Äckligast på julbordet?
Nu när julen är över så kan vi ju ha en tråd där vi berättar om vad som är äckligast på julbordet enligt er!
// Ana
Julbord varierar ju mycket
Men av det vi brukar ha så är det all kål. Vidrigt xD
Risalamalta är med urk
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Sill
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Var ett tag sen jag åt julbord. Men dopp-i-grytan har jag väl aldrig förstått mig på.
Sillsallad har jag försökt lära mig men urk. Egentligen konstigt för jag älskar sill.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
Tycker egentligen inte att något är direkt äckligt, men det finns flera saker som jag gärna hoppar över.
Ål t.ex. ligger högt på min "avstår gärna-lista"….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#5: På min också, men det har aldrig förekommit på vårt julbord vad jag minns. Åtminstone inte de senaste 40 åren.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#6: Samma här. Vad jag minns, har ål aldrig förekommit på något av familjens julbord, men jag har "konfronterats" med den vid diverse "jobb-julbord" och liknande sammanhang…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Förr åt vi alltid rökt ål på jul, påsk och midsommar men av förklarliga skäl inte numera men jag saknar det.
/Maria
Rökt ål har vi varje år, så gott! Får alltid som julklapp med en bit av min morfar :)
#9 Även numera?
/Maria
#10 Ja.
Köttbullar, prinskorv, ål. Nej tack
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Min mormor älskade grisfötter men vi hade det aldrig på julbordet när vi firade tillsammans. Själv kan jag bara se det som hundtugg. 😅
Mormor berättade också skräckhistorier om ålen på julborden under 1950-1970-talet, så det känns som lite tur-i-oturen att den är rödlistad så risken minskar väsentligt att råka se det på framtida "jobb-julbord". 😖
// Harley
Jag avskyr fisk och det finns det ju ofta en del av i olika varianter på julbordet… 😅
/Fia ☁️
Sill 🤢
#11; Men ….är inte ålen rödlistad 🤔
Kalvsylta, huuuuuuuuua 😖
/Christina
#15 Finns de som har tillstånd som får fånga.
#17: Trots tillstånd är den fortfarande rödlistad.
#18 Ja jag har inte sagt något annat eller hur? Men många tror att man inte får fiska den pga det men de få som har tillstånd får det
#19: Ja, det är ju upp till vars och ens samvete om man vill hjälpa till med utrotningen av den. Ål går inte att föröka i fångenskap och när sista ålen är fångad och uppäten finns den inte kvar längre. Jo, jag vet att det inte är fiskeriet som är största boven när det gäller utrotningen, men för mig känns det väldigt onödigt att överhuvudtaget bidra till att minska antalet ålar ännu mer. Men var och en gör ju som den vill.

#19 tillstånd eller ej, det är ju efterfrågan som gör att det fortfarande fiskas en akut hotad art med ett bestånd på ett par procent kvar mot hur det såg ut för bara 70 år sedan. Rillståndet ändrar inte beståndets status. Det enda jållbara är att sluta äta ål. Att genom konsumption av ål bidra till fortsatt fiske är i mitt tycke lika illa som att köpa produkter av tiger eller sköldpadda.
Jag har som sagt älskat rökt ål sedan jag var barn. Även sonen är galen i ål men varken han eller jag köper numera.
/Maria