Visste du.....
att Sverige ligger på en åttondeplats av världens mest resurskrävande länder,och vi måste gå tillbaka till 1987 för att hitta den tidpunkt då vår konsumtion fortfarande gick jämt upp med jordens produktion. Man undrar hur det ska gå i frantiden.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Det där är ångestframkallande tankar… Kanske dags att stänga ner datorn för idag och göra något som inte kräver el åtminstonde, även om det är försumbart jämfört med t ex industrier.
Ett vänligt leende kan betyda så mycket för den som själv inte orkar prestera något.
#0 Stog det där om hur vi ligger till i produktion av resurser också?
Ja och ändå har vi manipulerat naturen i oerhörd utsträckning så att den kan producera mycket mer än vad den naturligt kan.
Om man skulle räkna naturens egen bärighet, - alltså så som man gör när det gäller exempelvis hur många älgar en viss areal orkar föda,- även för oss människor, måste vi tillbaka till den världspopulation som rådde vid vår tideräknings början.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Artikel[Artikel](artikel /overshoot-day-6-oktober-nu-oeverkonsumerar-vi-jordens-resurser-med-30-procent5)
#4 Länken fungerar inte för mig. Jag kommer till sidan "Hantera inlägg"!
Nej Cristine där finns ingen artikel…
Jag tror att det enda vi kan göra åt detta vansinne är att tänka på hur vi konsumerar.
Ska vi slänga och köpa nytt eller behålla det gamla några år till? ska man kanske köpa begagnat. Själv älskar jag loppisar och second hand och kollar gärna blocket om jag behöver en soffa till torpet eller nåt… Faktsikt det enda jag vägrar köpa begagnat är sängar. Allt annat är roligare, billigare och milöjövänligare att "fynda" på andra hands-marknaden.
Det finns mycket vi kan göra om vi bara tänker till några varv extra.
Ikea brukar också ha ett slags loppis inne på lagret med duxdynor för billig peng.
#7 Vad bra, nu fungerar länken.
loppis på IKEA?
jag undrar om du inte menar fyndhörnan. Där säljer de sånt som av olika skäl inte går att ta fullt betalt för. Utställningsexemplar, sånt som är ute ur sortimentet eller smutsiga/skadade grejer. Så är det i Stockholm i allfall. Jag har aldrig sett att IKEA själv säljer begagnat. Däremot finns visst en nystartad säljsajt bara för begagnade IKEA prylar.
jag ska se om jag hittar länken - återkommer
Här är den utlovad länken
Då kanske det var utställningsexemplar vi köpte in till gästsängar. Det var några år sedan.

Ja åsså maten hörrni… vi slösar extremt med resurser på grund av våra matvanor i Sverige… och hur vi slänger mat… Här kan vi göra massor!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Ja det stod på Text-TV för ett par veckor sedan att den genomsnittliga barnfamiljen kastar var fjärde kasse mat de bär hem.

Frukansvärt tycker jag! 
ja och den mat dom slänger från livsmedelsaffärer och restauranger kan göra en mörkrädd. Där tycker jag man kunde låta de anställda ta hem det som inte kan säljas - men då har vi ett skattesystem som förbjuder det!

#15 Man kunde ju åtminstone låta dem skänka det till härbärgen och ställen för hemlösa! Det har ju inget med skatt att göra som förmåner direkt.