Sharenting
Jag har lärt mig ett nytt ord.
När man delar bilder på sina (och andras) barn på nätet.
Tyckter ni det är OK att dela bilder när andra är med? Inte bara barn utan överlag.
/Maria
Aldrig hört.
Beror på sammanhang och vart man delar det.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Nej, inte utan att fråga den/de som är med på bilden. Jag vill inte finnas på nätet när jag inte valt det själv. Så jag är lika noga med att fråga först som jag vill att andra ska vara med mig.
Eller, jag är ganska noga med att inte få med folk på bild alls. Är själv så obekväm med att bli fotad 😊
/Fia ☁️
Bästa är att fråga först. Internet är inte desamma längre och bilder kan spridas lättare än man tror.
Om du fortfarande gillar bilden och vill publicera någon som inte vill vara med på bild. Fråga om det är ok att täcka med en emoji på ansiktet eller om du kan censurera bilden själv på personens ansikte. 🌸
Brukar försöka undvika att ha människor med på bilderna, eller också fotografera så att de inte syns så tydligt, men det är inte alltid så lätt. Om det inte går att undvika så döljer jag ansiktet på personen/personerna ifråga.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jag har inte delat några bilder på mitt barnbarn. Skulle aldrig göra det.
Inte på någon annan heller om jag inte har frågat.
/Maria
Jag brukar fråga personen alternativt personerna om jag inte vet att jag får. Det gör jag också om jag vill tagga någon på Facebook.
Såg för några år sedan en mamma som lagt upp en bild på sitt barn. Barnet var runt 4-5 år. Barnet stod i bara trosor och bilden var från sidan. Texten till bilden löd - Är mitt barn överviktig, alltså tjock? Ska till vårdcentralen i morgon och är beredd på att de ska hålla med mig.
Mvh
Mig
Sharenting är ett nytt ord för mig.
Aldrig publicera bilder utan medgivande.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Skulle aldrig dela bilder med barn på nätet (eller andra människor för den delen).
Undantag skulle väl vara om det är taget bakifrån eller liknande där man inte kan se ansikte.
Lägger inte upp bilder på mig själv heller.
Tycker inte man ska dela bilder på andra och om man nu absolut vill det av någon anledning ska alla godkänna det först (och när det kommer till barn ska de aldrig läggas ut i mitt tycke).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Jag skulle aldrig lägga ut bilder på någon annan, och enda gången jag alls tar bilder där någon person går att identifiera är om jag blir direkt ombedd att göra det. Vill personen sedan lägga ut den kan hen göra det själv. Bilder på barn tycker jag inte ska läggas ut förrän barnet är gammalt nog att förstå vad det innebär, och kan godkänna det.
Men jag är inte så mycket för bilder överlag och har aldrig gillat att bli fotad. Mamma brukar få ta en julbild varje år men det är väl typ det.
//Jessie
Brukar undvika att det är människor med på bilderna jag postar om jag inte har fått okej innan av personen ifråga.
Bilder på barn skall inte publiceras på nätet om det inte är kollat och okejat från föräldrarna.
Jag har aldrig lagt upp bilder på mina döttrar. Några gånger på mina killar, men då har jag alltid frågat dom om det är okej för dom. Alla är ju vuxna. Bilder på barn lägger jag inte ut.
/Désirée
Delar inte bilder på mina barn, och inte heller på min pappa de sista åren eftersom han var dement. Jag är rätt säker på att hans friska jag inte hade tyckt att det var okej.
Nalle Puh - A.A. Milne