Att ramla
Jag har ju varit så vinglig efter min operation av hjärntumör 2011 men aldrig att jag ramlat förrän idag.
Jag trampade snett med min ena toffel och brakade i golvet
Det gick bra. Slog mest i höften
Min man har däremot ramlat och brutit handleden. Min bror krossade axeln i vintras i halkan och min svägerska bröt höften i växthuset förra sommaren.
Har ni ramlat? Brukar ni ramla?
/Maria
Har ramlat ett par gånger det senaste året, men tack och lov utan några större konsekvenser.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Jag ramlar lite nu och då pga att jag inte ser vart jag går.
För tre år sen ramlade jag tog emot mig med handen och bröt lillfingret på höger hand
Stolt ägare till tre La permer
Jag halkade på en isfläck -92, bröt höger handled och blev sen felbehandlad. Borde ha opererats direkt, men fick bara ett gips. Drygt 1 år senare blev jag slutligen opererad, vilket visade sej vara för sent. Ytterligare skador hade under tiden uppstått. Efter totalt 6 operationer, blev jag sjukpensionerad. Då var jag 50 år fyllda.
Har cyklat omkull i Spanien. Då blev det operation direkt, trots att det hände en söndag. Så det är skillnad på sjukvården .
Dessa händelser har då visat att jag är benskör. Fick bentäthetsmätning efter att jag "tjatat" mej till det.
Jag har problem med nacken vilket gör att jag kan bli lite vinglig om jag vänder mig för snabbt och då har det hänt några gånger att jag ramlat.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Märkligt att jag inte ramlat förrän idag.
/Maria

,#5 Du är kanske försiktig.
#6 Ja kanske.
/Maria
Jag ramlar då o då. Har en nervskada från höften ner i foten. Så ibland får jag inte med den.
Sen är jag oerhört klumpig 😄
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Normalt brukar jag inte ramla, men sedan jag opererade knät, så har jag ramlat tre gånger.
Vi har låga grindar i hallen, för att vavvorna inte skall springa fram till ytterdörren och skälla så fort det rör sig folk i trapphuset. Vi har också en grind in till köket där jag helst inte vil ha hundarna springande..
Första gången skulle jag kliva över grinden i hallen, och fick inte med mig benet. Så jag ramlade baklänges. Det värsta var att jag höll i ena hunden, och vägrade släppa eftersom han kunde göra illa sig. Så jag kunde inte ta mig för med händerna. Jag hamnade på rygg och slog det opererade knät i grinden.
Andra gången fick jag inte med mig benet över grinden i köket, men då ramlade jag framlänges och kunde ta för mig med händerna, jag brakade i golvet och gjorde illa ena handen ordentligt.
Tredje gången höll jag också i ena hunden, men då klev jag snett i det nedersta trappsteget och stöp. Jag höll upp armen som jag hade hunden i, och tog för mig med den andra. Fick ropa på ena sonen så han kunde hjälpa mig upp.
Sällan jag ramlat. Varit nära flera gånger men händer inte ofta.
Ramlade i söndags när jag och sonen var på aktivitetscenter, flög baklängsen ner på tjock matta i något lekrum. Men gick bra
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag är numera väldigt vinglig på grund av värk i korsryggen och höften men har hittills klarat mig från att ramla men å andra sidan går jag så sakta, "så en snigel rör sig nästan fortare än vad jag gör" utomhus.
Inomhus går det bättre, för där finns det ju saker att hålla sig i, även om det bara är en slät vägg att stödja sig mot.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Problemen uppstår vanligtvis, när man automatiskt tar emot sej med handen i fallet. Speciellt om man är benskör som jag och många är, utan att veta om det. Skulle man falla på rumpan så skulle man klara sej bättre.
Jag har rätt dålig balans, så jag är väldigt försiktig jämt. Ramlar sällan, och gångerna det hänt har det gått bra 😊
Har tack och lov aldrig brutit något, hoppas jag kan fortsätta undvika det
/Fia ☁️
Jag ramlar förhållandevis ofta, några gånger har det gått illa med frakturer i armar eller ben men för det mesta är det bara att kravla sig upp igen.
Tycker dock att det är otroligt pinsamt när det händer ute bland folk.
(Jag har faktiskt skadat mig värre av att ramla på platta marken än av alla gånger jag har trillat av hästar.)
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jag gick ner för trappen inatt. Snubblade på sista trappsteget. Har ont i foten idag.
Mvh
Mig
#15 Tur att du inte var högre upp.
/Maria
#16: Ja verkligen! Vågade inte känna efter i foten först.
Mvh
Mig
Ramlar dagligdags. Har automatiskt lärt mig rätt fallteknik.

Idag gjorde jag en prakt vurpa..
Drattade omkull blev helt lerig på jacka byxor och händer.
Det var bara att traska vidare helt lerig.
Nu går kläderna i tvättmaskinen
- Redigerat 2025-10-30 10:39 av MonicaLagerquist
#19 Det verkar ändå gått bra som tur är.
/Maria