Cokladrecept
Här vill jag se smarriga chokladrecept och gärna bilder!
Vem börjar?
Kommer ni ihåg, Radiokaka. Min mamma brukade göra den när jag var liten på 50-talet.
Den kallas för radiokaka eftersom den ser ut som en gammal transistorradio.
Ingredienser
250 g kokosfett
2 ägg
3 dl florsocker
1 dl kakao
Mariekex eller liknande.
Tillagning
Låt kokosfettet sakta smälta på svag värme och ställ det åt sidan. Vispa ägg och socker mycket posöst. Tillsätt kakaopulvret. Rör ner det ljumma fettet i en fin stråle. Är fettet för varmt kan smeten skära sig.
Klä en avlång bakform med smörgåspapper. Bred ut ett lager chokladsmet i botten och varva sedan kex och smet. Översta lagret ska vara chokladsmet. Låt formen stå i kylskåpet, så att smeten får stelna, gärna till nästa dag. Förvara kakan kallt, ta fram och skär den i skivor när den ska serveras.
oj två klassiker!
Den den där Radiokakan har jag inte smakat sen mamma bjöd på den för sisådär en 40 år sen…
man kanske skulle göra en sån nästa gång och se om den verkligen är så god som jag minns den…
#3 Dom är goda men man kan inte ta så stora bitar för det är sååå sött och mäktigt. Dom är busenkel att göra iallafall. Behövs ingen ugn.
putt
Här är ett recept på Knäckpaj, har dock inte prövat det ännu.
Knäckpaj
För 8-10 personer.
* 2 1/2 dl vetemjöl
* 100 g. smör
* 2 msk socker
* 1 äggula
Fyllning:
* 1 1/2 dl farinsocker
* 1 dl sirap
* 1 tsk vaniljsocker
* 1 krm salt
* 100 g smält smör
* 1 dubbeldajm (56 g)
* 2 dl matlagningsyouhurt till servering
Gör så här:
1. Hacka ihop mjöl, smör, socker och äggula och arbeta ihop till en deg.
2. Tryck ut i en form, ca. 24 cm i diameter, gärna med löstagbar kant. Ställ kallt i ca. 10 minuter.
3. Ställ ignen på 150 grader C.
Nagga pajskalet och förgrädda i cirka 10 minuter.
4. Vispa under tiden ihop ägg, farinsocker, sirap, vaniljsocker och salt. Vispa i smöret och häll smeten i pajskalet.
5. Grädda i nedre delen av ugnen i 40 minuter.
6. Hacka daimen och strö över den.
Låt kallna.
Servera med kall youhurt.