Förnamn
Är du nöjd med ditt?
Om du fått välja vad skulle du vilja heta?
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Jag har aldrig riktigt gillat mitt förnamn.
Det var "Marior" överallt när jag växte upp kändes det som.
I mina dagböcker som barn kallade jag mig en period för Linda.
Jag vet inte riktigt vad jag skulle vilja heta istället för Maria.
/Maria
Jag är nöjd med mitt första namn och mitt andra namn också.
Jag är nöjd med mitt förnamn.
Ibland har jag önskat att jag fick namnet min mormor ville att jag skulle ha.
Då hade jag fått heta Amanda
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Jag är nöjd med mitt namn Hillevi 😃
HH 🙂
Jag har inte funderat på det så mycket.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
Om jag ska byta namn så blir det Maryanne.
Mary efter mormor. Ann efter farmor som hehe Anna-lisa. Mitt namn slutar på E.
Fast jag gillar mitt namn och tänker inte byta, man var jag tvungen så.
Farfar tyckte att jag skulle hetat Malin, så det blev jag kallad.
Mvh
Mig
Nej inte speciellt.. det är så ovanligt o skulle vara skönt med ett namn som inte sticker ut.
Skulle ta mitt mellan namn linnea om jag bytte.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Numera är det okej, men inte så kul under uppväxten. Dessutom var mina föräldrar mycket generösa med förnamn, jag har 4 förnamn!
/Désirée
#8 Oj
/Maria
Jag är nöjd med båda mina namn. Och jag är mycket tacksam att mamma stog på sig så jag slapp uppkallas efter en faster som hette Esmeralda 🥴
Jag har ett mycket ovanligt förnamn i Sverige, i England och USA är det ett vanligt namn.
Jag är nöjd men jobbigt när folk frågar flera gånger vad jag säger när jag talar om vad jag heter.
Jag har tre förnamn och de andra två är ganska vanliga, skulle jag byta namn skulle det nog bli till Lena, det är inte något av mina namn.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
inte reflekterat direkt över det
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag tycker att mitt förnamn är helt ok. Jag har just nu två förnam, varav ett såkart är tilltalsnamnet. Jag har funderat på att lägga till min mammas förnamn också, men det har inte blivit av ännu. Det får i så fall bli i samband med att det ändå är dags att förnya Körkort och pass. Jag insåg häromveckan att de går ut samma år så det passar ju bra då.
Nalle Puh - A.A. Milne
Jag har 1 förnamn, 2 mellannamn och 1 efternamn
#14 Tre förnamn och ett efternamn menar du eller?
/Maria
#15 Nej, 1 förnamn, 2 mellannamn och 1 efternamn.
När jag föddes sa man så,
#16 Då är med andra ord svaret ja på min fråga 😉
/Maria
#17 Nix, fortfarande 1 förnamn, 2 mellannamn och 1 efternamn, inte 3 förnamn. Förnamn är detsamma som tilltalsnamn
Vi kan ha ett eller flera förnamn. I dag är det vanligast att ha två förnamn, därnäst tre och sedan ett. Det eller de förnamn som vi använder i dagliga sammanhang kallas tilltalsnamn. Övriga förnamn kan kallas sidonamn eller sidoförnamn.
https://www.isof.se/namn/personnamn/lar-dig-mer-om-personnamn-i-sverige/fornamn
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2026-10-07 15:59 av Carmarino
#18 Förnamn är inte samma som tilltalsnamn.
Jag har två förnamn men bara ett tilltalsnamn.
/Maria
#18 Finns inget som heter mellannamn längre, utan precis som Maria förklarar för dig så har du numera 3 förnamn varav ena är ditt tilltalsnamn. Detta är en google sökning bort för dig att kolla upp då det blev ny lagstiftning. Söker du upp vem som helst på t ex mrkoll så kan du se att de t ex står förnamn: Anna Maria Kerstin, varav Anna kommer vara fetmarkerat då det är tilltalsnamnet, och att det inte står mellanamn för någon.
// Ana
- Redigerat 2026-10-07 19:36 av Ana.J
När min man och jag gifte oss 1992, så beslöt vi att jag skulle ha dubbelt efternamn, alltså mitt eget och hans efternamn. Rent juridiskt var då mitt första efternamn ett mellannamn. Likaså rent juridisk, hade och har jag 4 förnamn, varav ett av dom är mitt tilltalsnamn. Numera kan man ha 2 efternamn, men när maken och jag gifte oss fick man inte ha det, utan då blev det första efternamnet ett mellannamn. Att ett eller flera förnamn skulle kallas för mellannamn, har jag aldrig hört talas om. Mellannamn är explicit för det första efternamnet och har således ingenting att göra med förnamn.
/Désirée
- Redigerat 2026-10-07 20:14 av DesK
Jag växte upp med att ha ett förnamn (tilltalsnamn), ett andranamn och ett efternamn.
Sajtvärd Katter iFokus
#23 precis,
#22 jag är född -90, då sa man förnamn, mellannamn och efternamn :)