Lilla mamma...
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Till alla mammor kommer här en liten sång:
Tack Mammi!
Den är så fin.O barn o djur vill så gjärna göra rätt…O vara till lags.
Lena.P är jag i verkliga livet.
Mama I,m coming home…
Jag gillar Ozzy bättre!
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
.
# 3 Jag med! Men den sången med Anita H har jag sjungit på sen jag var barn så den ligger mig oxå varmt om hjärtat!
.

Jag röstar på Ozzy… Är inte mycket för dansband måste jag erkänna…
"There is nothing more despicable than respect based on fear."
Dansband är toppen eftersom utan dem fanns ingen musik för alla utvecklingsstörda, men själv tål jag inte genren alls 
#8 Utvecklingsstörda? Tack! Jaa, alla har vi väl något som inte är riktigt utvecklat. Jag tex är höjdrädd. Räknas det? Eller vad menar du?
Min dotter älskar rock och sydamerikanskt.
Jag jobbade en gång med en kille som bara lyssnade på finsk tango 
annars tror jag nog att dansbandsmusiken uppskattas mest av människor som gillar att dansa 

Fast när jag jobbade i hemtjänsten hade jag en karl som hade downs syndrom… Det bästa han visste var när jag hade tid till att dansa en foxtrott… Och han var en underbar dansare ska jag säga… Mer feeling än många stapplande halvfulla karlar man dansat med på krogen som anses ha "alla getter i hagen…"
haha "alla getter i hagen…"
normalstörda brukar jag säga ;-)

Vad är "normal" egentligen?
Precis, det frågar jag mig också….
#14, 15, har nyss lärt mig ordet "standard" istället för normal… ett mycket bättre ord tycker jag om oss standardpersoner. För de som är lite mer speciella räcker det inte med standarduppfostran t ex, då kan det vara bra att ha något speciellt att ta till…
Bra uttryck tycker jag som tidigare kallat mig normalstörd…
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
standard var ett bra ord! ;-)

Standard lika med en typisk Svensson - eller? Tja, då är jag totalt onormal, he, he…
ja på den tiden jag jobbade i branschen så sa man utvecklingsstörda. Då blev det en chargång bland personalen att kalla sig själv för normalstörda.
Numera säger man väl funktionshindrade och då är väl vi andra bara inte funktionshindrade då…
Bättre tycker jag, än att tala om normal/onormal.

#19 Alternativ inteligens, sa en elev jag hade en gång när vi sökte synonymer för negativt laddade ord… Inte så dumt va?
#18 tror nog att du är standard du också…
# 19 Jag tror nog att det vanligasta ordet fortfarande är utvecklingsstörd… enligt den senaste definitionen är funktionshinder något som finns i omgivningen… (ordet handikappad ska bort ur termbanken - men det kommer att ta tid att få bort det ur folks medvetande) ordet funktionshinder ska ersättas med "funktionsnedsättning" (en person med) att ha ett funktionshinder - inte att vara - en person är Kalle som bor i Ingels, och har två katter… … han har också ett funktionshinder.
Så är det tänkt att vi ska tänka… vad tror ni om det?
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
ja det var inte helt fel
Fullt friska människor är sällsynta, de är bara dåligt undersökta…
Zabelle
vad är Normal??
Vem har satt den normen?
Sen så blir man inte sjukare eller friskare bara för att man ändrar ord..
Jag vet inte riktigt vad onormal innebär men jag kallar mej själv för egen.

#24 Ja vad är "normal"…? Vem är inte udda på ett eller annat sätt…
#25 Alla har vi väl våra egenheter… Det är dem som gör att vi får en personlighet och inte blir slätstrukna så att säga… (-;
Ja jag har ingen aning om vad normal är - det undrar man ju ibland med det yrke jag har haft. Det handlar väl om att ligga inom gränserna för normen kanske… men jag vet inte.
Jag var normal när jag var liten tror jag - jag gjorde precis som det stod i boken sa min mamma. Men det var länge sen nu… 

Jag tycker att det är superintressant med normer! Hur uppstår de och vad betyder de och varför är de så himla viktiga för oss.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

#28 Tänker mig tillbaka till högstadiet där man gärna ville ha samma kläder och frisyr som sina kompisar. Man gick till och med på toaletten ihop…
Därefter innfann sig en tid när man sakta började ha en egen vilja, inte den kollektiva. Det är nog där i skarven som det där med normal och icke normal uppstår. En del håller fortfarande koll på vad som är gängse, kommer aldrig riktigt ur högstadienormen medans andra totalt går sin egen väg och där går utanför normen…
Detta var bara en teori… (-;

Det är ju en del av vad normer är, men sedan har samhället i stort normer om vad som accepteras eller inte (gå naken på gatan… sova på dagen och vara vaken på natten, äta tårta till mat och så vidare, det som Barbro Lindgren busar med i Loranga Mazarin och Dartanjang) och normerna finns i alla våra sammanhang. I våra familjer har vi normer som vi inrättat som inte stämmer överens med andra familjers normer. Så normalitet har egentligen inte på det sättet med normer att göra. Normer är mera en form av ordning som visar vilka som är med och vilka som avviker. Avvikarna är de som inte lever efter de gängse normerna… som ju oxå ändras hela tiden (tänk på homosexuella nu och förr och lika så de som har annorlunda intellektuell utveckling). Boken Stigma är kanonbra!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Normal = en organism eller mekanism som inte är avvikande, rörande någon, flera eller alla egenskaper 
ockej!!Då är ni organister.