Nja, jag pratade lite listerländska men sedan jag flyttade efter gymnasiet, är det mer småländska :P Bor i Blekinge men bor vid smålandsgränsen och jobbar med i småland så blivit mer och mer det
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Själv pratar jag göteborgska.
/Maria
Inte så utpräglad men någon söder ifrån skulle nog säga norrländska.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Jag trodde på allvar att jag pratade någon slags rikssvenska innan jag fick höra mig själv på band😃
/Maria
Ungefär som i Dalarna tycker många söderifrån, men eftersom jag bott lite närmare huvudstaden under flera år också så är det inte lika tydligt hos mig. Tycker jag iallafall!
Nalle Puh - A.A. Milne
- Redigerat 2026-04-13 12:51 av Leya
Pratar skånska men har slipat av den mest ursprungliga dialekten under årens lopp. Detta för att jag dels studerat i Stockholm och dels umgåtts en hel del med personer från övriga Sverige. De förstår sällan skånska, så jag fick lära mig att prata en lite mer vårdad och tydlig dialekt.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Nej det tycker jag inte. Jag är född och uppvuxen i Stockholm, så det är möjligt att det hörs för andra. Jag tror att det var mer när jag var yngre, t.ex. durr istället för dörr, rev istället för räv. Det var inget jag tänkte på innan en lärare uppmärksammade att vi var många i klassen som sa så.
Sajtvärd Katter iFokus
Trots att det är 62 år sen jag flyttade från Skellefteå, så säger folk att jag pratar norrländska. Jag märker det inte själv, men när jag pratar med en annan norrlänning, så kan jag höra mej själv prata norrländska. Lustigt.
Norrländska enligt de som bor mer söderut i landet. Själv tycker jag inte att jag pratar någon utpräglat dialekt 😉
Däremot min Norska dialekt är betydligt mer markant och svår att förstå, den ligger dessutom väldigt nära den dialekt de pratar i Nya Karleby i Finland 😉
Jag tycker att det är roligt och trevligt med olika Dialekter 😊
På svenska är det nog en lätt stockholmska men när jag pratar med västgötar eller skåningar faller jag lätt in i dom dialekterna.
På tyska är det ganska typisk NRW-dialekt och när jag är i Österrike faller jag in i den tyskan.
/Désirée
#7: Jag bor i Småland och skulle till en arbetsintervju i Lund. Jag hittade inte rätt. Skåningarna förstod inte min småländska trotts att jag var utanför huset jag skulle in i. Så då var det lite tvärt om. Jag fick jobbet som tur var.
Mvh
Mig
#12 😃😃😃
/Maria
götebosska :)
MVH Alva <3