Vad är harmoni?
Europa vänder sina blickar mot Japan och Kina för att förstå varför det går så otroligt bra för dessa länder.Då har man konstaterat att det är harmoni som är koden, att konfucianism, taoism, kinesisk buddhism, moism ochlegalism är centrala inslag i den bildningsfilosofiska grunden. Dessa fem inriktningar har samexisterat, integrerats, och bidragit med att enhetliggöra människa och kosmos.
Alltså arbete med andligt inslag, och ledaren och arbetaren är formad efter samma mall,därav harmoni och samarbete. Alla bidrar med förslag till förbättringar och ingen minimeras. Det vore något för Sverge det.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Harmoni för mig, är balans.
Kina O Japan har jag mina egna åsikter om….
Lena.P är jag i verkliga livet.
Allt är inte harmoni där heller, men jag har tagit fram ett exempel på hur man kan arbeta med harmoni på ett stort företag t.ex. Japans teknik är ju välkänd i världen.
Tekniken är det nog inte något annat land som slår dom asiatiska länderna..Men jag är inte så insatt.Har bara sett på tv.
Lena.P är jag i verkliga livet.
Kaos och kosmos i jämn balans är för mig harmoni.
..jag håller inte riktigt med dig om din ..analys om asien,harmoni på slavfabrikerna med 12< timmas dagar o sex-sjudagars vecka..
-ismerna däremot.. :- )
mitt svar på rubrikfrågan:
Balans,men inte en stillastående jämvikt,utan bådeock..böljande kaos o ordning,yin&yang,arbete&vila,kropp&själ ..
penke
Inte är det väl mer harmoniskt i Japan och Kina? Snarare tvärtom om man bortser ifrån några ganska små grupper i förhållande till deras hela folkmängd.
Visst, där finns filosofiska rörelser som syftar till större harmoni mellan kropp och själ, men kulturen som sådan är väl rätt hetsig och oförlåtande numera.
Ja harmoni är en sak. Men att koppla det till Kina eller japan känns lite… konstigt.
Dessa länder är ju rätt hysteriska var och en på sitt sätt - numera.
I japan störtar ju folk ihop och dör pga utmattning numera…
men historiskt sett så tror jag nog att de haft en del att lära ut i ämnet.
Men vad är harmoni?
Ja det är väl att må bra och känna frid. Dont worry be happy!

Harmoni är väl som trygghet de ska man finna i sig själv.
Lättare sagt en gjort
.
Harmoni är väl att känna sig tillfreds med tillvaron! Då brukar det vara balans…………..
" Var nära naturen - var när dig själv "
Jo den brutala Kinesiska regimen har väl inte ungått någon med sitt förtryck och avrättande av alla motståndare. Sedan är jag inte så uppdaterad genom att jag varit utan tv iett helt år. Det jag läst har varit ur ett par artiklar och det handlade mest om Japan, och de var efter vad jag kan se, missvisande. Jag får lov att uppgradera mej.
De båda länderna har i alla fall långa traditioner med Hälsa-harmoni-kinesisk medicin som är 2000 årig och som vi västerlänningar har fått ta del av och här finns flera Japanska Yasuragibad som lär ut just hälsa harmoni och balans i själen.

Jag håller med om att de mångtusenåriga traditionerna utgår från helhetstänkande och balans vilket skapar harmoni, gäller ju även Indien och den ayurvediska traditionen. I dessa avseenden har vi i väst massor att lära! Inte minst i synen på sjukvård och vad sjukdom egentligen är.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Harmoni är balans inom sig. Den formen av harmoni och balans man bär inom sig med en sådan självklarhet att ´man trots en kaotisk omvärld i ett kaotiskt liv ändå står stadigt med fötterna på jorden… Att man inte dras med i ruschen och stressen..
Att kunna bara vara och att känna att detta är nog, det räcker. Man behöver inte resa jorden runt för att finna lyckan - man kan inte resa ifrån sig själv…
Att vara nöjd med sitt liv och sig själv - trots motgångar och allt annat motstånd livet bjuder… Det… Det är Harmoni!
"There is nothing more despicable than respect based on fear."
Tack evrekaw för att du satte ord på mina tankar! :-))
Kram

Harmoni, alltså balans i mitt liv . Som jag trivs med…..
Precis vad jag håller på med i livet nu.
Viktiga delar för mej är; -familjen -jobb -kompisar -träning -fritid
Vad tränar du Branneli?

Styrketräning + stavgång +vattengympa 

Aerobics á la -80 tal i en grupp för 40+, det är kul och inget krav på senaste outfiten… Vi tränar i gympasalen i skolan här i närheten. Enda skillnaden på 40+ och vanlig är att vi gör alla övningar på ett mer ergonomiskt sätt.
#12 Man behöver inte resa jorden runt för att finna lyckan-man kan inte resa ifrån sig själv.
Det är precis så det är, skall man hitta sig själv, kan man inte fly utan stanna upp……….och ta hand om sitt inre barn.
Sedan är det lättare att förstå varför livet gestaltat sig som det har, det betyder så mycket för mig.
" Var nära naturen - var när dig själv "

Hrmmmm, lära känna sig själv !! Vilka val gör jag & varför? Vad vill jag? Hur gör jag nu!!
Inte bara leva med sig själv & tuta på i livet…..
…vilket är lätt hänt.

#20 Ibland tänker jag att sjukdom inte är negativt, även om det kallas för "blockering". Det tvingar en att ta tag i saker på en mera resolut sätt…
Man kan inte trampa på i samma ingångna stig. Man tvingas tänka om och byta väg…

Absolut har livet ett mening !! Även om det händel avvikelser i form av sjukdom eller annat som inte ingår i "planerna".
Det gäller att kunna positivt, även vid dessa avvikelser
…
Idag är en ny dag med nya möjligheter !!!!!!!!!!!!!!!!!!!