Panta burkar/flaskor
Pantar ni burkar /flaskor och sparar till något ?
Hörde på radio om en man som pantat burkar i 13 år och kunde köpa ett hus.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
- Redigerat 2025-10-14 14:25 av beem
Hade en period där jag köpte bitcoin för samma summa jag fick för pant.
Så det var väl när kursen var runt 15-20000 usd. Nu är kursen 115000 usd för en hel bitcoin.
Mvh // Johan
Jag pantar, men sparar inte för något speciellt. Det går helt enkelt tillbaka in i hushållspotten.
Pantar, just nu har vi dock inte gjort det på ett tag. Men brukar ha till tex semester och jul
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vi pantar såklart.
Däremot så brukar barnen på gatan samla pant så det är sällan vi faktiskt har med pant när vi handlar.🙂
/Maria
Pant finns inte här, dock så slänger man det på en återvinningscentral. Förr hade butiker mindre sådana för i alla fall flaskor av olika slag, nu har det avskaffats.
Jag samlar pant i en sopsäck och sen lägger jag ut det i en lokal grupp bortskänkes. Det brukar ta ca 10 min och då är panten tingad och sen snabbt hämtad.
Visst lämnar jag in min pant , på Hemköp här har dem fått en ny apparat , man häller i hela påsen , behöver inte ställa in dem en och en. . perfekt.
😀
HH 🙂
#7: Det är verkligen en förbättring.

Jag gör som#2
Stolt ägare till tre La permer
Självklart pantar vi, men det går tillbaka in till hushållskassan.
/Désirée
Pantar och använder pantkvittot sen när vi handlar. Tycker också att apparaterna där man häller i all pant är bra 😊
/Fia ☁️
Självklart så pantar jag och använder kvittot när jag betalar det andra, ibland glömmer jag det så det är tur att man har ett helt år på sig att använda det.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Nej pantat har jag faktiskt aldrig gjort men jag dricker inte drycker som läsk med mera så nej jag pantar inte och skulle inte göra om jag köpte sådana drycker det skulle istället få gå till återvinning.
#13 Köper du aldrig vatten på flaska t.ex?
/Maria
Nej det gör jag faktiskt inte jag har med mig min egen flaska jag tänker inte i dom banorna alls jag tar med mig mitt eget i vätska och mat.
#15 Ok
/Maria
Det fanns en tid då vi drack vatten på flaska till middag. Då vi har gott kranvatten var det en dålig idé och dyrt.
Numera är det kranvatten till mat.
Jag köper vatten på flaska då och då särskilt sommartid är det läskande.
Jag köper även Fanta på burk och även öl på burk från ICA. Det är inte ofta men konstigt nog blir det en bra samling pant.
Så….det är nog mer än jag tror 😙
- Redigerat 2025-10-15 16:48 av beem
Vi har alltid vatten på flaska hemma trots att jag mest dricker kranvatten.
Min man brukar köpa alkoholfri öl.
/Maria