Är det någon som vet?
När jag var hos kusin hade jag en kväll min vita "älsklingsskjorta" på mig. Jag lutade mig över bordet och la nederkanten av skjortan i min tekopp. Den kanten är nu tefärgad. Är det någon som vet om det går att få bort?
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
För att ta bort tefläckar från kläder kan du prova följande steg:
Förbehandling: Blötlägg fläcken i kallt vatten så snart som möjligt för att förhindra att den sätter sig.
Använd fläckborttagningsmedel: Applicera ett fläckborttagningsmedel eller flytande tvättmedel direkt på fläcken. Låt det verka i minst fem minuter.
Tvätta: Tvätta skjortan i den varmaste vattentemperaturen som är säker för tyget. Kontrollera tvättetiketten för att säkerställa att du inte skadar materialet.
Kontrollera fläcken: Innan du torkar skjortan, kontrollera om fläcken är borta. Om den fortfarande finns kvar, upprepa stegen ovan.
Använd vinäger eller bakpulver: Om fläcken fortfarande inte försvinner, kan du prova att blanda vinäger eller bakpulver med vatten och applicera på fläcken innan du tvättar igen.
Källa: Good Housekeeping
Är inte förtjust i AI. Den fattar inte att skjortan redan är tvättad. Jag hade glömt "tedoppet" när jag tvättade skjortan.
Har du testat att behandla fläcken i efterhand och tvätta en gång till?
/Maria
#2: ja jag ska göra det. Frågan är väl vad jag ska behandla med? Vad tar bort te? Någon som vet?
Jag gillar verkligen den här skjortan.
Oj, ja hoppas du får bra svar.
/Maria
Jag vet inte om det hjälper mot te, men det kanske är värt att prova. En gång vältes ett helt glas blåbärsjuice över min fina gula duk (min favoritduk). Jag fick förstås lätt panik och sköljde av den med kallt vatten (vet inte om det är rätt mot sådana fläckar) och tvättade duken i tvättmaskinen. Det hjälpte inte, kan jag säga. Min duk hade fått en enorm missprydande fläck. Men då fick jag tipset att lägga duken i vatten med fläckborttagningsmedlet som har barbierosa förpackning och sen tvätta efter ett tag. Jag minns inte om det var ett par timmar eller ett dygn, men det står säkert på förpackningen eller kanske någon annan här vet. Efter den behandlingen var vartenda spår av blåbärsjuice helt borta!
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
#5: tack, jag ska prova att lägga i blöt!
Jag har alltid behandlat med fläckborttagningsmedel.
Tycker inte att hemmagjorda lösningar funkar så bra.
/Maria
#6: Glöm inte fläckborttagningsmedlet! Lycka till, och berätta gärna om det gick bra.
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
#5: Bärfläckar tas enklast bort genom att direkt spola fläcken i så hett vatten som tyget klarar av. Har testat själv och det fungerar. Skulle det bli några rester kvar så brukar det räcka att hälla lite flytande tvättmedel på fläcken och tvätta som vanligt.
Sedan har jag sett på Instagram att flera har testat att hänga ut fläckiga kläder m.m. i solskenet. Efter några timmar eller mer så har fläckarna försvunnit. Detta har jag inte själv testat dock, men har märkt att små fläckar faktiskt har försvunnit när de har hängt i garderoben någon vecka eller mer. Det gäller däremot inte alla fläckar är väl bäst att tillägga. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Min kompis är en fena på att få bort fläckar. Hennes bästa tips är att lägga ut plagget i solen om det inte går bort i tvätten 😊
Hon gör det med barnets kläder med olika fläckar. Kan vara bär, tuschpenna, fettfläckar, solkräm eller vad som helst.
/Fia ☁️
#10: Ja, det var samma som jag skrev. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#9: Åh, tack! Det lägger jag på minnet ifall det händer igen 🙏🏻😊