Övningstråd 18
Tack för det. Då provar vi något nytt då.
Idag har jag gjort något på altanen som involverade skruvdragare/borrmaskin, vad?
En ramp

Satt nya överliggare på räcket…
"There is nothing more despicable than respect based on fear."
Nix 

Du ska glasa in den
#4 Pensionärsakvarium menar du? Nej, det dröjer någ en 20 år till innan det är dags för det. 
Du satte på nån såndär "hänggrej" man kan sitta i.

En utomhus säng

En markis
Ett korrigerat plasttak över altanen/ kram Spanaren
Nix pix 
#9 Nej, men en viss koppling finns.

sätta upp amplar
Inte det heller. Jag kan säga att det jag gjort har funnits tidigare, men pga av omkonstruktion har jag fått göra om det.

ett kanin hus
Nej vi har inga djur på altanen bortsett från katten som kommer och går som den vill.
Tröttnade ni? 
Jag har tidigare sagt att #9 sa något som har direkt koppling till detta. Jag förlängde plasttaket lite för att få längre "takskägg" och då blev jag tvungen att …
…förlänga takstolarna.
Nej, tänk väder 
Flytta hängrännor
#18 Japp, det är rätt. Eftersom takets ytterkant flyttades ut 20 cm för att förhindra att vatten rann "bakåt" in på regelverket, måste jag flytta efter hängrännan.
Grattis 
Ledsen att svaret dröjde, jag kom precis hem från min dialysbehandling.
Jag håller på med något speciellt just nu. Något som verkligen är i sista minuten. Vad?
Packar
Härligt Mammi. Jag tänkte väl att nån skulle ta över det här lite snabbt. Jag mååååste verkligen fortsätta packa. Sedan kanske jag får tid att sätta mig här en stund!
Grattis och varsågod till nästa fråga!
Haha! Jag förstod väl det att du ville bli fri frågan så fort som möjligt! 
Vad heter min bror?
Pappi 
HAHA! Nä inte Pappi!
Lars
Blir det för lätt om vi får initialen?
Tomas/Thomas
# 26 Rätt initial…
Leif
Lennart
# 29 GRATTIS PETER! Leif heter min bror!
Your turn!
Tack. Okej, jag läser godnattsaga för mina barn varje kväll. Tidigare har de valt olika sagor eftersom pojken är 8 och flickan 6 år, men nu läser jag bok nr 6 i en bokserie. Vad kan det vara för serie böcker?
Narnia…
Mammi! Det där var nästan overkligt, men det är rätt. 
Just nu läser vi som sagt bok 6, "Silvertronen" med myrslingerbulten Surpöl, prins Rilian och barnen Jill och Eustace. De har precis dödat den onda häxan i underjorden.
Nämen, va det rätt!
Ja, man ska väl ha tur nån gång oxå!
Hm….vad ska jag då hitta på….Jag kör på samma: säg namnet på någon av mina tre systrar!
Eva
Nä, men det heter jag i andra namn!
Ann-Cathrine
Hihi! Nu är du där och nosar igen Kina S!
Inget dubbelnamn men en av initialerna är rätt…
Då gissar jag på Anna.
Nix!
Cecilia
Christina
Rätt initial på en av mina syrror….
cattarina
Lena.P är jag i verkliga livet.
Camilla
Cajsa
Grattis Chik!
Catharina heter min yngsta syrra!
Nu får du ta över och jag går och lägger mig och läser! Nattinatti på er!
vann jag!
!
Ockej.
Vad är mitt andra namn ……
Elisabet.
Nej.
Vilket är ditt första namn? Det brukar finnas en viss melodi i namnen som stämmer överens.
Mitt första namn är Lena…
Maria
Förstabokstaven
Margareta
Nej.
Mar…..
Marianne
Marita
Marika

marie
martina
mariett
mariell
margareta

putt
Marit
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Marja
Peter!!Grattis!!!
Marianne var det….
Oj, vann jag igen. Jag har varit på dialysen hela dagen och nu på kvällskvisten har vi haft fredagsmys med barnen, popcorn och chips och Coke. Därför har jag inte sett detta förrän nu.
Min syster är gift med en utomeuropeisk man, varifrån kommer han?
Chile
Nix, inte rätt 

Irak?
Inte det heller 

USA?
Nix, det är nästan rakt söderut.
syrien!

Ja och mina geografikunskaper som är så strålande… Ehh… Libyen föreslår min Google Earth…
Nej, jag sa "nästan" rakt söderut och det fattas en bit från de två länderna 

Nästan rakt söderut på vilket håll? Och så fattas det en bit… *blundar och sätter en tass på skärmen*
Ghana!?
Nej inte Ghana, längre österut. Jag menade inte bokstavligt med orden "nästan rakt söderut", utan mer för att markera att Chile och USA var åt fel håll så att säga.
Okej om jag säger så här då; ungefär rakt söderut från Syrien och Jordanien - en hyfsat bra bit ner dock 

Tanzania?
Jäklar, den fick jag ducka för … snudd. 

Uganda?

Haha, jag kommer kunna rabbla afrikas länder som ett rinnande vatten om det här fortsätter… :)
#79 Nej det behöver du inte för Uganda är alldeles rätt, Grattis 

Jippie!
Tackar!
Vi tar en fråga med ett rätt begränsat antal svarsalternativ tycker jag…
Vilket stjärntecken är jag född i?
(Gissa bara på ett åt gången nu annars blir det ju lite fusk)… 
Vågen

Nix
Näha, Kräftan då?
Lejonet
oxe
Scorpionen
Jungfrun

Chik tog hem spelet. Grattis Chik!
Vann jag

mitt först födda barn. Vilket kön?
Oj en 50/50-fråga, jag gissar flicka.
Tack, jag ser att det varit liten aktivitet här sen jag var in här sist, det var ju bra för då har inte någon lidit av att jag jobbat tills nu.
Vi kan ju testa om någon kan gissa mitt stjärntecken.
Våg.
Vattuman
Fel, fel, fel, fel som Brasse sa 

Skorpion?
jordtecken - Oxen, jungfrun eller Stenbocken. jag sätter en femma på Oxen. kanske inte Soltecknet - kan också vara ASC (stigande) vet du ditt ASC-tecken peter? Eller väldigt många planeter i jordtecken.
här finns också en stark Venus och Våg. Det goda livet och rättvisa…

Maggan - Vad är ASC?
Jag har ingen aning om vad ASC innebär. Det rätta svaret lyser ännu med sin frånvaro dock.
Det finns en mycket mer direkt koppling mellan mig och mitt stjärntecken 
Asc är tecknet som stiger vid hroisonten vid födelseögonblicket och det är det tecknets egenskaper vi visar för omvärlden. Det är vårt yttre. Vårt Soltecken är den vi är i skäl och hjärta. Inte alltid så lätt att se för en ytlig betraktare.
det där med direkt koppling mellan dig och ditt tecken låter krypitskt. Om du inte är tvilling och har en tvilling… kanske..
Nix, inte det heller, men ungefär samma sorts koppling om man kan säga så.
hmmm
nu måste jag tänka….

*Slår handen i pannan* Skytten såklart! 

Tack för förklaringen av ASC Maggan. 
ja men han är ju jägare! skytten så klart!
Det är logiskt för icke astroligkunniga, För stjärnteckent Skytten har inget med jagare att göra. Det är bara namnet och bilden som antyder gemenskap. Sjärntecknet Skytten är en som vill ut och se sig om i världen och lära sig nya saker 
#104 Just precis, skytten är det och eftersom jag är skytt både med pilbåge, bössor och diverse andra skjutvapen så är det verkligen "mitt" stjärntecken.
Grattis Sovarräv 
#106 Nu när jag fått en hint om vad ASC är för något så vet jag att jag varit i kontakt med begreppet tidigare. Jag hade en arbetskamrat under slutet av 70-talet som pratade om att det fanns en koppling mellan hur stjärnhimlen såg ut när man föddes och ens person. Det där är lika främmande för mig som allt annat andligt, så jag får väl upprepa den gamla uttjatade meningen - det tror jag inte på 
Dessutom stämmer beskrivningen av vad det innebär att vara född i skytten riktigt dåligt med min personlighet. Jag är precis raka motsatsen till en som vill ut och se sig om i världen. Lära sig nya saker vill väl ändå de allra flesta människor göra och det vore tragiskt tycker jag om man var tvungen att vara född i skyttens tecken för att ha den karaktären.
När det gäller astrologi har jag uppfattningen att det finns olika nivåer av utövandet, men rent generellt tycker jag att de karaktäristika och beskrivningar av läggning osv som brukar finnas i sammanhanget, nästan alltid är så svepande allmänna att det nästan måste stämma på någon punkt. För mig är det svårt att känna respekt för sådant, det känns som lite humbug, ungefär som när man går in hos en spåkäring på ett nöjesfält.
okej peter, men det är uppenbart att du kritiserar något du inte vet så mycket om, och det tycker jag man ska vara försiktigt med - oavsett vad det gäller 
Du missförstår Astrologi på precis samma sätt som de flesta som inte vet något. Men det gör inget - jag har inget behov av att frälsa någon 
#108 Det är väl kanske på det viset att all verksamhet inom området som är mindre seriös eller rentav oseriös, färgat den uppfattning jag har om astrologi.
Du har alldeles rätt i att jag inte satt mig in i ämnet, men det har samma grundorsak, att det finns så mycket kvasi inom ämnet. Sånt som "veckans horoskop" i skvallerpress osv.
Det är ingen undanflykt, utan bara en förklaring och jag har heller inte förmågan att dra gränserna mellan vad som är seriöst och vad som inte är det. Min uppfattning är en direkt följd av det.
Generellt faller för min del hela idén bakom de kopplingar som framförs i astroligiska sammanhang alldeles för mycket inom samma genre av andlighetsuppfattning som jag har oerhört svårt att ta till mig.
Dock, för att göra skadan med otillbörlig kritik lindrigare, kan jag säga att den är mest en följd av den typ av astrologiska yttringar som finns i nämnda skvallerpresss
ja när det gäller veckotidningshoroskopen så tror jag ibland att det är redaktionsfolket som skrivit dem på kafferasten 
Ny fråga Sleepingfox?

Oj - Förlåt. Lite disträ idag tror jag…
Vi tar en kluring:
Vad har jag haft för mig under eftermiddagen/kvällen?
Klippt gräset

Nix

fotograferat
Plockat liljekonvaljer

Nope
Fiskat

Nej, jag har gjort något som egentligen inte riktigt är "min grej"…
Styckat kött

Nope.
Grävt i trädgården

Nope! Gräva i trädgården är absolut "min grej"… 
Sågat ved

Nej.
Peter - Du är på fel linje nu… Lite skit under naglarna och hugga i är jag. Det jag gjort idag faller helt utanför ramen på vad jag någonsin pysslat med. Även om det för vissa är vardagsmat.
#125 Jaha, men det är inte lätt för mig att veta vad som är vardagsmat eller motsatsen för dig. Jag har liksom ingen kunskap om vem du egentligen är 

Du har lagat mat och frusit in som du ska ha i veckan.
De kallar jag vardagsmat
Klättrat i berg

# 125 - Det är därför jag lite fint försökt putta i en riktning eftersom ingen här inne känner mig… Men det fungerade nog inget vidare… Hehe
Man skall inte försöka ge ledtrådar när man själv inte är helt fokuserad tror jag.
Okej, testar igen…
Om jag nu är en glad tomte nära naturen med smuts under naglarna som hugger i där jag kan så är det vardagsmat för mig. Naturen är liksom "min grej". Om man då tänker sig lite motsats mot det… Eftersom jag gjort något som inte är "min grej"… 
Mekat med bilen

Nope.
Skruvat ihop en ny möbel som levererats i delar

Nope.
Det har inget med min hemmiljö att göra…
Kört motorbåt

satt på lösnaglar eller gjort en hårförlängning

Nope,
Men #135 börjar närma sig. Omgivningsmässigt i vart fall…

En ansiktsbehandling
vaxat benen eller andra områden
Permanentat håret

Nope, inget med kroppen…
(Inte något som ger direkt verkan i vart fall)… 

brun utan sol insmörjning

tandblekning
manikyr

Nope.
Badat bastu
#137 "eller andra områden", haha, snygg omskrivning. 

motionerat

motionerat

Nope, fast kanske har bastubandandet i sig en del som är gemensam med det jag hittade på. Men vad vet jag, jag är ingen bastubadare…

# 143 säg inte så nu börjar jag stamma också
En cykeltur på 2mil typ
Eller hoppat i fjordens iskalla vatten

Nope, nu ramlade vi bort från den rätta miljön…

har du börjat någon bantningsgrej gi
Gått på gym

har du börjat löpa?

Det jag gjort passar inte helt med varken bantning eller gym…
Solat i solarium
#152 Färgad av din förra omskrivning trodde jag för en sekund att detta också var en sådan …

Nope, inget solariumsolande…
Fast jag måste säga att din kommentar till #152 klart gav mig dagens bästa skratt…
…(och en del av dem har det blivit idag)… 

#154 Hallo, skyll nu inte ditt konstiga tänkande på mig
Har du sytt något som inte passa
Kanske nåt med ögonen - starrkorrigering med laser
#155 Det förstår jag. Vad som gör saken än mer lustig var att jag för en kort sekund trodde på det 

Nope och nope… Jag tror att en ledtråd gick över huvudet på er, och så tror jag ni fäst er lite för mycket vid det där med kroppen…

vart i kyrkan
#156 Jag skyller inget på dig, inte alls
#158 Det är svårt att komma bort från kroppen när du postade antydan i #136, "omgivningsmässigt" nära, ger association till den sortens miljö liksom.
Bowlat

#160 Så bra
L o L
Börjat måla en tavla
eller handarbetat typ broderat eller sytt ett par gardiner eller putsat fönster

Sammanfattning + ny ledtråd sen skall jag natta mig.
*) Jag har alltså gjort något som för mig naturmänniskan med lort under naglarna inte är något som sker ofta. (Dvs: det är långtifrån skogspromenader, trädgårdspyssel o dylika saker).
*) Det har inget med min hemmiljö att göra.
*) Nr #135 har en gissning som i vart fall placerar oss i rätt miljö.
*) I Nr #139 säger jag att jag inte gjort något med (mot/för) kroppen. Med det lilla tilläget att det i vart fall inte är något som ger direkt verkan. Och en massa krumelurer efter!
*) En del av bastubadning kan ev ha likheter med det jag ägnat mig åt. Dock vågar jag inte säga det med säkerhet eftersom jag inte är någon bastubadare…
*) Det jag pysslat med passar inte med bantning eller gym.
*) I #155 finns en liiiiten ledtråd längst ner.
Och så den nya ledtråden:
*) Jag har inte varit ensam…

Du har sett någon stand up komiker
#163 Jag tänkte precis detsamma, men jag hann inte, du var snabbare.

Eller badat tunna med sin humoristiska granne

Nej.
Film- eller teaterföreställning

träffat gamla vänninor
Klipt någon!-Hårett
Varit på dans

spelat wii

sjungit kareoke eller hur det stavas

#168 - Jag var i storstan på flott resturang och käkade alltför gott med en god vän för att vara exakt, men ger jag dig inte rätt på den där så kommer vi aldrig komma fram till svaret. 
Så säger jag grattis och så är det din tur att ställa en fråga. (Kanske i en ny tråd för denna börjar bli tung att öppna.)