Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: karriär-och-yrkesliv
Läst 2696 ggr
Novisan
1

Jag vill byta yrke

Jag funderar på att byta yrkesinriktning. Jag tycker det är så tråkigt att sitta o jobba framför datorn hela dagarna (förutom att hänga på forum Skäms) att jag inte kan stå ut med att göra det längre. Jag vill jobba utomhus, tex som dagmamma eller på dagis eller i trädgårdar på sommaren och kanske skotta snö eller nåt sånt på vintern. Kanske jag vill plugga till trädgårdsmästare Obestämd.

Jag är utbildad civilekonom och har haft ganska schyssta kontorsjobb. Jag har inte lusta att utbilda mig till barnskötare för att få jobb på ett dagis så det har jag lagt på hyllan. Trädgårdsmästarutbildningen är på flera år så det känns inte heller aktuellt.

Jag kommer få gå ner i lön med många tusenlappar per månad och upp i tid (har nu råd att bara jobba 75%)

Tänk om jag vill tillbaka till kontorsjobb sen och inte får något kontorsjobb då?

Är det nån här inne som gjort ett sånt här yrkesbyte? Vad bävade ni för? Hur blev det sen? Trivs ni? Ångrar ni er?

Cristine
0

Jag har hört på radion att det behövs folk till skogen. Du kan ju ta en titt här.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[GunillaF]
0

Jag har bytt yrke några gånger.Skrattande

Jag är från början utbildad och har jobbat innom vårdyrket.

Efter några år kände jag att det inte var rätt. Sa upp mig och började jobba med annat en period. Testade ytterligare yrke men det kändes inte heller som gjort för mig. När jag äntligen fann där jag "hör hemma" så kändes det så bra! Jag jobbar innom data och IT-branchen.

Min filosofi är att om man bara vill arbeta så finns det att få!

Varför vara kvar i ett yrke där man inte trivs? Nää, vi lever nu och det går inte för sig att otrivas hela tiden.

Den som inte vågar vinner inget heller!

Jag tror iaf inte att det kan bli sämre om man testar något nytt. Och skulle det mot förmodan bli det så finns det andra arbeten.

Friskt vågat - hälften vunnet!    Lycka till! Skrattande

Hoppfull
0

Det där är knepigt men viktigt! Känner man att man behöver ombyte så ska man satsa tycker jag! Det kan ta helt nya inriktningar som blir helt fantastiska.

Och jag tror att trivs man inte så går det alltid att hitta tillbaka, kanske inte direkt och exakt där man vill på en gång, men med tiden. Jag tror att vi är alldeles för rädda och inbillar oss att saker är så definitiva, men vi kan påverka mer än vi tror och förändra både fram och tillbaka.

Så mitt råd är tänk igenom vad det är du vill, kan du kombinera din utbildning med något som även är utomhus? Prata och älta saken och se vilka nya infallsvinklar osm dyker upp.

Skicka en önskan till universum när du sedan vet vad du vill ha, och så vänta… så kommer det (men du måste veta vad du vill, universum kan inte gissa).

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

penke
0

..bra att du *funderar*,det är nyttigt :- )

Jag tror det svåraste har inte med själva jobbet/yrket att göra,det beror på om du har bundit upp o låst dig med en massa lån o avbetalingar..

Partners o ungar brukar ha lättare för att ..variera ekonomisk situation,än banken.

Jag har haft förmånen att kunna prova på några olika banor,jag har inte alltid haft "rätt" utbildning.jag håller med GunillaF,vill man arbeta så brukar det lösa sig.

div. utb har jag inom formning/gjuteri ,ekonomi,sälj,vården/uska.. men har haft jobb som modell,som "natt-kock"(eg, kitchenhand/slav,men chefen blev ofta .. trött av div. vinprovning)skogsvård,säljet var både butik o dörrknack för att nämna några jobb som dykt upp i min väg,några jag har haft samtidigt,extraknäck.

det sägs ofta,att du skall..ha korrekt utbildning,men ofta gäller det att är du "rätt person" så är jobbet ditt.

det är inget att Bäva för,"skicka in dig själv",visa upp dig istället för en bunt papper ..

hur det blev sen ? ..annorlunda,erfarenheter rikare :-) jag har väl egentligen aldrig ångrat något..men det vore ju inte hela världen

som jag skrev i början,det är bra att du funderar,vantrivs du inte så är det inte något måste att ..gå vidare/slippa ifrån,för att du ska må väl/bra,annars..

är det inte bara det nya jobbet som är det spännande,det är att

*våga språnget* :- )

penke

evrekaw
0

#0 Vad är grunden till din önskan att byta yrke, är det bara att det är tråkigt att sitta vid ett skrivbord hela dagarna eller?

Jag utbildade min först inom vården, gjorde flera år på ett servicehus och sedan i hemtjänsten. Älskar att jobba med människor. När de då gjorde om ens schema till både dag och kväll blev mitt liv som ensam mamma ett kaos. Dagis har inte öppet på helger. Inte kvällar heller…

Jag sa upp mig. Bara sådär. Gick till universitetet och utblidade mig till språklärare. Detta har jag aldrig ångrat. Har tid till mina barn, är alltid ledig på loven och helger - samt - jag har råd att bara jobba 75%.

Du måste väga vad som är värt vad, och vad dina egentliga skäl är. Om du inget törs förlora kan du heller aldrig vinna… Flört

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Cristine
0

Håller med alla föregående. Våga ta hoppet!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Novisan
0

#4 Tack för ditt fina svar. Jo visst har jag hus- och CSN lån men jag kommer ju ändå få en lön om jag byter jobb, jag blir ju inte inkomstlös, så det löser sig nog.

Jag vantrivs inte på mitt nuvarande jobb för jag har trevliga kollegor. Men jag känner mig som en höna som sitter i en bur o ska producera ägg hela dagarna. Jag vill jobba tillsammans med människor, inte bara tillsammans med en dator.

Största problemet är nog min man som motsätter sig att jag byter jobb och går ner i lön. Har har fått mycket bra lön så vår ekonomi klarar att jag går ner i lön. Men har tycker att jag ska vara nöjd med att jag har ett jobb överhuvudtaget, att jag trivs med mina kollegor och har bra arbetsförhållanden. Jag har försökt intala mig själv de i 2 år men det går inte riktigt in i min hjärna.

Sambon menar också att det finns risk för att han blir arbetslös (han har varit det i korta perioder) och om han blir det så är det bra att jag har ett jobb med schysst lön. Visst tänker jag men om han blir arbetslös kan jag väl försöka byta jobb till ett mer välbetalt då isåfall. Det kanske inte ens inträffar!

Det skulle vara väldigt kul med lite nya erfarenheter på ett helt annat typ av jobb.

Novisan
0

#5 Ja, skälet är att jag tycker det är skittråkigt att sitta vid skrivbordet hela dagarna. Jag vill träffa lite människor, annat än vid fika o lunchrasten. Jag vill gärna jobba lite utomhus och röra på mig lite. Jag har tur på det sättet att jag ej är ensamstående mamma, jag hoppas att min sambo skulle klara av om jag skulle få rullande schema. Han är lite träbockig o stelbent. Allt ska vara inrutat precis som vanligt, annars tycker han livet blir skitjobbigt.

blombuketten
0

Tycker också att du bör våga pröva något annat. Att sitta på ett jobb som man tycker är skittråkigt är inte bra för hälsan, varken psykiskt eller fysiskt. Du kanske skulle sätta lite hårt tryck på sambon och säga till honom att byta jobb eftersom han hela tiden går omkring och riskerar att bli arbetslös Flört. Då är det ju hans yrkesval som är det ostadiga och inte ditt, även om du byter arbete.

Novisan
0

#9, ha, ha, det var smart det där sista. Det ska jag göra Skrattande

stina63
0

Trivs man inte med de jobb man har ska man byta jobb eller yrke. Har själv jobbat på en arbetsplats där jag vantrivdes så att jag fic ont i magen bara jag tänkte på arbetet. Men sa till efter 10 år att jag ville börja inom vården och dom fick hjälpa mig med ett vikariat,.

Och jag säger att jag har aldrig ångrat mitt val. Älskar att jobba med människor och ta hand om dom som behöver min hjälp. Men nu är jag i den sittsen att jag söker annat jobb inom annat yrke, Jag vill vidare och utvecklas. Men har inte kommet på vilket jag vill. Men jag trivs fortfarande med mitt yrke som undersköterska

penke
0

no worries #7

dina funderingar sätter ju snurr i mig med :- )

Jag börjat om igen(med svaret)jag kan delvis förstå din mans oro om du byter "ned" dig i ..inkomst,jag är lite bortskämd(?) för jag har "alltid"..prioriterat låga fasta kostnader(inte bara billigt,utan bra),det har gjort .."mig" mer "oberoende" av inkomst, jag har "aldrig" haft en fast anställning,men nästan aldrig utan jobb,(under enda fasta anställningen blev "vi" uppköpta av en mindre konkurent o nedlagda..!) det finns inga säkra jobb/anställningar. lev efter det.

OM dina funderingar inte bara handlar om yrken eller om det är jobbet som är det viktigaste i livet,(för att finasiera det man kanske hinner med vid sidan av)

vill du bara vara mer med o tillsammans med mäniskor,finns det många ideella organisationer som tar emot dig,allt från idrottsföreningar till samtalsgrupper eller att du kan vara mentor någonstans..det fixar du på fritiden ..

Jobb o Liv,är inte alltid o hela tiden tok-kul…

sitter du bra,är det alltid lättare att välja..o plocka de goda bitarna ..

(du kan prova,med ena foten kvar….)

penke

blombuketten
0

#12. Ja just det. En tjänstledighet kanske. Då har man ju ena foten kvar, och nästan hela ena benet också Glad.

Inte är jobb och liv alltid tokkul precis, men man ska inte heller gå och känna tristess när man ska iväg till sitt jobb, det tär på psyket och sånt är aldrig bra.

Novisan
0

#12 Det var ju typiskt att din arbetsgivare blev uppköpt. Nästan komiskt faktiskt.

Jag har inte tillräckligt med ork att göra så mycket roligt på fritiden. Tycker fritiden mest går ut på att ta hand om min dotter (6 år), hemmet och att vila så jag orkar ta mig till jobbet Rynkar på näsan.

# 13 Jag var tjänstledig i 6 månader i höstas och startade eget och jobbade för viktväktarna och som träningsinstruktör. Tyvärr gick det ej ihop sig ekonomiskt för mig, så jag tänkte att jag går tillbaka till mitt gamla jobb. Tänkte att nu kommer jag kunna uppskatta min fasta anställning, min betalda semester, kunna VABBA när det behövs och vara allmänt nöjd med mitt jobb.

Icke, några veckor senare var jag lika uttråkad som innan och nu efter några månader är jag inne i samma tankespår igen - att det kan INTE vara meningen med mitt liv att jag ska leva på detta sätt.

Jag tror inte det är bra för mig att sitta o jobba här om jag tänker så här. Antingen måste jag byta jobb eller byta inställning, men det sista har jag försökt utan att lyckas hittills.

Hoppfull
0

Går det inte att som penke skrev, kombinera jobbet med något annat som känns stimulerande… åtminstone att börja med?

Novisan
0

# 15 Jag har testat att jobba extra som träningsinstruktör och att  rida men jag orkar inte riktigt med det. Då satte det igång mina tankar på att jobba med något roligare istället för att ha tråkigt på jobbet.

Hoppfull
0

Ja, jag tänkte kanske snarare byta ut en del av din arbetstid och då vara t.ex.träninsginstruktör istället. Inte öka belastningen alltså…

Novisan
0

#17 jaha, du menar så, men då måste jag byta jobb, min nuvarande arbetsgivare accepterar ej deltid förutom om man har småbarn. Har redan frågat.

Hoppfull
0

Okej, men det kanske är ett alternativ? Om jag fattat det rätt har du hyfast lätt att få nya liknande jobb som det du har? Du kanske kan hitta en arbetsgivare som tycker att det är okej att man har ett jobb vid sidan av och inte vill jobba heltid?

Novisan
0

#19 hmm, ja, kanske