Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: dagens-hälsning
Läst 101 ggr
Maria
4

Godmorgon lördag 8 augusti

Godmorgon på er.
Här är mulet och 15 graderm

Ha en härlig lördag alla.

/Maria

worst
2

God morgon!

Det blev väder idag också! Strålande sol och 14 grader när jag såg efter…

Vixxen
2

God morgon!
Halvmulet och 9°C

Maria
1

Idag kommer vårt barnbarn.
Får se vad vi hittar på.

/Maria

DesK
1

God morgon 😊
Växlande solighet, blåsigt och 16 grader.
Idag ska vi köra ett lass till tippen, eller som det numera heter Kretsloppsparken.

/Désirée

Draken
1

God morgon.

Växlande molnighet och 16 grader. Det skall komma regn på eftermiddagen.

Idag skall jag dels fixa mitt 300 liters akvarium och dels skall jag borsta och bada hundarna inför utställning imorron 😊

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

DesK
1

#5 Hur ofta badar du dina hundar?

/Désirée

Draken
2

#6: Vavvorna 1 ggr i veckan. Men beardisarna skall inte badas så ofta. De blir nu under sommaren och utställningssäsongen, men inte hela hunden om det inte behövs.

Nu hade vi utställning förra helgen också, så han är badad riktigt till den, men jag måste duscha benen, huvudet/nosen och kragen. Den vita pälsen där blir lätt väldigt skitig.

Vavvan som skall ställas är vit, så han måste jag bada ordentligt med "Deep-clean" och vitschampoo även inför morrondagens utställning 😉

20260418_141107.jpg

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

DesK
1

#7 Jag har vanligen badat mina hundar en gång i månaden, ibland oftare. Ibland har jag fått höra, av andra hundägare, att man inte ska bada hundar så ofta. Kom i samtal med en afghanuppfödare, som sa att det är samma typ av struntprat, som man förr sa om oss människor. Dvs man kan visst bada/duscha oftare än någon gång om året. Denne uppfödaren badade sina hundar en gång i veckan, för annars kunde han inte hålla ordning på pälsarna.

/Désirée

Draken
1

#8: Vissa raser måste man bada en gång i veckan, just för att hålla ordning på pälsarna.
Afghanen t.ex är en sådan ras. De har såpass mjuk päls, så den tovar oerhört lätt och ännu värre om den blir skitig.

Beardisens päls är både smuts och vattenavstötande, och tack vare den skyddande täckpälsen, som är väldigt sträv ocg raggig, så tovar de inte så lätt,. Jag drar genom pälsen med borsten en ggr i veckan, men det är sällan de har tovor.

Badar man dem för ofta, så förstörs det skyddande fettlagret som täckpälsen består av.

HÄR kan du läsa lite mer om du är intresserad 😊

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

kennel.ifokus.se är ett forum för oss som har kennel och föder upp hundar. Här kan man fråga och få svar på allt som har med hundar och hunduppfödning att göra
  • Redigerat 2026-08-08 10:18 av Draken
DesK
0

#9 Tack för förtydligandet 🙏😊

/Désirée

aggeelin
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Godmorgon!
Idag ska jag åka "ut på landet" och köpa en fin dahlia-bukett. Har en f d kollega som odlar mycket fint.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Maria
1

När vi hade våra taxar så var det bad en gång i månaden.

/Maria

beem
1

Godmorgon. Mulet och 14°. Det har regnat på fm men ljusnar mer och mer. Det ska bli sol i em.
Önskar alla en bra dag.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

beem
1

Nu kom regnet tillbaka. Solen gav nog upp.🙂

Sorgen är kärlekens pris

Draken
0

#12: Är pälsbytet helt avklarat, så badar man dem vid behov egentligen. Men som valp och unghund blir det oftare.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

beem
0

#3: Så mysigt.

Sorgen är kärlekens pris