos grannen är ingen höjdare, det är inte detsamma som att göra det hemma.
Tack Chik.
Det är visst många marknader nu i södra delarna.
Ja det är inte roligt att vara många om en dator och när ungdommen tagit över är det omöjlit att få dem därifrån. Kanske om du istället för polis skriker ett Spöke.
Men Solis vad händer? Du råkar då ut för allt möjligt, vilken otur. Du kanske ska göra som jag säger till sonens sambo, flytta in på sjukhusets hotell så slipper du åka fram och tillbaka i ett.
Nu är väl inte Lage där! Han har hållt sig lugn ett tag nu!

#30 Ja, badkarets lovsång sjunges av även mig! 
Det finns inget som är så avslappnande som ett riktigt varmt bad, något att dricka, ljus och skön musik. Det farliga med det badet är att man kan somna och drunkna. :=)))

#33 Inte i ett sittbadkar…
Åhhhhh..jag hade ett sådant med lejontassar..
Så jag saknar det.

Ja, de är ju inte bara underbara att ligga i. Jag tycker de är vackra också… Målade en guldkant upptill för att matcha fötterna.
Nästa bit är ju alla ljuvliga badoljor, badsalt och badskum som finns att köpa. Älskar Body shop, de har mycket som doftar himmelskt!
Ni är inte mycket att ha till tröst evreka och Cristine - nu blir jag ännumera badkarssjuk 
I vårat badrum får det inte plats ett sittbadkar ens. Det finns ingen tvättstuga i vårt hus så tvättmaskinen står i badrummet och tar plats. Lilla toaletten är så liten så man nästan får backa in.
Men det ska renoveras längre fram och då ska jag fasiken ha mitt badkar. jag behöver inget lyxigt bubbelbad - det räcker med en balja modell större 
Kom hit och bada vetja … min brors sambo brukar komma och bada i hop med "badhuschefen" Charlie (katten som gör sällskap)

#37 Det finns gott om gamla begagnade som de nästan skänker bort… Man behöver inte vara så händig för att "renovera" ett gammalt gjutjärnsbadkar… Bara någon som är stark nog att bära in det…
Jösses vad min man svor när det skulle in…
Jag har/haft jättebra väder för innomhusarbete :- )
jag saknar oxå badkar,men har planer på att kakla in/på ett gammalt sköljkar i rå-cement/betong så det blir ..trevligare..
eller,kanske oxå som tips till MagganA,Om det är trångt inne..snickra ihop ett ved-eldat kar för utomhusbruk,de funkar ju året om … :- )
*plask*
penke
Jag har inte heller plats för badkarså jag får väl sätta ett ute i trädgården.Kan se framför mej hur jag sitter där i solen med ett sommarvin i handen och vinkar till alla bilar som åker förbi.
har haft främmande på för middagen och nu väntar jag på nästa lass.
Tror du inte att jag har tänkt på det penke? en badtunna skulle vara underbart! Synd bara att vi har insyn från alla håll och kanter på hela tomten 
Men nu är jag glad. Solen tittade fram så jag rusade ut med kameran för att fånga "min" älskade hästhage full med gula blommor. Jag har aldrig varit här tidigare vid blommningstid och det är så vackert så man tappar nästan andan. Det syns kanske inte så bra denna lilla bild - men ni får försöka föreställa er.
Jag kommer att sakna denna hästhage nåt alldeles galet…

Hej lyckades en liten stund Få låna Datorn innan Tvättstugan …….
Trots att jag inte skrek varken spöke eller polis !
fick ju som sagt dra i väg till min doktor……… i dag han ringde å ville träffa mig efter efter förra veckans Prover Då blev jag faktiskt nervös. men jag måste lära mig att tänka positivt
enligt honom var det bra att dom hittade en grej
jag har tydligen Låg Sköldkörtelnivå eller vad det heter.
medför Viktuppgång, trötthet , dåligt minne, och håravfall stämmer till hundra procent vad jag har varit med om det
senaste året trodde det berodde på den andra värken i kroppen men denna gången hade jag fel…….
kommer att få äta medicin livet ut enligt honom……
men det fina i kråksången blir nog att jag får det lättare att gå ner i vikt ……….. så det låter kanon tycker jag……..
#43 Sa han (doktorn) att du ska äta zink nu då? Jag har för mig att underproduktion på sköldkörteln kan vara zinkbrist?! Kan minnas fel.

Jag fick Levaxin av honom
Han sa inget om Zink…..
men,MagganA.. det gör väl inget om grannarna blir lite avis ? :- )
mmmm,blommor o växtligheten är vidunderlig nu… *ler*
penke
tänk på vad GunillaF skriver..
Om det är just zinken som saknas vill jag inte skriva..
bara,att skolmedicinen är bra på att döva symtom.. och olika allternativ behandlingar på att stärka o förebygga orsaker (till sjukdom/symtom)
kolla på grann-sajten (alt. behandlingar ifokus)eller någon IRL nära dig.
oxå.
*healingkramen*
penke

Ska jag göra tack för tipset…..
brukar titt in där med jämna mellan rum
Maggan!Det var en vacker bild.För står om du kommer att sakn den
sköldköttel.det var ju bra att dom kom på det.Så är det ju bara att tugga i sig medecinen.
Skål på dej gumman! Jag sitter här med ett glas vin och njuter av tillvaron! ;-))
skål vänner. solen skiner (ja faktiskt!) och just nu känns livet ganska mysigt faktiskt! 
Ja tänk vad ett glas vin kan göra ändå….;-))
Passar på att hänga med på Skålen. Har precis hämtat en pizza och hällt upp en öl. Skål!
Zabelle

#45 Ät levaxin, det fungerar jättebra och har inte en massa biverkningar heller.
Trams att i detta läge prata om alternativ medicin. Vet du vad en förstorad sköldkörtel innebär Penke?! Det är inget att leka med!!! Skulle du säga till en diabetiker att skita i insulinet och äta lite vitaminer istället?
Känner att jag blir ilsk på allt detta medicinmotstånd som kan ta sig en ände med förskräckning…
De som hasplar ur sig sånna saker har säkerligen inte någon krämpa själv som det är farligt att inte medicinera mot.
Då undrar jag var Gunilla o cristine är.
Har jag missat något, är dom ute på galaj eller?
Gunilla skulle kolla nåt hus med "objudna gäster" ikväll. Cristine vet jag inte men hon har ju ofta gäster från alla möjliga håll och kanter ;)
Hallååååå…vinkar>(Stulet av Playja)jag är hääär. Hade främmande hela förmiddagen(levande tills de åkte härifrån i alla fall) och sedan på eftermiddagen hade jag gäster till middag(oxå levande) som nyss har åkt iväg. Skål på er alla, idag dricker jag vin för ovanlighetens skull.
Vi åt entrecot… och då kan man ju inte dricka öl till…så nu är jag så där lagomt gla.
#56 Nu är jag hemma igen!
Har varit och känt av i ett hus där de som bor känt att det är obehagligt i ett rum.
Eftersom de som bor där måste kolla upp det som kom fram så vet jag inte om det stämmer det som jag kände. Jag får veta så småningom.
Efter det hade jag en som jag skulle försöka vara kanal åt till/från någon i andevärlden. Det kom två olika andar. En kändes igen på en gång och den andra ska kollas upp hos äldre anhöriga. Så det får jag också reda på senare om det stämde.
Jag hade så fruktansvärt ont i huvudet när jag kom hem så jag blandade till en Irish coffee.
Så skål Chik och alla andra!
Nä men var intresant Gunilla..
du blir ju bara duktigare o duktigare.
Ja skål på dig.jag har la fått några öl inanför tröjan.Så nu kan jag snart inte skriva als.O jag som inte kan stava i vanliga fall.ja ja den alkoholen.
Ja chik på söndageftermiddag blir månen som fullast. Vi andra fixar det i kväll ;-)
Så är det

Synd jag missade festen i går… Ni verkade ha haft en riktigt kul kväll………..
# 55 Börjar nog med levaxinet så får jag se hur det fungera ……….
Jo det blev mycket vin och mycket sova idag, så nu är jag utvilad. Jag tar också levaxin. Jag har haft struma i mer än 20 år fast jag visste inte av det förän läkaren talade om det( kom på det för jag haft sväljsvårigheter till och från) och det är därför jag gått upp i vikt. Läkaren skrev ut det förra året men jag glömmer att ta eftersom jag inte känner av det alls.
Jag läste någonstans att det är fullmåne den 9.
Så spännande Gunilla..jag är säker på att du hade rätt i allt för du är så bra.
Hoppas vi får veta fortsättningen.
jag ogillar den blinda tron på piller,jag tror det är bättre att stärka kroppen/det friska än att döva symtomen/det sjuka
ang. diabetes lägger jag in en artikel från Dagens Nyheter 090524
\\ Vården av typ 2-diabetes kostar samhället årligen runt 10 miljarder kronor. Individuella kostråd skulle kunna bromsa diabetesutvecklingen och spara samhället stora summor. Men ingen kan ta patent på kostråd, därför drivs den formen av vård fram långsamt.
För två år sedan, när vågen stod på över 100 kilo, kände Helena Hesselmark inte igen sig själv i spegeln. Då hade hon haft diabetes i ungefär fyra år. När hon fick sin diagnos, i maj år 2003, skrev läkaren rutinmässigt ut två sorters insulin och kolesterolsänkande statiner. Helena Hesselmark började ta läkemedlen regelbundet.
– Med insulinet gick jag upp flera kilo om året och av statinerna fick jag muskelvärk, säger Helena Hesselmark.
Mot muskelvärken fick hon kortison. Det gjorde att hon ökade ännu mer i vikt, trots att hon åt fettsnål kost enligt tallriksmodellen.
– Den kost som dietisten rekommenderade fungerade inte, säger Helena Hesselmark.
Många andra diabetiker vittnar om samma problem.
Cirka 300.000 svenskar har typ 2-diabetes. En genomgång från år 2000 visar att vården av typ 2-diabetes utgör cirka 6 procent av den totala hälso- och sjukvårdskostnaden. Omräknat till dagens summor ligger därför diabetesnotan på cirka 10,7 miljarder kronor per år.
Mest kostar sjukdomen när komplikationerna börjar blomma ut; när blodkärl och njurar börjar ta skada. Därför skulle samhället kunna spara stora summor genom fungerande kostråd. Men när Helena Hesselmark bad sin dietist om hjälp, menade hon att Helena Hesselmark åt för mycket. Dagen när vågen stod på 101 kilo, beslöt sig därför Helena Hesselmark att på eget bevåg utesluta insulinkrävande kolhydrater från sin kost. I stället började hon äta nästan enbart fett och protein; mycket ägg, fet fisk, kyckling, biff, crème fraiche och grädde.
Inom tre dagar kunde hon sluta ta insulin och statiner. En månad senare behövde hon inte heller kortison och på ett år gick hon ner 36 kilo i vikt. Men viktigast för Helena Hesselmark är att hennes långtidsblodsocker har gått ner till en normalnivå. Det innebär att risken för farliga komplikationer drastiskt har minskat.
Helena Hesselmark tycker att den vård hon har fått har varit alldeles för ”pillerbaserad”. De kostråd diabetiker får i dag är i princip lika för alla. Råden baserar sig delvis på studier av icke-diabetiker, som inte alls får samma blodsockersvängningar av kolhydrater. I en internationell utredning har det vetenskapliga underlaget för kostrekommendationer till diabetiker fått underkänt.
– Hade den här forskningen fått lika mycket pengar som läkemedelsföretagen satsar på ett enda preparat, då skulle vi kunna avgöra vilken kost som är bäst och vilka alternativ som kan vara lämpliga på kort och lång sikt, säger Christian Berne, överläkare vid endokrin- och diabetessektionen, Akademiska sjukhuset i Uppsala.
Eftersom ingen kan ta patent på personliga kostråd, drivs den formen av vård fram väldigt långsamt. Trots att den skulle vara bra för patienterna och kostnadseffektiv för samhället.
Fotnot: Ingen diabetiker bör experimentera med sin kost utan att rådfråga en läkare.//
http://www.dn.se/ekonomi/personliga-kostrad-kan-ge-billigare-diabetesvard-1.872319
skol/piller-medicinen bygger delvis på den s.k alternativa medicinen,men istället för att äta en frukt eller ört,har de extraherat ut en (_EN_) del,patenterat, för att kopiera den på syntetisk väg.
då missar man den interaktion nyttigheterna har när de äts med ..en tugga.
de flesta sjuk-vårdssängarna skulle stå tomma och de flesta pillrena vara onödiga, om vi åt bättre,drack mindre alkohol,gick en promenad nästan varje dag (och hann med varandra mer,det sista är mer min fundering)
penke
Jag känner till en man som i många år var tvungen att ta insulinsprutor varje dag. Så började han att ta en entimmasprommenad varje dag och efter ca tre månader var han insulinfri. Behövde alltså inte ta flera sprutor! Då kan man se att det behövs kanske inte så mycket omändringar i den dagliga rutinen för att få kraftfulla resultat!:-))

Jag äter redan enligt Lchf har gjort det sedan januari har gått ner 11 kilo så visst hjälper det, tror stenhårt på den kosten
tycker att jag mår bättre..
har ändå inte mått så bra det sista året trodde det var mina gamla vanliga problem med värk å så enorm trötthet och vikt uppgången innan trodde jag var att jag slutat röka men tydligen var det det här nya kommer att köra ett tag med Levaxin ett tag för att kolla om det hjälper, sen kan man ju se vad annat man kan göra………..
#67 och #68 Märk väl att det i de fallen ni beskriver handlar det om typ 2-diabetes, det vill säga en form av diabetes som inte handlar om en utslagen kroppsegen insulinproduktion, utan en medicinsk situation som bygger på att endera är de Langerhanska cellöarna på bukspottkörteln (panchreas) överbelastade, alternativt gamla och trötta.
I sådana situationer finns alltid en stor mån av utrymme för förbättringar genom kost och motion, samt i de flesta fall även rätt dramatiska viktnedgångar.
Nu ökar diabetes typ 2 dramatiskt och den kryper ner i åldrarna just genom dåliga kost- och motionsvanor och här finns, precis som både penke och Gunilla påpekar, mycket att göra och många skulle säkert kunna lindra sina symtom avsevärt.
Läkaren är egentligen sista instansen i processen, det finns mycket emellan konstaterade symtom och läkaren medicinering som först borde till för att komma tillrätta med de problem som orsakar diabetes typ 2. Där brister samhället eftersom många inte får den hjälp de egentligen behöver. Som penke är inne på, skulle de personerna tas om hand av andra samhällsfunktioner innan det gick så långt att de hamnar i medicinering.
Förr var diabetes typ 2 inte vanligare än typ 1, men nu ökar typ 2 explosionsartat och sköter man inte sin typ 2 är det lätt att den progresserar till typ 1, det vill säga ett tillstånd där den kroppsegna insulinproduktionen är permanent utslagen och ingen återvändo finns. Man måste då ta insulinsprutor resten av livet för att ersätta det insulinbortfall av insulin sjukdomen orsakar.