Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 292 ggr
Maria
5

Minnesproblematik

Jag har ett knepigt minne. Det är svårt att förklara för andra så det har jag mer eller mindre slutat med men samtidigt så finns det ju tillfällen då man faktiskt måste förklara.
Jag verkar ha svårt att uttrycka mig för alla andra har samma problem. Ska jag försöka berätta så är det alltid någon som avbryter för att tala om att de har exakt samma problem med minnet.. Det skämtas bort och jag kan ibland känna mig förminskad faktiskt.

Självklart ska jag inte förringa andras upplevelser men jag gissar att det oftast är inom normalvärden då man är aktiv och har många järn i elden.

Mina minnesproblem finns hela tiden.
Jag har gjort en stor minnesutredning efter hjärntumöroperationen som bekräftat mina begränsningar.

Jag ber om överseende med att jag ibland trasslar till det och startar nya trådar om samma sak. Säg gära till😃

/Maria

Maria
5

Jag har mia strategier med lappar överallt och mobilen men det räcker inte alltid till.
Framförallt när man inte förstår påminnelsen. "Varför skrev jag detta"😉

/Maria

johan
4

Min 86 åriga mamma börjar få stora problem med minnet också. Och det märks att det är jobbigt för både henne, pappa och oss runtomkring.

Jag tycker det är så märkligt att se utifrån hur hon känns som samma gamla vanliga, men samtidigt uppenbart att inget nytt fastnar typ.

Enkla små saker. Och mer praktiska saker.

T ex sist jag hälsade på dom gjorde dom kaffe. Dom vill alltid ha mjölk i kaffet. Pappa frågade mamma om hon ville ha kaffe trots att mjölken är slut. Ja, det ville hon, det var dags att lära sig dricka kaffe utan.

Vi gick ut på altanen. Och bokstavligen någon minut efter pappa påpekat att mjölken är slut, säger hon "kan inte du gå in och hämta mjölk, kaffe är inte lika gott utan".

Men det är också mer märkliga saker. I hela mitt liv har hon hängt sin handväska på samma ställe hemma. Men plötsligt tappas den bort stup i kvarten. Och återfinns tids nog av pappa på dom mest konstiga ställen. Typ under madrassen.

Gör mig sorgsen. Både för min del, men också för att det är tydligt att det jobbigt för henne och pappa också.

Mvh // Johan

Maria
4

#2 Jobbigt när hon är så medveten själv.

Mina problem är ju inte av den digniteten. De kom plötsligt efter hjärnoperationen när jag var 49 år.

/Maria

Herveaux
2

#0: Usch, det du beskriver påminner om hur det är när jag knappt hinner börja beskriva eller förklara min dåliga syn innan folk avfärdar det jag säger. 😖

Stå på dig när du orkar.
När människor runt mig har osynliga nedsättningar vill jag gärna veta hur jag kan underlätta för dem eller annat som kan vara bra att tänka på.

Mitt eget minne är rätt okej, tror jag. 😅 Telefonnummer och framförallt födelsedagar har jag alltid varit värdelös på att komma ihåg.

// Harley

johan
2

Jag vänder mig alltid mot tekniken när jag hör sånt här. Det finns bra tekniska hjälpmedel för mycket.

Men har också tvingats inse att man hade behövt lära någon tekniken LÅNGT innan dom behövde den.

Mvh // Johan

Maria
4

#5 Jag har lite svårt att förstå hur tekniken skulle kunna hjälpa mitt specifika fall.
Jag vet liksom inte på förhand vilka minnen som kommer att fastna.

Vissa saker är ju glasklart både viktiga saker och allt annat men helt plötsligt är det något som bara inte har stannat kvar. Det kan röra sig om allting men jobbigast är när det är någon som berättat nåt viktigt och jag inte ens kan erinra mig att jag hört det.

/Maria

• Redigerat 2026-08-10 15:26 av Maria
Maria
4

Mitt minne är ju någonting som inte blir sämre och sämre. Såvida jag inte skulle drabbas av en demenssjukdom.
Mitt minne är status quo så att säga och beror på en skada och inte sjukdom.

/Maria

DesK
5

Maria, du nämner ju detta med ditt lite sämre minne, då och då, men bra att du förklarar hur det ligger till, då blir det ju lättare att förstå skillnaden mellan ditt sämre minne och t ex demenssjukdom.

/Désirée

Maria
3

#8 Tack.

/Maria

johan
2

#6:

Jag har lite svårt att förstå hur tekniken skulle kunna hjälpa mitt specifika fall.
Jag vet liksom inte på förhand vilka minnen som kommer att fastna.

Svarar generellt, så det kanske inte alls är applicerarbart för just dig. Med t ex om man glömmer bort var man lägger saker, så finns små "Airtags" som man kan lägga i t ex handväskan, sätta på nyckelknippan, etc, så att man kan pipa på dom och lokalisera när man är tillräckligt nära.

Har man svårt att komma ihåg vad man behöver göra, kan man sätta påminnelser.

Har man svårt med färgseende, så kan man använda kameran och AI för att få beskrivet vad man tittar på.

Telefonen har inbyggt förstoringsglas. Kan läsa upp text och webbsidor.

Finns så otroligt mycket hjälpmedel som dom flesta redan håller i handen stor del av dagen, men inte vet hur man använder.

Mvh // Johan

Maria
3

#10 Absolut. Jag försöker använda det jag kan.
Påminneslefunktionen är guld värt t.ex.

Jag ville mest tala om att jag har ett knepigt minne.

/Maria

johan
2

Sorry för att jag kapade tråden. ❤️

Mvh // Johan

Maria
2

#12 Helt ok.
Minne är ett knepigt ämne😉

/Maria

Vixxen
2

Vill påminna om att skriva en framtidsfullmakt angående er själv den dagen de anhöriga ser att det inte fungerar längre. Ska skrivas innan man fått diagnos och ska bevittnas av två personer.

Maria
3

#14 Det känns lite tidigt än😉 Är ju "bara" 64 år😉

/Maria

johan
1

#14: Det tjatade jag på till mina föräldrar också. Jag sköter redan min egen, företagets och ett gemensamt fritidshus ekonomi. Att hjälpa dom med deras hade varit trivialt. Men dom var för tjuriga.

Mvh // Johan

Vixxen
5

#15: Ju tidigare man skriver desto bättre!
Kognitiva svårigheter kan komma fortare än man anar av andra orsaker än specifikt Alzheimer och demens.

Maria
3

Jag får nog tjura ett tag till innan jag bestämmer mig 😄

/Maria

Vixxen
1

#18: Man skriver för sina anhörigas skull.
Tjura inte för länge bara.

Maria
3

Hade jag varit ensamstående hade jag skyndat mig mer😉

/Maria

beem
2

Jag ser inget problem om ett ämne varit tidigare. Det tillkommer läsare och nya infallsvinklar kan komma.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Maria
2

#21 Vad bra😃

/Maria

Vixxen
0

#20: Det är just din make eller barn som kan komma i behov av en framtidsfullmakt. Det är för deras skull man skriver en framtidsfullmakt.

Maria
3

#23 Jo det förstår jag ju men när det gäller ekonomi så har vi allt gemensamt.

/Maria

Vixxen
0

#24: Gäller även försäljning av ev sommarstuga, hus eller bil till exempel.

Maria
3

#24 Jo men vi har ju allt gemensamt.

/Maria

Draken
2

Förstår precis hur du känner dig @Maria . Maken har en lösningsmedelskada och det har satt sig på minnet, hans minne är också jättekonstigt.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Maria
2

#27 Aj då.

/Maria

Magi-cat
3

#14 Jag har skrivit framtidsfullmakt, gjorde det för flera år sedan. Det känns tryggt och bra att den finns.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
4

Jag har startat en tråd om framtidsfullmakt.

Mitt minne är som sagt inget som sakta blir sämre. Det är en skada och ingen sjukdom.

/Maria

Draken
2

#30: Det äre samma sak med maken. SAå länge han inte utsätter sig för lösningsmedel, så blir det inte sämre än det är nu.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis