Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 123 ggr
Maria
2

Svordomar

Svär ni mycket?
Eller kanske inte alls 😉

/Maria

NeferNefer
1

Inte mycket alls.

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

Scorpio97
2

Jag har svurit en handfull gånger i mitt liv, bokstavligen. Jag undviker även könsord, fula ord osv. När jag var liten lärde mina föräldrar väl mig att det var fult att svära och det fastnade, trots att de själva svor ibland och mina syskon också gjorde det när de blev äldre. I skolan hade jag några vänner som inte svor av religiösa orsaker, men jag har aldrig känt att det är moraliskt fel eller så. Jag tycker bara det låter väldigt fult när jag gör det.

Att andra svär gör mig ingenting, så länge det inte är vartannat ord. Men det skulle nog störa mig oavsett vilket ord som överanvänds så.

//Jessie

• Redigerat 2026-08-18 18:09 av Scorpio97
Herveaux
1

Jag har ett rätt bra filter ute bland folk men när jag är ensam eller med personer som också svär så skulle jag kunna få en sjörövare att rodna. 😂
Använder inte svordomar speciellt ofta när jag pratar eller skriver, tycker de får mer slagkraft när man använder dem med måtta.

// Harley

• Redigerat 2026-08-18 18:12 av Herveaux
beem
1

Jag svär sällan och aldrig ute bland folk.
Hemma tex i går då en plastflaska med dressing åkte i golvet och det var dressing på alla möjliga ställen. Då räckte inte ordförrådet ………då ……😡

Sorg är kärlek som blivit hemlös

• Redigerat 2026-08-18 18:24 av beem
Maria
2

#3 #4
Jag känner igen mig där.
Jag är väldigt bra på att svära hemma😃

/Maria

Magi-cat
1

Endast när det är befogat. 😇

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2

#6 Hemma svär jag helt obefogat 😃

/Maria

Magi-cat
1

#7 Händer nog för mig också. 😀

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Soligajag1
0

Visst har jag svurit en del. . Men sen när barnbarnen kom har jag skärpt mig. 😃

HH 🙂

Draken
1

Svärm en hel del hemma om något går snett 😉 Men ute bland folk brukar jag försöka filtrera orden.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

91Marran
1

Jag svär ofta när jag är hemma, är hungrig eller väldigt irriterad. Har dock aldrig svurit till en kund på jobbet. När jag gick i grundskolan svor jag nog aldrig. När jag började gymnasiet då kom det igång. Jag går på humörstabiliserande sen 10år. Var 25år. Då var det illa. Gick ut över omgivningen. Så tacksam för medicinen. Mitt ex insåg att jag behövde hjälp. Pga vissa situationer. När medicinen började verka var det som att gå på moln. Jag blev trevligare och svor därför mindre.
Till mig själv har jag lätt att svära. Det kan jag ta utan att bli ledsen. Det är bara att svära tillbaka.

Mvh
Mig

CasaRamon
1

Jag tycker att svenska språket har förändrats till det sämre. Alla könsord som används och andra ord som jag inte tycker passar in, som : fett, sjukt, sinnessjukt m.fl. En gammal svordom passar då bättre, även om man bör undvika dessa iaf inför barn.

alva03
1

Oj, tror lagom?

Saker som nämns i #12 använder jag ej. Könsord etc. tycker jag är väldigt fel att använda som något negativt skällsord.

Jävligt använder jag nog mest… Antagligen också fuck. Men jag jobbar med barn så på jobbet svär jag inte alls!

MVH Alva <3