Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: karriär-och-yrkesliv
Läst 108 ggr
johan
1

Göra sig dummare än man är

Känner du att du någonsin dummar ner dig själv i diskussioner för att framstå som mer ödmjuk?

T ex du kanske formulerar något som en fråga, fast du redan vet svaret, eller tonar ner din kunskap, för att öppna upp en gruppdiskussion eller inte verka dryg?

Jag känner att jag ofta gör det när jag kommer in i ett nytt team.

Mvh // Johan

Draken
1

Jag är snarare avvaktande och lyssnar, jag säger sällan något alls om jag inte blir tilltalat.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Maria
1

Ja jag tror tror det.
Inte för att verka mer ödmjuk men för att få respons och att få igång ett resonemang.

/Maria

Bo§e
2

Ja, det händer. Det kan vara ett sätt att få ett mer uttömmande svar.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Leya
2

Det händer, men oftare för att den andra inte ska behöva framstå som dum. Dvs på ett sånt sätt som numera oftast kallas för tjejtveka.
Eller för att få mer information.

Hur underbart det skulle vara att ha en Riktig Hjärna, som kunde tala om saker och ting för en.

Nalle Puh - A.A. Milne

johan
2

#4: I mitt fall tror jag delvis det handlar om att inte riskera antas eller anklagas för att mansplaina. Två sidor av samma mynt kanske.

Mvh // Johan

alva03
2

Oj, ofta… Många sammanhang som man vet bättre men där man inte bör säga det…
Alltså sammanhang där man har mer kunskap men man vet att personen inte kommer uppskatta om man delar den eller kommer tro att man dumförklarar hen.

Så ofta av hövlighet avstår jag eller väljer att fråga först ifall de vill ha den infon av mig.

MVH Alva <3

Bo§e
2

#6: Ja, vanlig hövlighet är också en viktig faktor här. Glömde nämna det i #3.
Att låta motparten utveckla ämnet utan att sätta upp hinder, ger också ett utförligare svar.

"Don't Panic" (Douglas Adams)