Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettresor-och-kulturer
Läst 844 ggr
[MargaretaA]
0

Krisen

Som säkert ingen har missat så befinner vi oss i en ekonomisk kris som påverkar hela världen och också Sverige.

För några veckor sedan var vi på IKEA i Stockholm. Som vanligt en lördag så var parkeringen proppfull (och den är STOR) och man börjarde fundera. Vars är krisen?

Har ni märkt av krisen i era liv, eller rullar livet på som vanligt?

Hoppfull
0

Vi har krisen hängande över oss så att säga… min man har fortfarande jobb men det är högst osäkert om han får vara kvar, vill det sig illa lägger de ner hela företaget. Om så sker blir det onekligen krisigt för oss då jag är sjukskriven och mycket i vår vardag bygger på hans inkomst. Så IKEA blir det väl inte tal om nu, vi tänker oss för och är försiktiga… men som sagt, ännu så länge är vi inte drabbade på det sättet.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

penke
0

Om hörnet ..

man kan ju undra,som du säger är "samma fart" i vissa brancher,nå´n vecka sedan sa resebranchen att de nästan ångrade sin neddragning med 10 - 15 på hotellreservationerna pga "krisen",snart slutsålt..MEN,det tar jag med en större nypa salt,så brukar det vara varje år,"skynda,skynda..innan allt tar slut".

Lite närmare,jag är ju min egen,jag vet några "kollegor" i närområdet som kände av det en"torsdag" i höstas,tvärnnit! ,riktigt så illa är det inte för mig,mer i den allmänna trenden,inte tvärstopp,mer att ..telefonen ringer inte lika mycket,alla avaktar..att någon annan ska börja handla/köpa vad som tillverkas.alla går o sneglar o väntar.

så din IKEA-spaning är ett positivt tecken,om nu många kommer ut med platta paket,o inte bara äter den billiga lunchen  :- )

Sverige har väl klarat sig relativt bra,tackvare vi har vår svenska krona(billigare export=jobben kvar,men lite dyrare drink på utlandsemestern) jag tycker oxå den värsta kris-ångesten i västsverige har släppt(?),även om jag bara indirekt är inblandad i bilbranchen ..

så jag börjar hoppas att det inte är mötande tåget,det där ljuset i slutet av tunneln :- )

penke

Anders 50
0

Just nu märks inte krisen av personligen mer än på pensionsfonderna. På jobbet har det gått från halvfart till fullfart nu, vi har fått ta in hjälp för att klara allt nu när jag är sjukskriven.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Mammi
0

Jag håller med Hoppfull, jag har det hängande över mig dagligen efterssom jag blev uppsagd från min 20-åriga anställning i fjol höstas, och framtiden med nytt ev arbete ter sig väldigt osäker pga mina hälsoproblem.  Så nog märks det i min börs alltid, så inget Ikea här inte, suck!Rynkar på näsan

Hoppfull
0

#2 Det verkar vara som du skriver på de flesta håll… alla avvaktar och tassar försiktigt omkring för media och politiker basunerar ju fortfarande ut att det är kris… jag kanske tänker fel men jag tror att mycket styrs av hur det rapporteras. Det skrämmer till försiktighet i övermått tror jag.

Cristine
0

Jag har inte märkt av den någonstans(utom i min plånbok) det är mycket folk på affärena(i påskas smockat) husen går upp och restaurangerna fulla. Folk fortsätter att resa för fullt.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[MargaretaA]
0

Ja det blir nog inga fler resor till IKEA för min del heller på ett tag.

På Scania, där gubben jobbar, har de tagit bort allt vad övertid, skift och jour heter så det är bara grundlön som gäller nu. Så här har plånboken lättat med flera tusenlappar i månaden.
Dessutom talas det om att sänka lönen till 80% för att slippa avskeda folk. Rynkar på näsan det är inte roligt, särskilt som det ändå inte garanterar att ingen behöver gå. Vad gör man?

Hoppfull
0

#7 På Scania här (Oskarshamn) går de tvådagarsvecka… alltså jobbar två dagar, får full lön och blir skyldiga arbetsgivaren tiden (3 dagar/vecka).

I mina ögon ett helt idiotiskt system eftersom bolaget inte sparar något direkt (mer än driften av maskinerna) då de fortfarande betalar ut full lön. För att inte säga de stackars arbetarna som blir skyldiga enorma mängder tid som de måste jobba igen gratis sen…

[MargaretaA]
0

I Södertälje är dem visst lediga varje fredag. Över jul var de lediga nästan en hel månad.

Det säger något om hur stor del av ett företags kostnader som går till löner. Kanske inte så mycket som vi tror…

Anders 50
0

Jag bor i landets industritätaste område ? och här märks krisen av med uppsägningar och varsel. Varningar för fler varsel kommer dagligen, även från kommunerna i området.

Så inte ser det ljust ut inte!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

penke
0

..jooo,det styrs mycket av vad som basuneras ut,ävem Om du själv har ..kvar i plånboken ,men hör alla rop om kris-kris,,blir du försiktig,väntar med inköp/utgifter..bara utifall ..å då kommer krisen till tex. IKEA,som får mindre försäljning,färre inköp,mindre till löner osv,o då tänke "IKEA-personalen".det är bästa att spara lite på banken..bara utifall ..

men,när det vänder,så är det motsatt accelerator..

penke

/som har lite jobb idag iallafall(nu) *ler*

Hoppfull
0

#9 Så kanske det är… men jag tänker på den tid arbetarna blir skyldiga…  har man jobbat så i tre månader så är man skyldig arbetsgivaren 288 timmar vilket motsvarar 7,2 veckor! Hur tar man igen det?

[MargaretaA]
0

ja min gubbe har redan fått börja jobba tillbaka genom att jobba fredagar, när de andra får vara lediga…

men jag blir faktiskt sur på det. Allt ska vara på arbetsgivarnas villkor. Att betala till facket är meningslöst och inget annat än att ge bidrag till fackpamparnas miljonpensioner. Obestämd

jädra maffia Skrikandes

Hoppfull
0

#13 Ja alltså jag förstår någonstans att det är en form av välvilja att inte avskeda folk istället. Men just den här varianten blir ju som du säger så helt på arbetsgivarnas villkor och de anställda drabbas oerhört negativt!

[MargaretaA]
0

Det är inte välvilja mot de anställda att vilja ha dem kvar.

Det är bara det bästa för företaget om de finns på plats när allt börjar rulla på som vanligt. Annars måste de börja om från början och anställa och lära upp nya igen.

Men visst - handen på hjärtat - de här lösningarna är väl de minst dåliga för alla inblandade.

chik
0

Vår familj har varsel hängande över oss. "Sambon" Jag är ju sjukpensionär

Men just det här köpandet som man ser i affärer, är väl som att använda Napp, en tröst, för att inte se hela problemet..Nu svamlar jag igen.

För jag känner en stor oro,

Hoppfull. Ditt inlägg NR14.. Jag tycker inte det käns rätt att bli skyldig o gå nr 80% i lön. Då kan jag nästan känna att det är bätre o få A-Kassa o försöka få ett annat jobb.

För 80% är ju vad A-Kassan är om jag har fattat rätt.. o Skall du gå ner till det i lön, så blir det inte mycket kvar när man har dragit bort resor o mat…

Men man får försöka att ta det när det kommer..

O Tänka Positivt..Eller åka utomlands o jobba.

Lena.P är jag i verkliga livet.

Cristine
0

Reporäntan har sänkts till o,5 och ska så förbli till 2011. Alltid någotGlad

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Hoppfull
0

#16 De jag talar om går inte ner i lön, de går ner i arbetstid vilken de istället blir skyldiga arbetsgivaren sen.

Att arbetsgivarna gör så är i viss mån för att vara hyggliga även om vi inte vill tro det :) För då grundas de anställdas A-kassa på full lön OM de måste bli uppsagda. Får de gå ner i lön grundas ju A-kassan på den lön de haft senast.

Free-spirit-minded
0

Hos oss har vi inte märkt något direkt det som är mer skrämmande är väl klimatförändringen jag läste om idag

solblomman47
0

Det är inte första gången vi har märkt av kriserna eftersom min man och hans bror drivit ett litet företag tillsammans det har de gjort i ungefär 45 år. Med mycket slit och jobb de har inte legat på latsidan eftersom de själv stått i maskinerna och arbetat som vilken vanlig anställd.

När vi var ungefär 8 anställda så hade vi kriser då också det hände att vi själva inte kunde ta ut lön för de anställda har alltid gått i första hand.Min man och hans bror har aldrig haft högre löner än de anställda de har också följt samma löneavtal.Med tanke på hur mycket de jobbat har de inte haft många kronor i timmen*s*.

Denna gång har vi känt av det väldigt mycket eftersom våra kunder har dragit in på arbetskraft och även produktion. Vi har bla gjort jobb till Volvo lastvagnar dit är det inget nu eftersom de dragit in på produktion, sen har vi även andra större företag och det är lika där.

Som tur är nu att vi har bara vår yngste son anställd men han är uppsagd sen nyår så han jobbar månaden ut. Sen är han arbetslös eftersom han inte fått nått utav jobben han sökt.

Vi kommer förmodligen att försöka göra oss av med företaget men det kan ta från nu och ett till två år till man vet aldrig hur det går.

Min mans bror är 67 och min man 63 så de tycker att  nu får det räcka med arbete.

Efter som min man inte är riktigt frisk så tror jag att det blir rätta lösningen.(Fast jag kommer att tycka att det blir jobbigt att ha han hemma eftersom jag alltid har varit ensam och gjort vad jag velat)*s* men det ordnar sig alltid.

Så vi får väl leva på min lilla pension ett tag det har vi gjort tidigare också så jag vet att det går. Vår familj har aldrig haft nått större behov efter status prylar.

Eftersom vi är naturmänniskor så har vi aldrig haft nån större dyr hobby heller vi har aldrig farit utomlands på semester resor.För min man har aldrig kunnar varit ledig en större samanhängande tid. men 2000 gjorde vi en resa med Hurterutten och det var värt varenda sparande krona. Samt att vi hade husvagns semester i fjol vi var borta nästan två månader.

Husvagnen har vi haft sen 1984 ingen stor men den räcker för oss.Men i sommar kommer vi att ha den på Björkön så vi kan vara där om vi vill för det blir nog ingen semeter resa.

Jag är inte så ofta ute och handlar så jag vet inte hur det ligger till med handligen hos folk.

Men min man hade pratat med en granne som arbetar åt ett utav finlandsbåtarnas redderi och frågat om de kände av att det var lågkonjentur. Ja det var till det positiva för de reste mer folk nu änn tidigare, efterom de gjordes mindre resor utomlands som t.e.x.Thailand. Det är vad han sa jag vet inte hur det är.

Vi känner av det men det måste funkar i alla fall.

chik
0

Solblomman..Du har så rätt..det måste fungera…

Hoppfull.. jag tror att vi menar lika i det stora hela..För att bli skyldig arbetsgivan, är ingen hitt..

Det som kan reta mig o få mig till att stå o vråla på Radion, Tv är dom här fantasilöner bonusar avgångsvederlag.o.s.v. När det är hela byar som drabbas av arbetslöshet…..

36_1_4.gif

[GunillaF]
0

På företaget jag arbetar känner vi också av att det är "andra tider".

Vi har mer att göra nu.  

Utan att säga för mycket så jobbar vi inderekt med konkursade företag, och eftersom konkurserna ökat 2-3 gånger bara sedan i höstas så har vårt arbete blivit ungefär lika mycket mer.

Det är nog mycket konkurser i vanliga fall men nu är det bedrövligt. Det verkar t.om. vara värre nu än det var i början av 90-talet!

Det var illa nog tidigare för folk, med arbetsbrist, sjukskrivna som inte fick ut pengar från FK och så den här krisen på det. Men vi ska vara optimister för när det är som j_ _ _ _ _ast så kan det inte gå åt mer än ett håll! Och det är till det bättre!

Hoppfull
0

#21 Ja, jag tror oxå vi menar lika… jag står alltid på de smås sida! och bonusar gör mig bara uppretad! Ge höga chefer riktigt höga löner, men inga bonusar!

Farwuq
0

Från min horisont så syns inget orosmoln ännu, varken för mig eller någon jag känner.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

evrekaw
0

Tack och lov har både jag och min man bra jobb och är anställda sedan långt tillbaka. Så vi har ingen oro över att bli arbetslösa eller liknande. Har heller inte kännt av det ekonomiskt…

Den oro jag känner är väl angående min vuxna dotter som studerar och i dagsläget inte kan få ett sommarjobb… Får förmodligen gå på soc för att få till hyran i sommar…

På min tid var det inga problem att få ett sommarjobb under åren på universitetet… Det var välkomna extrapengar…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Farwuq
0

Så var det även på min tid, men…

Det är längesedan nu.

Såhär såg jag ut när jag var ung.

(ungefär)

chik
0

Lilla Draken!!var du så vit o liten, så att du inte syntes?..Ser ingen bild..

Mammzing
0

Det som märks är väll att sonen inte får nåt jobb nu. Sen att jag ska skriva om lite lån nu när räntan sänkts är ju positivt.

Skulle sålt en avverkning men skogspriset är för dåligt. Så man får lov att vänta på den inkomsten. Sen är jag ju i valet och kvalet med att byta jobb, men vet inte riktigt. Kan ju fundera ändå…..

Farwuq
0

Jo visst syns jag. Jag är den gula figuren med "pinnögon"

Farwuq
0

En polare till mig sade upp sig från jobbet nu till påsk. Han har jobbat på samma ställe i 32 år och har fått nog. Nu ska han bara softa i åratal.

Oj det glömde jag säga, han är stadd vid kassa och klarar sig nog de 17 åren till pensionen utan att behöva tigga eller jobba. Som sagt ingen kris.

Det är för övrigt samme polare som är huvudperson i mina romaner.

Hoppfull
0

#30 Vilken våldsamt skön känsla… "stadd vid kassa" är ju sådant som alla vi andra bara drömmer om… men jag har det verkligen bra ändå ska jag skyndsamt tillägga!

evrekaw
0

Ha, ha……. pinnögon på en pinne som inte syns… Inte ens med mina superterminalglasögon…

Farwuq
0

Jo det är nog många som skulle göra på samma sätt om de hade kapitalet.

Farwuq
0

Rynkar på näsan

evrekaw
0

#34 Ah, nu syns den… Bilden var faktiskt bara som ett streck först i ditt första inlägg… Flört

Farwuq
0

Nu är den som ett streck hos mig, jag fattar nada!

Tungan ute

evrekaw
0

#36 Dom med oss skämta aprillo…