Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Läst 263 ggr
Cristine
0

Ska katter ha samma..

skydd i lagstiftningen som hundar?

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[Spanaren]
0

Alla djur är lika älskade och bör därefter värnas om sitt lagskydd.

/kram Spanaren

zabelle
0

Ja det tycker jag. Jag har både hund och (inne)katter och de är lika älskade och värdefulla alla 3.

Zabelle   

Mavios
0

Vad har hundar för skydd i lagstiftningen som inte katter har?

Hade för mig att hunden närmast är att betrakta som en sak (bortsett från djurskyddslagarna om djurmisshandel o liknande, som jag trodde gällde alla djur).

ibland kan jag tänka att kattägare borde ha samma ansvar för sina katter som hundägare, där det gäller strikt hundägaransvar. Gör min hnd något kan jag inte skylla på något annat än min bristande tillsyn och stå mitt kast för det.

Katter är ett mindre problem nu när jag har hund, men tidigare låg de överallt på altanen och solade sig. Hur mysigt som helst, om inte maken vore allergisk mot just katt och katthåren satte sig i dynorna. Barnens sandlåda blev katttoalett, mina växter revs upp i rabatter osv. JAG har inte valt att ha katt och då kan jag tycka att jag ska slippa att ha katt… De vilda djuren som rådjur, kanin och hare kan också vara en pest, men de är det ingen som äger som kan ha ansvar över, så det är ändå inte på samma sätt.

Jag tycker om katter, men inte hemma hos mig.

Ett vänligt leende kan betyda så mycket för den som själv inte orkar prestera något.

[GunillaF]
0

#3 Jag håller med dig ang det med att "ha katt" fast det inte är dina.

Jag har hund och katt. Katten är kastrerad och han går sällan från tomten men det kommer katter till min tomt som jag inte önskar ha där.

Ska det ena vara lika för hund och katt, så ska det andra.

zabelle
0

#3 Tycker också att kattägare borde ta mer ansvar för sina katter och inte släppa ut dem vind för våg. Åtmistone om man bor i bostadsområde. På landert är det lite skillnad…Kattens status hade kanske höjts om man blev ansvarig för den på samma sätt som för sin hund?

Jag skulle aldrig släppa ut mina älsklingar lösa, de får gå med i sele då vi går ut kortare rundor med hunden.

Zabelle   

[peter54]
0

Jag är hundmänniska och min fru är kattmänniska. Jag har ingen hund nu eftersom jag är borta tre hela dagar i veckan och min fru jobbar fem dagar, så hunden skulle lämnas ensam mycket och det kan jag inte acceptera.

Vi har däremot en kastrerad honkatt som är mest inne på vintern och mest ute på sommaren. Hon går dock inte långt och grannarna är för långt bort för att hon ska ta sig dit.

Vi bor i jordbruksbygd och därför finns oerhört många herrelösa katter. De flesta av dessa katter kommer från en och samma gård en halv km härifrån och genom åren har jag tagit bort ungefär 30 av dessa katter eftersom de kommit hit och till mina närmaste grannar.

Väl här har de spöat upp våra kastrerade katter (vår egen och de närmaste grannarnas), ibland så illa att de har behövt vård. De pissar in revir på allt man har - altanen och allt som står där, entrédörren, bilarna, garagetrappan. Lämnar man vedboden öppen har de varit in och pissat där också och skulle man glömma verkstadsdörren öppen … hualigen!

Visst tycker jag att katter ska ha samma skydd i lagstiftningen, men herrelösa katter som orsakar alla de här problemen skjuter jag. Jag skulle antagligen skjuta hundar också om det fanns förvildade hundar här som det gör i andra delar av världen.

Jag tycker därför också att samma regler ska gälla för tamkatt som för hund, med undantag för att de inte går att hålla i koppel och därmed får man ha viss översyn med att de exempelvis tar fåglar.