Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 104 ggr
alva03
1

Sommar, sol och te!

Nu är det varmt ute. Här hotas det med hela 24 grader idag.

Jag vill tippsa om en läskande dryck man kan göra själv:
Iste.

Hur gör man iste? Ta ca. en tesked te a 2.5 dl vatten.
Använd en kanna eller något du kan täcka över och enkelt göra rent.

Stoppa i:

• Te (tycker bäst är jasmin eller svart te)
  • Vatten
  • Valfritt: Frukt (till exempel citron), kryddor (till exempel färsk ingefära eller färsk mynta)
  • Valfritt: 1 msk socker per liter vatten

Låt det stå och dra i kylen i 12-24 timmar. Sila och lagra i max 2 dagar i kylen-

MVH Alva <3

Ana.J
0

Åhh låter jättegott, brukar alltid köpa iste ute men visste inte att det var så lätt att göra själv!

// Ana

alva03
0

#1: Testade nyligen, utan recept, gick svinbra.

MVH Alva <3

Grace2009
1

Jag brukar lägga några tepåsar, oftast 4 stycken, i en kanna med 1.5 liter vatten och ställa i kylen kvällen innan. Personligen har jag aldrig nån frukt eller sötning i, men är nog för att jag är van vid osötad dryck. Jättegott i värmen.

Maria
0

Iste är gott 🙂

/Maria

alva03
0

#3: Jag vill ha min lite söt men hemmagjord innebär att jag kan se till att det är lagom, inte typ 50% socker

MVH Alva <3

Öland 4ever (oland4ever.com)
0

Skulle jag starta en tråd idag så tror jag att jag skulle kalla den Sommar sol, hetta och något gott och svalt att dricka. Tempen börjar närma sig 30-strecket - i skuggan - så de som älskar höga temperaturer gottar sig!

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

alva03
0

#6: Oj, vart är du? Vi är inte ens nära 30C här. :)

MVH Alva <3

Maria
0

Vi har 33 grader i skuggan nu😃
(Göteborg)

/Maria

• Redigerat 2026-07-30 15:19 av Maria
Öland 4ever (oland4ever.com)
0

#7: Mellan Borgholm och Köpingsvik. Turisterna ligger som packade sillar på stranden och svettas i kapp fast de allra flesta har tagit sin tillflykt till Kalmarsund som nästan ligger som en spegel.

Ännu så länge inga alger i havet!

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

• Redigerat 2026-07-30 16:19 av Öland 4ever (oland4ever.com)