Pengar
Hur gör ni för att hålla reda?
Framförallt de av er som inte har allt för mycket extra pengar
MVH Alva <3
Jag förstår nog inte riktigt hur du menar?
/Maria
#1: Ja hur delar ni upp era pengar, har ni något system, etc.
MVH Alva <3
Vi har alltid betalat allt löpande som ska betalas först.
Resten är det som man ska leva av resten av månaden. Maten har ju prioriterats såklart och sedan om något behövts inhandlas så har det kommit i andra hand.
/Maria
Jag har inte längre problemet att ha ont om pengar, min jag tänker alltid att min bättre lön inte kan tas för given, så jag försöker fortsätta leva som när jag hade hälften så mycket som nu.
Försöker undvika lån som pesten. Har enbart bolån nu.
Köper aldrig saker på kredit.
Försöker att tänka vad jag kommer känna för den här prylen jag vill ha, om ett, tre eller fem år. Kommer jag fortfarande vara glad för den?
Försöker hela tiden ställa spenderande mot sparande. Vad kommer göra mig gladast om 10 år? Att köpt en pryl, eller sparat pengar i fonder med bra utveckling?
Jag är dock inte snål. Frugal är ett bra ord. Jag drar mig inte för att betala mycket och köpa med kvalitet det jag genuint tror jag har nytta av. Jag försöker alltid räkna om pris i "krona per använd minut". T ex: Jag älskar Houdinis fliströjor. Jag lever i dom. Så även om den är dyrare än Stadiums, vet jag att den objektivt och subjektivt är bättre och eftersom dom håller så enormt länge, blir totalkostnaden låg.
När jag hade mindre pengar sa jag upp alla löpande kostnad som inte var riktigt viktiga. Typ, behöll bredbandet, men sa upp nästan allt annat.
Jag önskar jag hade upptäckt kraften i bra sparande även när jag inte kunde spara lika mycket. Det är något jag lärde mig efter 40. Och hade behövt förstå det mer när jag var 20.
Mvh // Johan
Vi hade väldigt lite pengar när vi var unga.
När sonen föddes köpte vi en kamera på kredit. När den var betald så köpte vi en tvättmaskin. Hade endast en pryl åt gången på kredit.
Numera har vi bara bara lite kvar på bolånet och det känns skönt.
Även när vi hade lite pengar så vet jag att vi sparade. Visserligen bara en droppe i havet men det kändes bra.
/Maria
Antecknar räkningar, betala alla direkt när lönen kommr (tyvärr dras inte vissa autogiro då) så har jag koll på hur mycket jag max kan lägga på mat, bränsle, sparande tex :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Har ett excelark där jag lagt in alla fasta kostnader. Då är det lätt att se hur mycket som blir över när dessa är betalda. För sedan över summan som blir kvar till ett sparkonto, även om räntan numera har sjunkit från 3,50 kr till en bedrövligt låg nivå, men det blir ändå lite pengar av det.
Det går att fritt föra över pengar från det kontot till mina andra konton när jag behöver. Har ett konto där jag betalar alla övriga räkningar (när jag beställer på nätet) och ett ICA-konto. På "huvudkontot" försöker jag ha så lite pengar som möjligt, eftersom mitt kontokort är kopplat till det. Skulle jag behöva swisha pengar till någon så för jag över pengar från sparkontot. Om jag skulle bli av med kortet så riskerar jag inte att bli av med så mycket pengar. Har dessutom spärrat kortet för utlandsbetalningar och satt en maxgräns för uttag.
Min mor har alltid sagt att det är bättre att köpa kvalitet även om det är dyrare, och det har jag själv också lärt mig "den hårda vägen". Så numera kollar jag noga innan jag ska göra några större inköp (typ dator, skrivare, tv, mobiltelefon etc.) och sedan försöker jag hitta de varor som passar mitt behov bäst och till bästa pris. Är det inte akut så passar jag på när det är kampanj på det jag behöver. Gjorde det till exempel när jag köpte min bärbara dator förra året. Den var nersatt till nästan halva priset, så jag skyndade mig att beställa innan den tog slut. Har inte ångrat mig, för den är verkligen bra.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Jag drar först av alla måste, räkningar, etc. Därefter mat.
Av det som blir kvar har jag en liten summa som får hamna i "nöje" spargrisen, resten hamnar på ett sparkonto. Sparkontot får jag inte röra förutom vid nödfall (vilket aldrig skett). Har även ett fondkonto men vill skaffa ett till.
MVH Alva <3
Jag ser till att ha en buffert. Det är för mig viktigt.
Räkningar betalas direkt. *på förf.dag alltså)
Det måste finnas pengar till mat. Jag köper inget dyrare på kredit
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Betalar alla räkningar den sista bankdagen i månaden. Sedan får väl mitt sunda förnuft avgöra vad jag ska lägga slantarna på fram till nästa månadsskifte. Har funkat i hela mitt liv sedan jag flyttade hemifrån för många många årtionden sedan.
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
Nu har vi rätt bra ställt, men vi håller ändå stenkoll på kostnaderna.
Vi använder oss av excel och lägger in alla fasta kostnader på ett blad. På nästa blad lägger vi in kostnader som inte är återkommande varje månad. När alla fasta kostnader är betalda, så kollar vi vad vi ska/kan lägga av övriga kostnader.
Jag har även ett konto som vi lägger in pengar på varje månad, mer eller mindre. Det kontot avser kostnader för hundarna och akvariumen. Maken har ett liknande som avser kostnader för bilen (Camaron)
#11: Hur har ni bestämt hur mycket hund och bilkontot ska få? Skulle anta 50/50 för i min värld har hundar konstanta men lägre kostnader och bilar vanligare plötsliga och högre?
MVH Alva <3
#12: Bilkontot är en sådan utgift som inte går att planera till 100%. Har man en nyare bil där garantier har gått ut och man får ex ett "motorras" dvs att motorn har fått sådana skador att den måste bytas ut så hamnar ofta utgiften på över 50K kronor… i vissa fall på uppåt 100K kronor. Och då vill det ju till att man har detta kapital sparat.
Själv kör jag billiga begagnade bilar men det beror främst på att de rent allmänt är mycket mycket billigare att hålla rullande.
Har annars hyfsad ekonomi med relativt stor kapital i aktier och aktiefonder och vad beträffar mitt boende är allt "fullbetalt".
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
#12: Det beror helt på hur mycket som kan användas och huir mycket som har gått från de olika kontona.
Står båda orörda så går det 50/50 men om något av kontona är använda så går det in mer på det konto som är använt.
#14: Smart!
MVH Alva <3