Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettresor-och-kulturer
Läst 709 ggr
[GunillaF]
0

Sommartid

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Natten mellan Lördag 28/3 och Söndag 29/3 ställer vi fram klockorna en timme för då börjar sommartiden igen!

det känns bra tycker iallafall jag. Skrattande

nicke56
0

Jag instämmer ,sommaren är inte så långt bort (tiden går så fort)Glad

Cristine
0

Så sant ,men ser så inte ut när man tittar genom fönstret*suck*

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[MargaretaA]
0

äntligen! nu börjar favvo-halvåret Cool

Ni har väl lärt er tricket hur man ska komma ihåg det där fram och tillbaka.

Man drar fram klockan samtidigt som man drar fram trädgårdsmöblerna.

och sedan likadant fast omvänt till vintern då.

Åsså är vi inte petnoga nu alla norrlänningar som inte får ställa ut möblerna förrän till midsommar - vi tänker genomsnittligt nu Flört

för övrigt kan jag meddela att det snöar vertikalt här - från vänster till höger Skrikandes

snöstormen från västkusten verkar vara på ingång Rynkar på näsan

Mammi
0

Ställa ut vad….Trädgårdsmöbler vad är det? Här är vintern så kort att vi sitt på sparken året om! Flört

evrekaw
0

Varför säger man "fram tiden" när det isjälva verket blir en timma mindre att sova… Då är det ju bakåt tycker jag…Obestämd 

#4 Naa men si, he jer se illt i baken å set oppa sparken åre om. No vill i ha hammoken nå…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Mammi
0

Skrattande

Jo n hammock skull väll gå dä å! Flört

evrekaw
0

#6 Jo! I laingt redan! Skrattande

;)

Mammi
0

# 7 Jäg a! Flört

evrekaw
0

#8 Våda kom du? Obestämd kan du bonska? Skrattande

Mammi
0

Men såklart ja kan bonska! Cool

Man ä väl en ångermanlänning! Flört

Å du, kom du från Pitehålle?

evrekaw
0

#10 Naa… Skellefte jer närmst. Men i ha flera på jobbe som kom fra pite… Lule å… Skrattande

Mammi
0

Å Byske kan ja tänk mä!Flört

evrekaw
0

Naa, men i ha vöre i Byske, här fint! Glad

Mammi
0

Tyck som du ja! Skrattande

Hm, önners om vi int ä litte OT ….Tyst

evrekaw
0

#14 kanske nalta… Men her lite he…

Ha du hör förklaringa te nalta?

Man ta en fluga å koka i en stor gryta….

Flottringa som ble kvar borta flufit…* (censur)

jer nalta… Tungan ute

Mammi
0

HAHAHA!! Du ä värst du evrekaw!!

Dä bli nog som man säj: nalta borti intvätt dä!! Flört

[MargaretaA]
0

ik snap helemal niks!

vat praat ye over?

evrekaw
0

To funny Her int jeg som ha komme oppåne… He va mormor. Her mytje i had konna berätta som hon sagt… Men he gar int. Då jet i censurer alldajla så he val int nå kvar…

Nu ska i se oppa Let's Dance. Ha de gott!

Mammi
0

Ba om intvätt Maggan, inge anne!Flört

Å du, va säj du? Va ä e danne förrn dialekt?Obestämd

Mammi
0

Skyll på momma du evrekaw!! Flört

[MargaretaA]
0

intvätt?

Dialekt? nä flaams - alltså flamländska Skrattande

ik heb 24 jaar achter de ruch met en Hollander Flört

maar de spelling is niet 100% Skäms

Mammi
0

Intvätt=Ingenting allsFlört

Aha, I see, du prata utrikeska!Skrattande

[MargaretaA]
0

jepp Skrattande

om ni kan kan jag Flört

fast förlåt - erat "prat" var visst nån form av inrikiska - men obegipligt ändå Obestämd

jag är uppfödd med Kalixbondska, men jag talar det inte. Men det är kul med Dialekter Skrattande

Mammi
0

Ja visst är det kul med Dialekter!

Jag tycker man ska bevara de Dialekter som finns och föra dem vidare till barn och barnbarn så de inte försvinner. Barnbarnen måste ju förstår vad man pratar om när man är på det humöret! Skrattande

[MargaretaA]
0

ja man får hoppas att de överlever! Ni gör så gott ni kan i allafall Glad

Mammi
0

Skrattande Givet!!

stina63
0

ja tänk efter alla dessa år vi har haft sommartid så är det nu dom sista åren som jag kommer ihåg de,

Skrattande

evrekaw
0

#24 #25 Ja, det är underbart med dialekter… Själv hade jag inte mycket val… Hade inte förstått mina far och morföräldrar annars. Sedan gick det rakt inte an att komma hem till byn och prata rikssvenska… De som gjorde det var högfärdiga!! Å det var nåt man inte fick vara inte… Tror det var den värsta dödssynden…

#27 Jag kommer aldrig ihåg det… Kommer försent eller för tidigt till jobbet… Min mamma brukar påminna mig… Tur att kvinnorna i min släkt tenderar att leva till närmare 100…

Foten i munnen

Cristine
0

Mina Dialekter är på Spanska med Valencianska och Catalan och lite av en Afrikansk dialekt också..kimbundi. Den är från Angola.

Här hemma talar jag ju inte rikssvenska precis  men jag kan ju inte säja att ja pratar dialekt. Dä bli väl lite grann kanske.

Jag har redan bytt tid på en av klockorna så jag inte glömmer det, de andra tar jag efter 8 så jag inte släcker när andra tänder.

Mammi
0

Om jag är med min mor och andra släktingar pratar jag oftast som dom, på dialekt. Men annars så pratar jag väl som vanligt tycker jag, men dom som pratar rikssvenska anser nog att det är värsta dialekten det med….Obestämd

[MargaretaA]
0

Jag tycker det är kul att man hör vart folk kommer ifrån, för alla har ju dialekt även om man förstår vad de  säger. Det behöver  ju tack och lov inte vara obegripligt för att kallas dialekt. Ni har väl inte missat Fredrik Lindströms underhållande undervisning på TV?

själv låter jag nog som det jag är - En mix av Norrländska (Gällivare) och sörmländska.

Men det var så sant - den här tråden handlar om sommartid.

jag glömmer aldrig när jag jobbade med förståndshandikappade, vilket sjå det var att försöka förklara det här med att ställa om klockan för dem.

Det fanns dem som absolut inte kunde tänka sig att ställa klockan på "fel" tid, i förväg,  utan de satt uppe till kl 02 på natten för att det skulle bli "rätt" Kyss

jag saknar dem ibland, alla goa mysgubbar och gummor som jag jobbade med en gång Gråter

[GunillaF]
0

Den här helgen förra året gick jag en mediumutbildning. På Lördagen påminde vi varandra många, många gånger om att komma ihåg att ställa om klockorna så vi inte sjulle komma fel tid nästa dag. Jag var väl en av de som tjatade mest om detta.

Gissa vem som glömde att vrida fram klockanObestämdFlört Joo, undertecknad så klart!Skrattande

Cristine
0

Jag behöver inte passa några tider så för mej spelar det ingen roll.  

Farwuq
0

Äntligen sommartid!

Den stämmer bättre med min rytm, jag brukar vakna tidigt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

penke
0

En gammal köksklocka jag hade,gick alltid på sommartid,ständigt sommar i sinnet *ler*

till världen i övrigt lärde jag mig att kompensera när jag gick utomhus :- ) 

..¿ det är väl ett ålderstecken/vuxenpoäng ? att numera brukar man ställa klockan om innan man lägger sig,då, när man kom hem på morgonen/fm :- )

penke

Farwuq
0

Det är bara bra att klockan ständigt är på sommartid, d.f.a. det är ju sju månader med sommartid och fem med normaltid.

FlörtTungan ute

Jo, jag gamle stackare, ställer om klockorna i kväll, gubbar som Farwuq stiger inte upp mitt i natten i onödan.

penke
0

#36 ..äsch,då blir det ju en praktisk anledning oxå.. . jag hade den på "fel" tid oxå för att jag var/är nyfiken på mäniskors reaktion ,nu har jag en spegelvänd klocka,det är ..intressant att se hur de försöker komma på vad det är som inte .."stämmer",jag riktigt ser hur kugghjulen snurrar o hackar,innan de kommer på det :- )

men ? fixar inte flickorna från hemtjänsten det ?*skratt,springer&duckar*

penke

Farwuq
0

Ja ducka du!

Snart kommer en eldkvast.

Tungan ute

Så gammal är jag inte.