Är det verkligen bra.....
att ta reda på allt ris som blir efter nedhuggna träd? Nu talar jag inte om min egen lilla plätt som jag gjort ren utan jag har hört att Norrskog och alla de andra som efter att ha avverkat större områden ska man ta reda på allt ris till flis mm. Hur blir det då för alla djur. Insekterna som lever i riset , älgarna som äter av det e.t.c
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Profit,profit sulfit..
lite(ganska) kluven, det är lätt att muttra på en massa med dagens skogs"bruk",men det är väl vår största exportprodukt(?) det som betalar mycket av allt "gratis" i samhället.
å skogsbönder eller företag har inte mycket att välja på,det är ganska hårt o strikt detaljstyrt.LYD,eller böter.
penke
Det kommer att kosta dyrt för naturen i längden när vi sopar rent i skogen som vi gör och till och med bryter upp stubbarna för att göra flis och etanol. Det kommer att sluta med att vi måste börja konstgöda skogen precis som vi gör med åkrarna och då kommer läckaget ut i havet att bli flerfaldigt större. Idiotisk, människan är verkligen ett kortsynt pucko.
Då har ni tur, som bor där dom gör ordning efter sig.
För där jag har varit o gått, är det ingen som har gjort något. O dom skall lägga i hopp ljulspår o samla ris i högar. O det görs bara där folk ser! Ögonkänare.
Sen så är det inte bra med kalhyggen för någon-mer än plonboken-Ekomi. Karhuggyn acsöndrar någon gas. (vet inte vad det var) Men det är ingen som har råd att avvärka på något annat sätt än att göra karlhygge.Sen så lämnas alltid något träd för fåglar.
Älgarna äter växtskotten på våren så dom klarar sig…
Lena.P är jag i verkliga livet.
Där vi promenerar med hundarna går vi genom ett stycke skog som är så kallat biotopskyddat. Det betyder att ingen rör skogen utan den få vara som den vill på sina egna villkor.
Här har man till och med sparat en liten stuga för att lyckliggöra microlivet. Så visst är man medveten om problemet. Frågan är om det hjälper med den här sortens insatser?
Vilken fin lövskog.
jag skall se om jag kan komma in på de ställerna som dom har varit på sist.Det är barrskog o grenarna blir ju som spjut när dom har tårkat..O spåren efter maskinerna är så djuppa så på vissa ställen så kan man inte komma över..
Så skall jag ta kort.
Lena.P är jag i verkliga livet.
Jag har avverkat skog som dom även körde riset på. Fördelen som jag ser det är att man direkt kan markbereda och plantera nytt. Gör man inte det så åker man på böter av Skogsstyrelsen.
Tycker inte om att kalhugga vilket jag gjorde men granen var så dålig så den riskerade att blåsa omkull. Innanrutten.
Passade på att hugga medans det var nåt värde kvar.
Jag har också gran som är innanrutten och måste bort. Jag har två stora bjässar som jag trodde Eon skulle ta bort för de hänger på eltrådarna men se de åker inte ut för bara ett par träd.
Så såg det ut i min skog, men den ligger ju alldeles inpå trädgården.
Jag tycker att kalhyggen som inte syns så väl kan få ha riset kvar, annat är det väl nära vägen.

Vi människor är för roliga. När de lämnar riset kvar så blir vi sura för då kan man inte komma fram där och fult är det……när det sen hittas en användning för riset och så är inte heller det bra.
Det finns ju inget naturligt i ett kalhygge överhuvudtaget. Det närmaste naturligt man kan komma i så fall, är väl om det stormat så kraftigt så massor av träd faller. Alltså kan det knappast vara naturligt heller att ha en massa gammalt ris liggandes.
Är det inte så att man vill åt älgen för att den äter plant, som man sätter just för att man har kalhuggit? Vad är det för naturligt i det?
Hehe ja det är sant!