Novent
Novent = november advent.
Ett nytt ord som syftar på att man börjar med julmys och förberedelser redan i november.
Tillhör ni de som vill starta redan nu eller är det 1:a advent som gäller ?
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
- Redigerat 2025-11-01 19:25 av beem
Jösses. Det ordet har jag aldrig hört.
Vi börjar tända ljus och lite annat vid första advent. Det har vi gjort sedan sonen var liten.
/Maria
De hittar på så mycket dumheter.
Ingenting före första advent och trött på affärerna som börjar så tidigt med julsaker.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Brukar ta det som har mer jul- och adventtema samma helg som första advent. Men är lite sugen på att sätta upp en ljusslinga på balkongen och dra igång redan för är ju bra mörkt redan.
Jag älskar att låta Halloween komma smygande från tidiga september i takt med att hösten och mörkret sveper in men när det kommer till julen så var det något så magiskt med att gå runt på stan som barn under skyltsöndagen (tidigt 90-tal). Det var så fint med alla ljus, musiken, dekorationerna. 😍
Ljusslingor och andra former av "mys-ljus" är fint men jag önskar att folk (och butikerna) kunde vänta med det riktiga julpyntet till 1:a advent.
Här har det sålts julmust sen mitten av oktober och snart börjar nog julmusiken spelas i högtalarna. Känns som jag hinner ledsna på julen innan Lucia. 🫤
// Harley
Vi har nu haft regn nästan varje dag under 1 månad. Jag är så less på detta mörker. Är så frestad att ta fram adventsljusstakarna men jag väntar.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
Jag är med frestad att ta fram dom pga mörker o regnet. Men i slutändan så är mysfaktorn större när/om(förhoppningsvis) snön kommer o man kan börja räkna ner till julen. Förr så tyckte jag de va okej att ha julsakerna uppe ett tag efter jul,då de är så mörkt men ta jag upp de för tidigt så åker vår gardinerna upp redan efter nyår o de sabba vårkänslan för mig🤣 men då ha jag hunnit tröttna på allt så försöker hålla mig till advent. Och håller med om att de är tråkigt att affärer ska börja så tidigt, de förstör den julskyltnings känslan som beksrivs innan,iaf för mig
Mvh Mayhems "hönsmamma"

Förr i tiden när vi var i Sverge under noveber december kom adventstjärnan fram fredag före advent.
Sen kom resten av julpyntet fram den nittonde december och bort den 14 januari
Jag har ett barn som fyller 18/12 och ett som fyller 15/1 och jag ville att de skulle få ha sina födesedagar ifred och känna att deras dagar var viktiga
Nu när vi är i Thailand så följer Nissedörren med dit och vi tänder ljus till advent
I år kommer vi hem på morgonen den 22 december och då blir det full fart på att fixa allt då alla barnen kommer och firar julp med oss på julafton
Stolt ägare till tre La permer
Jag funderar också på att tända ljusslingan på balkongen, just för att det är nu så mörkt. Har 2 lyktor tända, men dom ger inte så mycket ljus. Kanske vänta en vecka iaf.
Men jösses. Jag har ju glömt att vi har ljusslinga tänd nu innanför vårt staket till trädgården 😊
Det är en slinga som bara vi kan se inifrån så att säga. Det blir ljusare för Lakritz och vi kan se honom
/Maria
Ljuslingor och så ute tycker jag inte har med advent och sånt att göra, är enbart mysigt efter årstid, samma med lyktor :)
Utanför Kvantum i stan så har de reklam för en julkonsert eller föreställning i mitten av december. Då spelar de julmusik till. Inte jättehögt men endå så man hör det.
Mvh
Mig
Jag tycker om att vänta och se fram emot t ex advent och jul. Vill inte ha kul i november- julen går vänta tills det blir jul!
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Varför har så många människor så ont av hur andra firar högtider? Var och en firar väl när hen vill. Jag tycker det är mysigt med extra belysning, när det är mörkt och trist ute. T ex har jag flera sådana här kransar uppe året om, trots att dom säljs som advents-/ juldekorationer.
/Désirée
- Redigerat 2025-11-09 18:07 av DesK
#13 Inget fel i andras hem men förtidigt i butiker, som börjar redan slutat på augusti/början på september :P
Det tråkiga är, tycker jag, att när julen börjar - då vill många tala om att "nu är julen slut, granen ska ut". Det känns konstigt!
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet